پرونده ویژه پرسون؛ مرز واقعیت و خرافه جادو ( بخش هفتم )

احضار روح صرفا در اختیار خداوند است/ اثرات طلسم و جادو موقت است

یک مدرس حوزه گفت: سرکتاب نویس ها و یا دعانویس ها شناخت شرعی، حدیثی و علمی ندارند. این افراد ازیک سری رموز که ریشه در تصوف، یهودیت و طلسم های آن ها دارد بهره می‌گیرند. این طلسم ها ممنوع است و علمای اسلام کار این افراد را تایید نمی‌کنند.
تصویر احضار روح صرفا در اختیار خداوند است/  اثرات طلسم و جادو موقت است

به گزارش سایت خبری پرسون، کلیت بحث طلسم، جادو، دعا و دعانویسی در اسلام بر اساس قرآن و روایات معصومین موضوعی پذیرفته شده است اما در برخی موارد با خرافه قابل تفکیک نیست و احکام شرعی مرتبط با خود را دارد.

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار اجتماعی پرسون گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه داشته که به شرح ذیل است.

سید حسین خادمیان بیان کرد: اسلام بحث دعا را به صورت جدی مطرح کرده و آن را سپرمومن در برابر گرفتاری ها می‌داند. اسلام، دعا را سلاحی برای کسب فضیلت های مادی و معنوی تلقی کرده اما این به معنای تعطیلی عقلانیت، تلاش و شریعت در زندگی نیست. طبق روایت ها، خدا دعای چند کس را اجابت نمی‌کند؛ اول بیماری که توانایی مراجعه به طبیب را دارد اما مراجعه نمی‌کند؛ در زمان امام کاظم بیماری وبا شیوع یافت. فردی نزد ایشان آمد و توقع اعجاز و کرامت داشت اما حضرت فرمودند می‌توانید کار عاقلانه انجام دهید و شهر را ترک کنید و به جای دیگری پناه ببرید. دوم کسی که بدن سالم دارد و بدون کارکردن توقع روزی دارد و تلاش نمی‌کند؛ در رابطه با تلاش کردن امام علی (ع) می فرمایند: من کسی را که آب و خاک در دسترس دارد و فقیر مانده را لعنت می‌کنم؛ چنین شخصی از رحمت خدا دور است. سوم کسی که همسر ناسازگار دارد و همسرش با هیچ روشی اصلاح نمی شود دعا می کند خدایا همسرم را خوب کن و به راه مستقیم هدایت کن. در حالی که خداوند با وجود این که طلاق را منفورترین حلال می داند اما این جواز را برای همسران ناسازگار صادر کرده است.

وی با بیان این که مسئله دعا به معنای تعطیلی عقلانیت و تلاش نیست ادامه داد: بحث دعانویسی، سرکتاب و طلسم که در دسترس برخی شیادان و کلاهبرداران قرار دارد؛ خارج از شرع و عقلانیت است. فعالیت این افراد با اعمال خرافی و اخذ پول است که هرگز موثر واقع نمی‌‌شود. این شیادان صرفا یک بعد روانی و القای شیطانی ایجاد می‌کنند.

این مدرس حوزه افزود: برخی از این افراد با اعمال شیطانی فرمول هایی در در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند. قرآن از آن ها به عنوان جادوگر و ساحر یاد می کند. فعالیت این افراد محدود و تاثیر مطلق ندارد؛ زیرا موثر اصلی در عالم خدا است و با پناه بر خدا می توانیم این اقدامات را باطل کنیم. تکلیف این افراد که کارگزار شیطانی و به دنبال درآمد هستند؛ مشخص است. اما مسئله عوام مردم هستند که برای فعل خیر به این افراد مراجعه می کنند. پیامبر کسی را که برای کار خیر به طلسم نویس مراجعه کرده بود را نجس خواند و گفت آب هفت آسمان نیز او را پاک نمی کند.

