پروژه نسل چهارم تولید ماهی در گیلان؛

پرورش ماهی سفید با آب شیرین و لب شور دریای خزر

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور از اجرای پروژه ای با عنوان بررسی امکان پرورش ماهی سفید با آب شیرین و لب شور دریای خزر در استان گیلان خبر داد و افزود : در فاز اول این پروژه ماهی سفید را به غذای دستی عادت دادیم و توانستیم این ماهی را تا وزن ۱۰ گرم برسانیم.
تصویر پرورش ماهی سفید با آب شیرین و لب شور دریای خزر

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، محمد صیاد بورانی گفت : این پروژه طی سالهای آتی ادامه دارد و ما امیدواریم بتوانیم این ماهی را به صنعت آبزی پروری کشور معرفی کنیم و به اندازه بازاری ۷۰۰ گرم دست یابیم .

وی یکی دیگر از پروژه های مهم پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور را پرورش گونه های بومی و معرفی آن به صنعت آبزی پروری کشورعنوان و تصریح کرد: پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور در سالهای اخیر توانست ماهی سوف سفید را از مرحله بچه ماهی تا مرحله پیش پرواری ، تولید مولد و تکثیر نیمه طبیعی برساند و این دانش فنی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

وی یاد آور شد: معرفی گونه های بومی برای پرورش ماهی در قفس دیگر پروژه این پژوهشکده است که طی همکاری با یک شرکت خصوصی در منطقه آزاد انزلی در حال انجام می باشد . در این پروژه توانستیم ماهی آزاد در قفس پرورش دهیم و در عرض دوماه این ماهی با غذا دهی دستی از حدود ۲۱۰ گرم به ۵۰۰ گرم رسید.

صیاد بورانی ادامه داد : در این پروژه که نسل چهارم ماهی تولید شده موسسه تحقیقات کشور می باشد ماهی کاملا به غذای دستی عادت پیدا کرده و در حال حاضر این محصول به بخش خصوصی معرفی شده است .

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور، پرورش ماهی سوف سفی، کپور دریایی و ماهی سفید در قفس را از برنامه های این پژوهشکده عنوان و خاطرنشان کرد: درصورت دستیابی به این موفقیت گونه های بومی را به صنعت پرورش ماهی در قفس معرفی خواهیم کرد.

پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی از سال ۱۳۰۶ به عنوان اولین مرکز تحقیقات در زمینه علوم شیلاتی کشور در انزلی آغاز به کار کرد.

بررسی روش های افزایش بهره وری و بهینه سازی اقتصاد تولید آبزیان ،تحقیق در زمینه روش های پیشگیری و درمان بیماری های آبزیان، بررسی انواع آلاینده های تاثیرگذار بر اکوسیستم های آبی و آبزیان، شناسایی و معرفی مکان های مستعد برای احداث مزارع تکثیروپرورش آبزیان، معرفی گونه های جدید به صنعت آبزی پروری، ارائه روش های نوین آبزی پروری و راه کارهای افزایش تولید آبزیان در کشور، ارزیابی ذخایر و معرفی روش های حفظ و بازسازی ذخایر گونه های در حال انقراض از جمله وظایف این پژوهشکده است.

منبع: ایرنا

278226