مشکلتان با وکلا چیست؟

با توجه به  اینکه تعداد قابل توجهی از وکلای دادگستری ظرف یکسال گذشته به این بیماری مبتلا و بعضا به رحمت خدا رفته اند و با توجه به حجم آمد و رفت های افراد در محاکم ،اخیرا تقاضایی مبنی بر در اولویت گذاشتن وکلا برای واکسن کرونا از سوی رئیس کانون وکلای مرکز منتشر شده که به موازات این خبر،برخی دوستان رسانه ای آنچنان به این موضوع واکنش نشان داده اند که گویی وکلای دادگستری اجنبی و بیگانه هستند!!

تصویر مشکلتان با وکلا چیست؟

سایت خبری پرسون- محمد هادی جعفرپور در یادداشتی نوشت: ظرف یکسال گذشته علاوه بر استرس های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ناشی از حضور در مجتمع های قضایی،اقدامات صورت گرفته علیه نهاد وکالت در مجلس و...خودبخود سبب بالا رفتن ایمنی وکلا در مواجه با اقسام تهدیدات شده است.لذا نگران اختصاص واکسن به وکلا نباشید که اگر بر خلاف میل شما ما را در اولویت گذاشتند حتما سهم خویش را به شما می دهیم تا از ابتلا به بیماری جدید در امان بمانید.

خداوند باریتعالی به آنچه در دستان من و شماست تا بر صفحه ی کاغذ به کلمات جان بخشد سوگند یاد می کند تا به حرمت و قداست قلم بیش از پیش آگاه شویم.

اصحاب رسانه وقلم در هر مقام و مرتبه ای که باشند فارغ از جناح بندی های سیاسی-اجتماعی،سلیقه ی شخصی،توقعات ژورنالیستی و...دارای مسئولیتی حرفه ای هستند که حداقل بازتاب این مسئولیت خارج نشدن از مدار انصاف است.نقد منصفانه مقدمه ی انتقال حقیقت،روشنگری به عنوان رسالت اصلی رسانه و دفاع از حق در محکوم کردن باطل است که تحقق این مهم مقدماتی از قبیل : نگاه کارشناسانه،پرهیز ازجانبداری محض و...می طلبد.

این که برخی رسانه ها بنا به هر دلیلی به انحاء مختلف سعی در ورود هجمه به نهاد وکالت دارند امری است تکراری و برای ابواب جمعی نهاد وکالت مسیر و خط فکری ایشان مشخص شده ،هیچ محلی از گلایه و تذکر ندارد اما اینکه به موازات انتشار یک خبر به ناگاه حجم عظیمی از تیترها با هدف گذاری مشخص به دور از حقیقت، علیه نهاد وکالت از برخی رسانه ها که در طول سال حتی یک خبر کوتاه ولو نقد و انتقاد از نهاد وکالت منتشر نمی کنند سبب ایجاد این شبه می شود که برخی قداست قلم و سوگندی که در کلام خدا به آن شده است را فدای به به چهچه دیگران می کنند.

ظرف یکسال گذشته که مهمان نا خوانده ای با نام کرونا شرایط زندگی مردم را تحت تاثیر قرارداده،غالب حِرف و مشاغل در مقطعی از زمان تعطیل شده یا به صورت نیمه تعطیل به فعالیت خویش ادامه داده اند.در این بین برخی ازصنوف نیز لاینقطع بدون تعطیلی به انجام وظایف حرفه ای خویش علی رغم استرس های ناشی از آلودگی محیط فعالیت خویش مشغول بوده اند. کادر قضایی کشور اعم ازقضات،کارکنان دادگستری،ضابطان قضایی و...بدون تعطیلی به وظایف خویش عمل کرده، به موازات ایشان وکلای دادگستری نیز بدون فوت وقت به انجام تکلیف حرفه ای خویش پرداخته اند.

شاید گفته شود که وکلا در عوض انجام تکالیف خویش حق الوکاله دریافت می کنند و حق اعتراض به شرایط خاص و محدودیت های کرونایی ندارند که باید اذعان کرد اولا:در همین شرایط ،واحدهای وکالت معاضدتی و تسخیری کانون های وکلا بدون دریافت ریالی حق الوکاله، مشغول انجام وظیفه بوده اندثانیا درصد قابل توجهی از وکلای دادگستری حسب قرارداد و مقررات دارای عذر موجه در عدم مراجعه به دادگستری هستند که اگر حس انجام وظیفه و ادای تکلیف در ایشان نبود به راحتی می توانند با تحریر یک لایحه مستند به ماده 306یا41یا...آیین دادرسی مدنی یا مفاد قانون حقوق شهروندی یا مقررات آیین دادرسی کیفری از حضور در محکمه و راهروهای مجتمع های قضایی که هر روز حجم عظیمی از زندانیان و مراجعین از اقصی نقاط کشور در آن حضور دارند امتناع کنند.

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از وکلای دادگستری ظرف یکسال گذشته به این بیماری مبتلا و بعضا به رحمت خدا رفته اند و با توجه به حجم آمد و رفت های افراد در محاکم ،اخیرا تقاضایی مبنی بر در اولویت گذاشتن وکلا برای واکسن کرونا از سوی رئیس کانون وکلای مرکز منتشر شده که به موازات این خبر،برخی دوستان رسانه ای آنچنان به این موضوع واکنش نشان داده اند که گویی وکلای دادگستری اجنبی و بیگانه هستند!!

ماهیت تیتر ها و اخبار منتشر شده در واکنش به این درخواست چنان است که گویی رئیس کانون وکلای مرکز نعوذبالله کفر گفته ومستوجب تکفیر است!شاید هم دوزهای واکسن کرونا بلافاصله به موجب این درخواست برای وکلا در نظر گرفته شده،خواسته موصوف بلادرنگ اجابت شده است و ما بی خبریم!،خیالتان راحت در این یکسال گذشته لطف و کرامت برخی حضرات بلایی بر وکلا نازل کرده که رنج و دردش هزاران برابر ازدرد ابتلا به کروناست ! اما نکته ای که لازم است واکاوی شود تحقق این آرزوست که کاش یکبار برای همیشه این دسته از دوستان رسانه ای واضح و روشن اعلام می کردند که زاویه و مشکل ایشان با وکلای دادگستری کجاست که از هر خبر و سوژه ای در زدن این نهاد مدنی استفاده می کنند؟

اگر نقد و ایرادی به عملکرد وکلا دارید به عوض انواع و اقسام توهین و هتک حرمتی که در ساخت مجموعه های تلویزیونی وانتشار اخباربه ایشان نسبت می دهید یکبار برای همیشه صریح و بی پرده بفرمایید مشکلتان با این نهاد مدنی و این حرفه شریف چیست؟

245951