هانی زاده در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا صلاحیت تعیین شرط برای ایران را ندارد

یک کارشناس سیاسی گفت: خروج آمریکا از برجام لغو آشکار توافق‌‌نامه بین‌المللی است و طبق این قوانین و طبق بندهای برجام آمریکا باید غرامت خروج از برجام را به ایران بپردازد و بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تحریم ها را لغو کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری با اشاره به پیشنهاد این کشور برای شرکت در نشستی با حضور طرف‌های برجام، گفت که واشنگتن منتظر «پیشنهادی سازنده» از طرف ایران است و ما اظهارات مختلفی را از ایرانی‌ها مشاهده کرده‌ایم و منتظر یک پیشنهاد سازنده از طرف تهران هستیم.

در خصوص این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون بیان کرد: این پیام آمریکا به ایران نوعی نفاق و دورویی در تیم جو بایدن نسبت به ایران تلقی می‌شود. اکنون توپ در زمین ایران قرار دارد زیرا آمریکا در سال۲۰۱۸ و در زمان حاکمیت ترامپ از برجام به صورت یک طرفه خارج شد و بیش از ۷۰۰مورد تحریم علیه ایران در طول دو سال گذشته اعمال شد.

هانی‌زاده ادامه داد: خروج آمریکا از برجام لغو آشکار توافق نامه بین‌المللی است و طبق این قوانین و طبق بندهای برجام آمریکا باید غرامت خروج از برجام را به ایران بپردازد و بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تحریم هارا لغو کند.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، ایران گام‌های بیشتری برای انجام تعهدات خود برمی‌‌دارد. در غیر این صورت آمریکا نشان می‌دهد سیاست‌های جو بایدن با سیاست‌های ترامپ تفاوتی ندارد و آمریکایی‌ها در صدد اعمال تحریم‌ها و سوء استفاده از توافق نامه برجام برای اعمال فشار بر ایران است.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: بنابر این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا قابل قبول نیست. ابتدا آمریکا باید به برجام رسما بازگردد و تحریمها را لغو کند آن گاه ایران گام بعد را بر می‌دارد.

هانی‌زاده در پاسخ به سوال با توجه به موضع آمریکا نشانی از بازگشت آنها به برجام نیست و از طرفی کشور دچار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است. پس تکلیف چیست؟ گفت: در حال حاضر قرار است رایزنی‌هایی میان ایران و سه کشور از اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان صورت گیرد. اما متأسفانه این سه کشور اروپایی نیز در طول سالهای اخیر به شدت در سیاست‌های آمریکا علیه ایران همکاری کردند این آخرین روزنه و آخرین امیدی است که برجام از رهگذر مذاکره میان ایران و سه کشور اروپایی باقی مانده است.

این کارشناس سیاسی در پایان گفت: اگر سه کشور اروپایی فشار به ایران تحمیل کنند و گامی برای فعال‎‎سازی بندهای برجام برندارند، برجام لغو خواهد شد و ایران به غنی‌سازی قبل از برجام ادامه خواهد داد و طبیعی است که نوعی تقابل ناخواسته میان آمریکا و ایران و سه کشور اروپایی رخ خواهد داد. اما کشورهای دیگری هستند که آماده تعامل با ایران در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با ایران هستند.

247043