یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

‎فرار سرمایه چالش اقتصاد ایران / ایرانیان بیشترین خریداران ملک در ترکیه

‎از مهم ترین نیازهای نخست برای به چرخش درآمدن بنگاه های اقتصادی سرمایه گذاری است، سرمایه گذاری نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی در همه جوامع دارد و با سرمایه گذاری می توان فناوری بخش تولید را به حرکت درآورد و تجارت را رونق داد.
تصویر ‎فرار سرمایه چالش اقتصاد ایران / ایرانیان بیشترین خریداران ملک در ترکیه

به گزارش سایت خبری پرسون، سرمایه گذاری یکی از ملزومات رونق تولید است و فرقی ندارد که برای به چرخش در آوردن تولید در کشور فقیر یا غنی صورت می گیرد بلکه حرف اول و آخر در اقتصاد را سرمایه گذاری می زند.

نبود سرمایه موجب به خواب رفتن صنعت می شود، بیکاری گسترده‌ای را به دنبال می آورد، عقب‌ماندگی سطح تولید ملی را به همراه دارد، صادرات و تجارت را به صفر می رساند و نهایتا منجر به فقر اقتصادی و کاهش درآمدهای کشور می شود، بنابراین سرمایه گذاری کلیدی ترین نیاز رشد اقتصاد به حساب می آید.

سرمایه گذاری موضوعی است که به دلیل سیاست های غلط اقتصادی دولتمردان و تحریم ها طی دو دهه اخیر پاشنه آشیل فعالان اقتصاد خرد و کلان کشورمان شده است و نه تنها جذب سرمایه گذاری خارجی را به وجود نیاورده بلکه سرمایه گذار داخلی نیز برای اینکه سرمایه اش را حفظ کند دست به خروج از کشور زده اند.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه از وضعیت سرمایه گذاری در حوزه تولید بیشتر آگاه شود، به سراغ فریال مستوفی رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران رفته است.

‎نبود امنیت اقتصادی عامل جذب نشدن سرمایه گذاری خارجی

او در این باره گفت: 60 میلیون نفر از جمعت کشور با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه اند و این آمار نشان می دهد که سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه صنعت و معدن در چند سال اخیر صورت نگرفته است، علت این امر هم سیاست های غلط دولتمردان است.

این عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران افزود: سرمایه گذاری جایی می رود که امنیت در آن محیط حاکم باشد، موضوع امنیت این نیست که بگویم در ایران امنیت وجود ندارد، امنیت در اقتصاد شامل ثبات اقتصادی است و نبود امنیت اقتصادی نه تنها موجب جذب سرمایه گذاری خارجی نمی شود بلکه فرار سرمایه گذاری داخلی را نیز به دنبال می آورد.

مستوفی ادامه داد: طبق آمارهای دولت ترکیه بیشترین خریداران ملک در این کشور توسط ایرانیان صورت گرفته و این نشان می دهد سیل جمعیتی سرمایه گذار ایرانی به خارج از ایران می رود و این در حالی است که ایران پتانسیل بسیار بالایی در حوزه های گوناگون برای جذب سرمایه گذار دارد و کشوری مانند ترکیه اصلا در قبال منابع ارزشمند طبیعی ایران حرفی برای گفتن ندارد، اما شاهد جذب سرمایه گذاری خارجی در ترکیه بیشتر از ایران هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی پرسون درباره اینکه علت اینکه فرار سرمایه گذاری صورت می گیرد و اینکه سرمایه گذاری خارجی در چند سال گذشته به شدت پایین آمده چیست؟ گفت: دو دلیل وجود دارد، نخستین دلیل بر می گردد به تحریم ها به هر حال تحریم ها شرایط امنیت اقتصادی را برای سرمایه گذار خارجی مهیا نمی کند و سرمایه گذار خارجی تمایلی به سرمایه گذاری با این شرایط را ندارد، دومین موضوع در خصوص تحریم های داخلی است که به نوعی خود تحریمی معرف هستند می شود.

