مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان:

پوشش زنان ایرانی در طول تاریخ نشان از اصالت و فرهنگ غنی دارد

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: لباس زنان ایرانی در طول تاریخ پوشیده و مدرن بوده است. با توجه به سنگ نوشته و کتیبه های نقش برجسته اماکن تاریخی می توان پوشیدگی، اصالت و آراستگی زنان ایرانی را در طول تاریخ مشاهده کرد.

لرستان ـ احمد رضا فتایی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در گفت و گو با خبرنگار پرسون در حاشیه اختتامیه جشن لباس خانه مُد لرستان گفت: برگزاری جشن و جشنواره های لباس ایرانی با الگو از لباس های سنتی و محلی در پیشبرد و گسترش فرهنگ طراحی لباس با الهام از فرهنگ اصیل ایرانی و سنت هر قوم می شود.

وی افزود: طراحی لباس زنان ایرانی طی دو دهه گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است. تغییراتی که بیشتر به تخریب فرهنگ لباس ایرانی توجه داشته است. جشنواره و همایش های تخصصی طراحی لباس می تواند باعث اصلاح طراحی لباس در ایران شود.

فتایی در ادامه بیان کرد: لباس زنان ایرانی در طول تاریخ پوشیده و مدرن بوده است. با توجه به سنگ نوشته و کتیبه های نقش برجسته اماکن تاریخی می توان پوشیدگی و آراستگی زنان ایرانی را در دوران شکوه امپراطوری سرزمین پارس مشاهده کرد. پوشش زنان ایرانی در طول تاریخ نشان از اصالت و فرهنگ غنی دارد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اظهار کرد: در دو دهه گذشته دچار فقر طراحی لباس شده ایم. طراحی لباس در ایران با الگو برداری اشتباه و غیر حرفه ای از غرب صنعت مُد و طراحی لباس را که یک هنر محسوب می شود را دچار کمبود و فقر کرده است.

وی با اشاره به فرهنگ حجاب و عفاف افزود: حجاب و عفاف به رشد و تعالی جامعه کمک می کند که امیدواریم بیش از گذشته در استان گسترش و ترویج یابد.

فتایی با تاکید بر لزوم ترویج کارهای فرهنگی در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب اظهار داشت: در این مسیر گروهی آگاهی و دانش لازم را ندارند که باید در مقابل ایستادگی آنان کار فرهنگی انجام داد و گروه دوم افرادی هستند که به عمد بدحجابی را ترویج می کنند و در این مورد باید برخورد لازم را به عمل آورد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت مراعات پوششی حجاب و عفاف در ادارات اضافه کرد: با توجه به حضور زنان ادوار گذشته در عرصه های مختلف، لباس محلی این قشر به نحوی طراحی شده است که علاوه بر باورهای دینی، از نظر عرف نیز مورد قبول بود بنابراین ترویج این موضوع در دستور کار شورای حجاب و عفاف کشور قرار گیرد.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

247263