خادمیان با بیان این که اثرات طلسم و جادو موقت است تصریح کرد: این امور ثاثیرات منفی بسیاری دارد زیرا شیطان دنبال نابودی انسان است. برای مثال کسی که دعا برای رزق و روزی گرفته، وضعیت اش یک مدت خوب بوده اما بعد دچار ورشکستگی و یا گرفتار مشکلات خانوادگی فراوان شده است. اصل سحر، جادو و طلسم مورد تایید اسلام و علما است. اما راهکار شرعی ابطال آن را باید طبق ادعیه معصومان دنبال کنیم. مثلا برای رفع گرفتاری زیارت ششم امیرالمومنین بعد از چند رکعت نماز و قرائت آیه الکرسی از قرآن سفارش شده است.

وی ادامه داد: یکی از راه های شناخت دعاهای صحیح از شیطانی سهل الوصول بودن آن است. دعانویس ها برای رفع گرفتاری مردم را به کارهای سخت از جمله استفاده از نجاست دعوت می‌کنند در حالی که امام معصوم برای رفع مشکل به گرفتاری های مردم اضافه نمی‌کند.

این روحانی با تاکید بر این که اگر منشأ دعایی از قرآن و عترت نباشد رنگ شیطانی دارد افزود: باید با تلاش راه های عقلانی و شرعی را انتخاب کنیم. دعایی را استفاده کنیم که ضمانت صدور و سند معتبر داشته باشد.

خادمیان تصریح کرد: تعداد افرادی که سند دعایی و دعاهای مشهور و معتبر را می‌شناسند اندک است. این افراد اگر دعاها را از منابع معتبر به مردم نقل کنند اشکالی ندارد و مردم در انجام این دعاها ثواب می کنند. ضمن این که لزوما هر دعایی نیاز به نوشتن ندارد و برخی دعاها را باید زمزمه کرد و یا همراه داشت.

وی یادآور شد: سرکتاب نویس ها و یا دعانویس ها شناخت شرعی، حدیثی و علمی ندارند. این افراد ازیک سری رموز که ریشه در تصوف، یهودیت و طلسم های آن ها دارد بهره می گیرند. این طلسم ها ممنوع است و علمای اسلام تایید نمی‌کنند.

این مدرس حوزه در رابطه با جن و جن گیری بیان کرد: جن موجودی که قرآن تاکید کرده اختیارو توان دارد و وجود دارد. اما این ادعا که جن را وکیل خود می کنم کذب است. قرآن روش کسانی را که برای مقاصد خود به جنیان متوسل می شوند را غلط و پناه بردن به موجود ضعیف تر می داند که جز گرفتاری بیشتر اثری برای آنان ندارد. قرآن مکر جن در مقابل مومن را ضعیف و غیر موثر می داند. گفته می شود جنیان کافر با افراد کافر می توانند ارتباط داشته باشند که این موضوع ثابت نشده است. البته در تاریخ علمایی مانند شیخ عباس قمی، محمد باقر مجلسی و یا مرحوم کاشی را داریم که به واسطه عظمت معنوی خود با جن ها در ارتباط بوده‌اند.

خادمیان در رابطه با احضار روح گفت: روح در اختیار خدا و احضار روح کذب است. این ادعا که افرادی توانایی احضار روح دارند؛ قطعا بی معنا و بی سند است. در روایات آمده که روح مومن به زمین بازمی گردد؛ اما این مسئله با احضار روح متفاوت است. حضور ارواح تنها با اجازه خدا امکان پذیر است.

وی در رابطه با حکم شرعی کسانی که به دعانویس و امثال آن ها مراجعه می‌کنند گفت: طلسم گرفتن برای کسی گناه گبیره است. طبق توضیح المسائل علما، انسان مسلمان باید احکام امور را یاد بگیرد. در کتاب جواهر الکلام که مفصل ترین کتاب فقهی در اسلام است، احکام توسل به طلسم، آموختن، انجام و مزد دادن و گرفتن بابت آن حرام کبیره است.

این مدرس حوزه درپایان تاکید کرد: آموختن دعا باید از زبان معصوم باشد. مردم مسلمان باید حکم شرعی هر کاری از جمله دعانویسی و طلسم را بپرسند. این کارها حرام است و طبق روایات تا 40 روز اعمال این افراد مورد قبول نیست.

245921

مطالب مرتبط