جذب اندک سرمایه گذاری خارجی در ایران

خود تحریمی از تحریم های خارجی بدتر است چرا که نه تنها اجازه آن اندک سرمایه خارجی را نمی دهد بلکه فرار سرمایه گذار داخلی را به دنبال می آورد، این خود تحریمی شامل قوانین و بخشنامه ها و آیین نامه هایی است که توسط دستگاه های گوناگون در مقابل تولید قرار می گیرد و به نوعی به جای تولید کالا در کشور تولید بخشنامه صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: خود تحریمی از تحریم های خارجی بدتر است چرا که نه تنها اجازه آن اندک سرمایه خارجی را نمی دهد بلکه فرار سرمایه گذار داخلی را به دنبال می آورد، این خود تحریمی شامل قوانین و بخشنامه ها و آیین نامه هایی است که توسط دستگاه های گوناگون در مقابل تولید قرار می گیرد و به نوعی به جای تولید کالا در کشور تولید بخشنامه صورت می گیرد.

مستوفی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه آماری در خصوص فرار سرمایه گذاری وجود دارد؟ پاسخ داد: طی 10 سال اخیر میزان سرمایه گذاری خارجی به شدت پایین آمده و آن تعداد توافق نامه هایی که بین ایران با سرمایه گذاران خارجی نیز به امضا رسیده تنها در یک توافق نامه مانده و در عمل به مرحله اجرا نرسیده است.

او افزود: آماری از جذب سرمایه خارجی و فرار سرمایه داخلی به شکل رسمی وجود ندارد، اما شرایط اقتصادی نشان دهنده این است که سرمایه گذاری در هیچ یک از حوزه های تولید رخ نداده و به نوعی اقتصاد ایران را فلج کرده است، به طوری که بسیاری از کشورها سالیانه بین 20 تا40 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی دارند و ایران به رقم بسیار ناچیزی دست پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: چینی ها که این روزها یکی از قدرت های اقتصاد جهانی به حساب می آیند و به دنبال به دست آوردن رتبه نخست اقتصاد جهانی هستند، در ابتدا برای رونق بخشیدن به اقتصادشان جذب سرمایه گذاری خارجی کردند و انتظار این است که کشورمان نیز با همین رویکرد چینی ها پیش رود و همت خود را برای جذب سرمایه گذار خارجی افزایش دهد.

فرار سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری کمتر از یک دهه

آمار رسمی و دقیقی از فرار سرمایه وجود ندارد و تنها خبر هایی منتشر شده که سالیانه حدود 11 میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج می شود.

در پایان عمر دولت دهم به دلیل سیاست های نامشخص و گیج کننده موجی از فرار سرمایه گذاری در کشور رخ داد و موجب افزایش تمایل برای خروج سرمایه از کشور شد، تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم که به دنبال برقراری ارتباطات سیاسی با غرب بود و قرار داد برجام به امضا رسید کمی بازار سرمایه گذاری خارجی رونق گرفت و جلو فرار سرمایه گذاران داخلی گرفته شد؛ اما با روی کار آمدن ترامپ رئیس جمهور امریکا و خروج این کشور از توافق برجام و به دنبال آن اجرای شدیدترین تحریم ها جذب سرمایه گذاری خارجی متوقف شد و فرار سرمایه گذاری داخلی نیز مجددا آغاز شد.

آمار رسمی و دقیقی از فرار سرمایه وجود ندارد و تنها خبر هایی منتشر شده که سالیانه حدود 11 میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج می شود، به طوری که در مرداد ماه سال جاری مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره آخرین آمار خروج سرمایه از ایران در توییتر اعلام کرد: در مجموع ۹ سال معادل ۹۸.۴ میلیارد دلار و به طور متوسط سالیانه ۱۱ میلیارد دلار سرمایه در هر سال از اقتصاد ایران خارج شده است و تنها در سال ۹۶، خالص حساب سرمایه بیش از ۱۹ میلیارد دلار منفی شده است.

گفت وگو از: محمد خادمی

245996