نقدی بر یک مصوبه؛

مُسکنی برای تشویق فرزندآوری/ مصوبات غیرعلمی بهارنشینان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که خانوارهای فاقد مسکنی که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم شده و یا می شوند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله می باشد.

به گزارش سایت خبری پرسون،معمولا در ایران طرح ها و برنامه ریزی ها یا از روی احساسات صورت می گیرد یا از روی شرایط یا از روی بی تدبیری.

در روزهای اخیر خبری در بسیاری از رسانه های کشور با این مضمون منشر شد: «وام مسکن ۱۵۰ میلیون تومانی برای تولد فرزند سوم».

در این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که خانوارهای فاقد مسکنی که در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم شده و یا می شوند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۲۰ ساله می باشد.

بنابراین مصوبه جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای اجرای بند (ت) ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه، از طریق بانک های عامل مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم به بعد شده یا می شوند به میزان 150 میلیون تومان اقدام کند.

طبق این مصوبه بانک مرکزی مکلف است در راستای اجرای بند (ث) ماده (۱۰۲) قانون برنامه ششم توسعه از طریق بانک های عامل مبلغ چهار هزار و ششصد میلیارد ریال از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۱۰ ساله برای خانواده های فاقد مسکن به شرح زیر اقدام نماید:

*خانوارهای صاحب دو فرزند تا سقف دو هزار میلیارد ریال به هر یک از زوجین به میزان یک میلیارد ریال

*خانوارهای صاحب یک فرزند تا سقف هزار و ششصد میلیارد ریال به هر یک از زوجین به میزان هشتصد میلیون ریال

*خانوارهای دو نفره(زوج و زوجه) تا سقف هزار میلیارد ریال به هر یک از زوجین به میزان پانصد میلیون ریال اقدام نماید.

این مصوبات برای تشویق زوجین جوان در کشور شاید در نگاه اول یک انقلاب بزرگ در بحث اجتماعی باشد، ولی با نگاهی کوتاه متوجه بسیاری از نقایص این قانون می شویم.

با توجه به اینکه قیمت مسکن در تمام کشور بسیار بالاتر از این رقم است، هرگز نمی توان با 150 میلیون یا حتی 3 برابر این مبلغ صاحب یک منزل شد که در آن 5 نفر بتوانند زندگی کنند، لذا این مصوبه از اساس بدون مطالعه و از روی بی تجربگی برخی از نمایندگان مصوب شده است.

دکتر سیدصباح حسینی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: بی شک این شیب تند کاهش نرخ باروری در کشور که در حال نزدیک شدن به 1.5 درصد است، معلول وضعیت جامعه و اقتصاد و سایر موارد می باشد و کسی هم نمی تواند این امر را انکار کند.

این جامعه شناس ادامه داد: متولیان امر باید ابتدا علل به وجود آمدن این شیب تند را به صورت علمی، بررسی های میدانی و... یافته و سپس برای آن نسخه بپیچند.

دکتر حسینی با تاکید بر اینکه اعطای وام مسکن برای تشویق زوج ها به فرزندآوری یک مُسکن بیش نیست، بیان داشت: تعجب بنده از نمایندگان مجلس از این است که با وام 150 میلیون تومانی مَسکن که همه از رقم بازپرداخت نهایی آن کاملا اطلاع داریم، آیا می توان به مانند کشورهای اروپایی و توسعه یافته از کاهش نرخ باروری در کشور جلوگیری کرد یا نه؟!

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بی گمان خانواده هایی که به نوعی در دلشان از فرزندآوری ترس دارند، دلایلی نیز برای توجیه این ترس دارند که از این دلایل می توان به مشکلات اقتصادی، نداشتن شغل ثابت و... اشاره کرد و بی شک کمتر زوجی قبول می کند که در ازای فرزند سوم خود را بدهکار بانک مسکن کند.

این جامعه شناس در ادامه سخنان خود گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت مسکن در تمام کشور بسیار بالاتر از این رقم است، هرگز نمی توان با 150 میلیون یا حتی 3 برابر این مبلغ صاحب یک منزل شد که در آن 5 نفر بتوانند زندگی کنند، لذا این مصوبه از اساس بدون مطالعه و از روی بی تجربگی برخی از نمایندگان مصوب شده است.

دکتر حسینی گفت: با وجود مشکلات عدیده اقتصادی بی شک این مشوق جدید هرگز مورد استقبال زوج ها قرار نخواهد گرفت، زیرا بیشترین ترس زوج ها از آینده فرزندانشان در بحث شغل، فرهنگ، اقتصاد و... می باشد.

با وجود سخنان این مدرس دانشگاه و جامعه شناس و از سوی دیگر بررسی قیمت مسکن در سراسر کشور و همچنین وام 150 میلیونی که دولت وعده آن را به زوجین داده است، این طرح با شکست بزرگی روبرو خواهد شد.

می طلبد که نمایندگان مجلس به دنبال طرحی کاملتر، جامع تر و بهتری برای جلوگیری از شیب تند کاهش نرخ باروری در کشور باشند.

آیین مهر ـ استان کردستان

246126