در اراک برگزار خواهد شد؛

برگزاری اولین رویداد مجازی محیط زیست و اجتماع

همزمان با هفته منابع طبیعی اولین رویداد مجازی محیط زیست و اجتماع ویژه علاقمندان به حوزه محیط زیست و منابع طبیعی بصورت وبینار برگزار خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک، کلانشهر اراک یکی از شهرهای صنعتی و آلوده کشور است که به دلیل استقرار صنایع، کارخانه های بزرگ و کوچک در این شهر و وجود پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه در اطراف حوزه شهری آن، در طول سال با روزهای آلوده بسیاری مواجه است که این موضوع برای شهروندان مشکلات بسیاری از جمله بیماری هایی ایجاد کرده است.
مسئول رسانه ای رویداد مجازی ۵ روزه محیط زیست و اجتماع در گفتگو با خبرنگار پرسون در اراک، گفت: اولین رویداد مجازی ۵ روزه محیط زیست و اجتماع به صورت وبینار و با میزبانی موسسه هدایتگران محیط آویسا از ۱۷ تا ۲۱ اسفند ماه در اراک بصورت وبینار برگزار میشود.

شیوا فولادی افزود: محوریت این وبینار مباحث محیط زیست و اجتماع است که در راستای توان افزایی و آگاهی بخشی کنشگران و دانش آموختگان محیط زیست برگزار میشود.

وی ابراز کرد: فعالیت های این موسسه داوطلبانه است و در راستای محیط زیست فعالیت میکند.

فولادی با اشاره به وضعیت آلایندگی هوای اراک ابراز کرد: امسال با مازوت سوزی پالایشگاه مواجه شدیم و با آلودگی بیشتر هوا مواجه شدیم و تغییر اقلیم و کاهش بارندگی را نیز شاهد بودیم.

وی گفت: ترافیک شهری و صنایع مستقر در اراک جزئی از عوامل آلودگی شهر اراک هستند و با توجه به کوهستانی بودن اراک اگر صنایع با رعایت پروتکل های محیط زیست به فعالیتشان ادامه بدهند کمتر با آلودگی هوای اراک مواجه خواهیم شد.

فولادی افزود: ریزگردهای تالاب میقان یکی دیگر از عوامل آلایندگی شهر اراک است، همچنین یکسری فاضلابهایی که وارد تالاب میشود به تالاب آسیب میزند در حالی که تالاب میتواند به یکی از مناطق بکر گردشگری در اراک تبدیل شود و سالانه توریست های بسیاری را به این شهر جذب کند.

وی گفت: طبق قانون تمامی مراکز و واحدهای متوسط ۵۰ نفر به بالا، برای انجام امور مربوط به نمونه برداری، اندازه گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا مکلف به صنایع، طبق قانون باید از هر ۵۰ نفر یکی از دانش آموختگان محیط زیست را جذب کار کنند که این قانون در اراک اجرایی نمیشود.

در ادامه مدیرعامل موسسه هدایتگران محیط آویسا اراک اظهار کرد: در این وبینار که برای اولین بار در اراک و بصورت مجازی برگزار میشود شرکت کنندگانی از سایر کشورها نیز داریم.

مهرداد ربیعی افزود: موسسه هدایتگران محیط آویسا از سال ۹۷ تاکنون که فعالیتش را آغاز کرده است چندین کارگاه داخلی برای دانش آموختگان محیط زیست و اعضای موسسه برگزار کرده است.

دبیر علمی رویداد محیط زیست و اجتماع اضافه کرد: در وبینار مذکور ۱۰ مدرس از شهرهای اراک، تهران، مرند، کاشان، بهبهان و گرگان ۵ روز کارگاه آموزشی را برگزار خواهند کرد.

ربیعی یادآور شد: این وبینار بصورت مستقل برگزار خواهد شد و در پایان به شرکت کنندگان از طرف موسسه مدرک ارائه خواهد شد.

یکی از شهروندان اراکی در خصوص آلودگی هوای اراک گفت: سالانه در هفته منابع طبیعی در شهر اراک تعداد بسیار زیادی درخت کاشته میشود و البته این تعداد بسیار زیاد را مردم بصورت آمار و ارقام از مسئولان می شنوند و شاید به چشم هم دیده نشود.

این دانشجوی زیست شناسی ادامه داد: اگر این آمار واقعی باشد باید شهر اراک را بعد از چندین سال درخت کاری باید شهری سبز و با پوشش جنگلی ببینیم که این گونه نیست.

رضایی خاطرنشان کرد: درختهایی که در فصل درختکاری هر سال در اراک کاشته میشوند باید توسط مسئولان ذیربط به خوبی نگهداری شوند تا تاثیر لازم را در کاهش آلودگی هوای شهر داشته باشند، از طرفی مردم نیز باید در این زمینه مسئولان را یاری بدهند و در حفظ درختان سطح شهر کوشا باشند.

آلودگی هوای شهر اراک از معضلات جدی اجتماعی است که باید با یک برنامه ریزی صحیح و قابل اجرا از طرف مسئولان و با در نظر گرفتن اولویت حفظ سلامت شهروندان مرتفع شود.

246246