رئیس ستاد انتخابات استان خبر داد؛

برگزاری انتخابات شورای شهر برای اولین بار در سه شهر استان یزد

رئیس ستاد انتخابات استان یزد گفت: در این دوره ۳شهر شامل شامل خرانق، شهر بخ و شهر مجومرد به تعداد شهرهای استان اضافه شد و انتخابات شورای شهر برای اولین بار در این شهرها برگزار خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد ترحمی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: این انتخابات که به صورت مشترک برگزار می شود گسترده تربت انتخابات ایران است که بر اساس جدول زمانی یک مرحله شوراهای شهر و بعد شوراهای روستا و سپس ریاست جمهوری تقسیم بندی شده است.

رییس ستاد انتخابات استان یزد. افزود: از ۱۸اسفندماه که دستور اجرای فرایند انتخابات از سوی وزارت کشور صادر شده سازو کار ثبت نام از داوطلبان فراهم و از روز ۲۰ام ثبت نام داوطلبان شورای شهر شروع شده است.

وی با بیان اینکه در استان یزد ۲۴ شورای اسلامی وجود دارد اظهار داشت: در این دوره ۳شهر شامل شامل خرانق، شهر بخ و شهر مجومرد به تعداد شهرهای استان اضافه شد و انتخابات شورای شهر برای اولین بار در این شهرها برگزار خواهد شد.

ترحمی با اشاره به اینکه در این انتخابات ثبت نام از داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تا ساعت ۱۸ روز سه شنبه مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ادامه دارد اظهار داشت:

داوطلبان گرامی می توانند به چهار روش زیر اقدام کنند:

۱. ثبت نام از طریق اپلیکیشن موبایلی ( دانلود برنامه ثبت نام از پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir ) و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره ‌30007787

٢. ثبت نام از طریق نسخه ویندوز و قابل نصب بر روی رایانه ( دانلود برنامه ثبت نام از طریق پورتال وزارت کشور به آدرس entekhabat.moi.ir ) و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سر شماره 30007787

٣. ثبت نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دریافت پیامک مبنی بر ثبت نام قطعی داوطلب از سرشماره 30007787

٤. ثبت نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان از ساعت ۸ تا ۱۸ و دریافت رسید ثبت نام

معاون سیاسی_امنینی استاندار یزد تصریح کرد: به دلیل شرایط کرونا ترجیع ما ثبت نام از طریق الکترونیکی است و هیچ نیازی برای تایید مدارک به صورت حضوری وجود ندارد.

ترحمی تاکید کرد: فردا آخرین روز ثبت نام بوده و این زمان به هیچ عنوان قابل تمدید نیست چون بر اساس قانون فرصت ثبت نام ۷روزه است .

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شکل کلی برگزاری انتخابات بر اساس شرایط کرونایی طراحی شده ابراز داشت: در این دوره از انتخابات اثر انگشت و استفاده از استامپ حذف شده، تعداد شعبات افزایش یافته، ساعت اخذ رای افزایش خواهد یافت و همچنین نرم افزار شعبه باب طراحی شده تا مردم بتوانند از نزدیکترین شعبات درانتخابات شرکت کنند.

جانشین ستاد انتخابات استان از آغاز ثبت نام داوطلبان شوراهای روستا از ۱۶ فروردین خبر داد و گفت: ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری نیز از اردیبهشت ماه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تعداد افراد عضو شوراهای شهر استان اظهار داشت: در استان یزد ۲۰شورای ۵نفره، سه شورای ۷نفره و یک شورای ۱۱ نفره وجود دارد که شهرهای حمیدیا، میبد و اردکان ۷نفره و شورای شهر یزد ۱۱نفره هستند.

ترحمی با اشاره به ثبت نام ۱۴۶نفر داوطلب تا پایان روز گذشته در انتخابات شورای شهر در استان تصریح کرد: البته این میزان ثبت نام نسبت به دوره گذشته کمتر است.

وی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران انتقال کاندیداها در انتخابات شورای شهر را ممنوع دانست و در خصوص اخذ سوپیشینه داوطلبان هم گفت: از سه ماه گذشته در زمینه اخذ سو پیشینه اطلاع رسانی شده و داوطلبان در این مدت از فرصت کافی برخوردار بودند و از نظر قانونی هم سو پیشینه تا سه ماه اعتبار دارد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد پیرامون نحوه نظارت در انتخابات ۱۴۰۰هم گفت: نظارت و تایید صلاحیت ها در انتخابات شوراها به عهده مجلس شورای اسلامی و در انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است و مسئولان اجرایی هر دو انتخابات به دلیل شرایط کرونا امسال ادغام شده اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون که چه سازو کارهایی برای حضور پرشور مردم در انتخابات در نظر گرفته شده است گفت: وزارت کشور در انتخابات سه وظیفه برعهده دارد که یکی مستقیم و دو تای دیگر غیر مستقیم است.

ترحمی افزود: وظیفه مستقیم تامین امنیت و سلامت انتخابات و صیانت از آرای تک تک مردم است البته در خصوص افزایش مشارکت نیز وظیفه ما و همه دستگاه های این است که سازو کارهایی پیش بینی شود که زمینه مشارکت همه سلایق را فراهم آورد و مشارکت حداکثری که مورد تاکید رهبرانقلاب هم هست اتفاق بیفتد.

وی در پایان در خصوص احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی تصریح کرد: باید دید در آن زمان شرایط کرونایی چگونه است اما به هر جهت وزارت کشور آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را دارد.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

257999

مطالب مرتبط