دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با پرسون مطرح کرد؛

بازاری آرام در انتظار بورس تا پایان سال

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: بازار تا پایان سال تفاوتی با ماه های مهر و آبان و آذر و... نخواهد کرد. حقوقی ها وارد می‌شوند و حقیقی‌ها براساس بازدهی که به دست می آورند ضررهایشان را جبران و از بازار خارج می‌شوند.

به گزارش پرسون، روند بازار سرمایه در هفته سوم اسفند مثل هفته دوم اسفند روند نوسانی را طی می‌کند. در جریان معاملات امروز، شاخص با روند صعودی همراه بود.

معاملات روز گذشته با روند فرسایشی همراه بود و بسیاری از نمادها در صف فروش قفل شدند، اما در جریان معاملات امروز با وجود اینکه نمادهای زیادی در صف فروش قرار داشت، اما نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با افزایش حجم تقاضا همراه شد و با تاثیر مثبت بر شاخص، شاخص بازار حدود ۵ هزار واحد صعود کرد.

پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص تحلیل بازار بورس در سال 99 گفت: فعالین بازار بورس تنها باید دعا کنند که در سال 1400 همانند سال 99 دولت در بازار دخالت نکند. بازار فراز و فرود دارد واز هر بالا رفتنی نباید استفاده ابزاری کنند و با پایین رفتن آن سعی نکنند آن را با هر روشی به سمت بالا ببرند.

مولوی مطرح کرد: اگر روند ورود پول حقوقی‌ها را کنار بگذاریم، روند خروج پول حقیقی ها، دقیقاً اتفاقی که در مهر و آبان سال جاری رخ داد، در اواسط دی که گذشت تا اواسط اسفند‌ رخ داد؛ به این معنا که حقوقی‌ها برای حمایت پول می‌آورند و این حمایت باعث می‌شود تا یکسری سهامداران حقیقی از بازار خارج شوند، اما ادامه این تزریق باعث می‌شود خیلی از سرمایه گذاران حقیقی هم که به دنبال سرمایه گذاری هستند پول به بازار بیاورند و مجدد حقوقی‌ها عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ایران در سال۱۳۹۹ فراز و فرود شدیدی داشت ولی در انتهای سال رویکرد کوتاه مدت زیادی حاکم شد و بخاطر دوره ی تعلیق و مذاکرات و بحث انتخابات که معلوم نیست چطور خواهد شد با مشخص شدن وضعیت رویکرد بورس هم مشخص می شود.

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه در پاسخ به سوال چه قوانینی برای جلوگیری از دخالت ها در بازار سرمایه باید وضع شود؟ گفت: برای وضع قوانین ابتدا باید رویکرد و استراتژی دولت در بازار سرمایه مشخص شود. دولت باید تصمیم گیرد که در بازار می ماند یا قصد حرکت به سمت بازار آزاد را دارد.

مولوی در ادامه در خصوص پیش بینی از وضعیت بازار بورس تا آخر اسفندماه گفت: بازار تفاوتی با ماه های مهر و آبان و آذر و... نخواهد کرد. حقوقی ها وارد می‌شوند و حقیقی‌ها براساس بازدهی که به دست می آورند ضررهایشان را جبران می‌کنند و از بازار خارج می‌شوند.

246673