۱۰ مصوبه مهم اقتصادی مجلس برای اصلاح اولین بودجه قرن

جلسات بررسی بودجه در سال ۹۹ به پایان خود نزدیک می‌شود، به همین دلیل به بررسی مهم‌ترین مصوبات اقتصادی مجلس یازدهم پرداختیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با تمام فراز و نشیب هایش بالاخره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و حالا ۱۰ روز است که وکلای ملت بررسی جزییات این لایحه را آغاز کرده اند؛ بررسی که مصوبات ویژه اقتصادی را به همراه داشته است.

فرار مالیاتی بی فرار مالیاتی!

اصلی‌ترین موصوبات مجلس درمورد لایحه بودجه را می‌توان به مصوبات جدید اخذ مالیاتی مربوط دانست؛ مجلس علاوه بر درنظر گرفتن معافیت مالیاتی حقوق کارکنان، تا سقف ۴ میلیون به پلکانی بودن مالیات حقوق آنان هم رای مثبت داد، براساس این مصوبه هرچقدر حقوق بالاتر باشد مشمول مالیات بیشتر می‌شود و بار مالیاتی بیشتر بر دوش حقوق بگیران بیشتر خواهد افتاد؛ برای مثال مالیات ماهانه حقوق‌های بین ۴ تا ۸ میلیون ۱۰ درصد و حقوق‌های بین ۸ تا ۱۲ میلیون ۱۵ درصد خواهد بود. مصوبه مالیاتی دیگر، مربوط به سلبریتی‌ها و اینفوئسرها بود که آنها از این به بعد موظف به پرداخت مالیات شده اند، طبق این مصوبه کاربرانی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد.

از طرف دیگر مجلس، لوکس نشینان و لوکس سواران را هم به لیست مالیاتی خود اضافه کرد؛ در سال ۱۴۰۰ همه مالکان (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودرو‌های سواری و دو کابین و همچنین صاحبان واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های گران قیمت موظف به پرداخت مالیات خواهند بود.

همچنین مجلس برای جلوگیری از فرار مالیاتی افراد شاغل در مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی را مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی کرد.

ارز ۴۲۰۰ به شرط‌ها و شروط‌ها

مجلس با توجه به اصرار‌های دولت نسبت به وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، با تخصیص ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ توملنی به کالا‌های اساسی موافقت کرد، اما به شرط آنکه کار گروهی مرکب از رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و وزیر صمت بر نحوه توزیع و مصرف ارز ترجیحی نظارت داشته باشند؛ همچنین بانک مرکزی موظف است با همکاری نهاد‌های یاد شده گزارشی را ماهانه نسبت به میزان کالا‌های وارداتی با ارز ترجیحی و قیمت آن‌ها را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون‌های ذی ربط مجلس ارائه کند.

بودجه ۱۴۰۰، حامی معیشت مردم

محور اقتصادی دیگری که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ حمایت از معیشت خانوار‌ها بخصوص خانوار‌های کم برخوردار بود؛ مجلس برای سال جدید به منظور حمایت از فرزند آوری مصوب کرد به خانوار‌های فاقد مسکنی که صاحب فرزند سوم می‌شوند، وام ۷۰ میلیونی اعطا شود؛ همچنین دولت مکلف است به ازای هر فرزندی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود؛ ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.

رایگان شدن آب، برق و گاز برخی خانوار‌ها یکی دیگر از مصوبات مجلس برای خانوار‌های کم برخوردار بود؛ طبق این مصوبه وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکین خانوار‌های کشور را به گونه‌ای اصلاح کند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین کم مصرف خانوار‌های محروم (از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی) برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود.

نیم نگاه نمایندگان به رفاه اجتماعی

نمایندگان مجلس همچنین به دولت مجوز دادند تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل دارایی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح پرداخت کند. براساس بخش درآمدی این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را از محل ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تامین کند و این درآمد حاصله در پرداخت صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح، تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی و تامین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال هزینه می‌شود.

همچنین مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان، تصویب وام ۷۰ میلیونی ازدواج برای زوج‌ها جوان را در دستور کار خود قرار داد تا از این به بعد زوج‌های جوانی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از مورخ یکم فروردین ۱۳۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند از مزایا این وام بهره‌مند شوند؛ علاوه بر این به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد.

حمایت از تولیدکنندگان

نمایندگان مجلس در راستای حمایت از تولید ملی طرحی را در کمیسیون تلفیق مصوب کردند که به موجب آن مالیات واحد‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد؛ همچنین با توجه به شیوع کرونا اصنافی که سود کمتر ۱۰۰ میلیون تومان کسب می‌کنند در سال ۱۴۰۰ از مالیات معاف خواهند بود.

246164