سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد:

مدیریت کرونا در گرو همراهی مردم

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنوان اینکه شیوع ویروس کرونا به رغم بروز مشکلات متعدد، بسیاری از مسائل را به عموم گوشزد کرد و گفت: همراهی مردم در این مسیر بسیار اثرگذار بوده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، دکتر سیما سادات لاری روز دوشنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی سلامت و هنر در زنجان افزود: این ویروس تمامی شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همه محاسبات را بهم ریخت و کشوری که با تحریم های ظالمانه دشمنان مواجه بود، بیش از گذشته به تجهیزات و دارو نیاز داشت و حتی برای تامین ماسک مورد نیاز نیز با چالش جدی مواجه شده بود.

این مسوول ادامه داد: با گذشت یکسال از ورود ویروس کرونا به کشورمان این مهم نشان داد که انسان ها در سختی، استعدادهای خود را به نمایش می گذارند و با نگاهی به گذشته اقدامات انجام گرفته بیشتر شبیه یک معجزه است و در این راه مشکلات زیادی وجود داشت.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر یکساله شدن ورود کرونا به کشور تمامی اقلام مورد نیاز بهداشتی در اقصی نقاط کشور به وفور تولید می شود، اظهار داشت: حتی این اقلام به کشورهای دیگر صادر می شود و از طرفی کیت های تشخیصی نیز که مهمترین ابزار برای مدیریت بیماری است در کشورمان تولید می شود.

لاری افزود: با ساز و کارهای فراهم شده واکسن کرونا مورد نیاز نیز از کشورهای خارجی وارد و در داخل کشور نیز در مراحل تولید قرار دارد که این ها توفیقات بسیار بزرگی است و از طرفی این بیماری نشان داد که مردم اگر به عنوان سرمایه اجتماعی نباشد و همراهی نکنند بطور قطع در مدیریت بیماری با شکست مواجه می شویم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هنر مهمترین ابزار فرهنگ سازی و به تصویر کشیدن چالش ها و بحران های مختلف است این کار به تغییر باور سیاستگذاران و مردم منجر می شود و در واقع هنر بهترین ابزار تغییر باورها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در پاندمی کرونا ظرفیت های فضای مجازی و فضاهای نوین هنری موجب شد که استعدادها بیشتر شناسایی شوند، اضافه کرد: افرادی در این شرایط درگیر مقابله با کرونا به ویژه کار درمان و مدیریت این بیماری بودند، انتظار بر این بود که دیگر هنرمندان نیز در این مسیر کمک حال باشند و جشنواره هایی از این قبیل را برگزار کنند که خود دانشگاههای علوم پزشکی کشور به ویژه استان زنجان در این مسیر پیشگام شدند.

لاری افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق دانشگاهها از زبان گویا و اعجاز هنر استفاده کرد و علوم پزشکی زنجان با توجه به تجربه برگزاری جشنوراه بین المللی عکس سلامت روان، این رخداد مهم را با فکر بلند و در سطح بین المللی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا نشان دادکه بدون تعاملات بین المللی نمی توان زندگی کرد، اظهار داشت: در صورت انجام واکسیناسیون عمومی در کشور و عدم تکمیل این کار مهم از سوی کشورهای دیگر کشورمان از بیماری نجات پیدا نمی کند، بنابراین باید جهانی فکر کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در این جشنواره بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از طریق فضای مجازی مخاطب این جشنواره قرار گرفتند که این مساله یک انگیزه برای سواد و سلامت محسوب می شود و از طرفی وقتی هنرمندان در حوزه سلامت فعالیت می کنند اطلاعات آنان افزایش یافته و در واقع سفیران هنری سلامت می شوند.

وی اضافه کرد: وقتی هنرمندان با ابزار هنر خود مفاهیم را به جامعه منتقل می کنند، بطور قطع زبان آنان جادویی ۱۰۰ برابر برای اقناع جامعه ایجاد می کند که از توان دست اندرکاران سلامت بر نمی آید، هر چند کرونا فعالیت های فرهنگی و دانشجویی را دچار مشکل کرد، اما این حوزه توانسته فضای پویا و پرنشاطی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: با نشاط ترین و پوپاترین فضا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با برگزاری جشنواره های مختلف و با هدف همراه کردن مردم برگزار و انجام گرفته است.

گفتنی است نخستین جشنواره بین‌المللی سلامت و هنر در زنجان با تقدیر از برگزیدگان جشنواره و رونمایی جلد کتاب جشنواره و نخستین مدال سلامت و هنر به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا

258014