علائم کبد چرب و راه‌های پیشگیری از آن

بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت کبد ایجاد می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از اکسپرس، بیماری کبد چرب، از تجمع مقدار زیادی چربی در کبد ناشی می‌شود؛ کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است، اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که مقدر آن به بیشتر از پنج تا ده درصد وزن کبد برسد.

خونریزی لثه یکی از علائم سیروز است و ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی در کبد باشد؛ زیرا بیماری سیروز طی سال‌ها به آرامی ایجاد می‌شود و در صورت عدم شناسایی و درمان، ممکن است منجر به قطع دائمی عملکرد کبد شود، این اتفاق در نتیجه از بین بردن بافت سالم کبد و جایگزینی آن با بافت غیر سالم که از جریان خون در کبد جلوگیری می‌کند، رخ می‌دهد.

علائم رایج بیماری کبد چرب:

۱- ضربان قلب سریع

۲- خونریزی لثه

۳- کاهش وزن بدون دلیل، به خصوص در ناحیه بازو‌ها

۴- سرگیجه

۵- تجمع مایعات روی مچ پا و ساق پا

۶- ریزش مو

۷- بروز یرقان یا زردی پوست، سفیدی چشم و زبان

۸- ناتوانی جنسی

چگونه بیماری کبد چرب تشخیص داده می‌شود؟

بیماری کبد چرب با آزمایش خون معروف به (عملکرد کبد) تشخیص داده می‌شود. در این آزمایش بررسی می‌شود که آیا چیزی غیر طبیعی به جز تشخیص هپاتیت وجود دارد یا خیر؟ اما اغلب آزمایش‌های خون برای تشخیص بیماری کبد چرب دقیق نیستند که در این حالت انجام سونوگرافی ترجیح داده می‌شود.

راه درمان یا کاهش خطرات بیماری کبد چرب

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد، اما تحقیقات زیادی در زمینه تلاش برای یافتن یک روش درمانی در دست انجام است. انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن علائم ناشی از آن کمک کند. تلاش برای کاهش وزن و خودداری از مصرف الکل که منجر به تجمع چربی در کبد می‌شود نیز یکی از راه‌های کاهش خطرات کبد چرب است.

247154