اینفوگرافیک ؛

مهم‌ترین دلایل بروز کبد چرب

یکی از دلایل اصلی ابتلا به کبدچرب، تغییر شیوه زندگی افراد جامعه است. در این گزارش به عوامل اصلی موثر در ابتلا به کبد چرب اشاره می‌کنیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از دلایل اصلی ابتلا به کبدچرب، تغییر شیوه زندگی افراد جامعه است. در این گزارش به عوامل اصلی موثر در ابتلا به کبد چرب اشاره می‌کنیم.

چاقی

اضافه وزن سبب تولید و تجمع چربی در سلول‌های کبد خواهد شد. افرادی که دچار اضافه وزن، چاقی و دیابت هستند، در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند. رفتار‌های غذایی سالم و ورزش سبک و مستمر می‌تواند از ابتلا به این عارضه پیشگیری کرده و در مراحل اولیه آن را درمان کند.

شکر

مصرف مقادیر بالای شکر، نه تنها برای دندان ها، بلکه برای کبد هم مضر است. مصرف زیاد شکر تصفیه شده و شربت‌های شیرین مختلف موجب تولید چربی خواهد شد، که در نهایت به بیماری کبد منجر می‌شود. بعضی مطالعات حاکی از آن است که شکر به اندازه الکل به کبد آسیب می‌رساند، حتی اگر فرد دچار اضافه وزن نباشد؛ بنابراین نسبت به رعایت تعادل و تناسب در مصرف مواد غذایی توجه کنید.

نوشابه و انواع نوشیدنی‌های گازدار

۸۰ درصد افرادی که به کبد چرب مبتلا می‌شوند، در روز ۲ لیوان یا بیشتر نوشابه مصرف می‌کنند. علاوه بر شکر، مواد دیگر موجود در نوشابه در ایجاد این بیماری نقش دارند. بنابراین، حتی نوشابه‌های رژیمی نیز نباید مصرف شوند. توصیه می شود تا می توانید از مصرف انواع نوشابه های گازدار پرهیز کنید.

اسید‌های چرب ترانس

اسید‌های چرب ترانس بیشتر در غذا‌های بسته بندی شده وجود دارند که با عنوان روغن گیاهی هیدروژنه شده در برچسب‌های غذایی دیده می‌شوند. رژیمی که مقدار بالایی از این نوع چربی داشته باشد، منجر به کبد چرب می‌شود.

دریافت بیش از حد ویتامین A

ویتامین A در تخم مرغ، شیر، سبزیجات و میوه‌های تازه که به رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی هستند، یافت می‌شود. از آنجایی که این ویتامین باعث بهبود دید، تقویت سیستم ایمنی و مقاوم سازی استخوان‌ها می‌شود، در بسیاری از مکمل‌ها وجود دارد. اما استفاده از آن در دز‌های خیلی بالا برای کبد سمی است؛ بنابراین بازهم توصیه می‌کنیم رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید.

برخی مکمل‌های گیاهی

تنها داشتن برچسب "طبیعی" به معنای ایمن بودن مکمل نیست. قبل از مصرف هر گیاه یا مکمل گیاهی، برای اطمینان از ایمن بودن آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دارو‌های ضدافسردگی

بعضی از دارو‌های ضد افسردگی باعث آسیب به کبد می‌شوند که حتی در مواردی، می‌تواند کشنده باشد. سالمندان و افرادی که دارو‌های زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند. سعی کنید برای مصرف هر دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

225082