رییس اتحادیه محصولات کشاورزی در گفت و گو با پرسون:

چغاله بادام، لاکچری‌ترین میوه نوبرانه فصل بهار/ نابه سامانی در قیمت میوه قابل توجیه نیست

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان این که چغاله بادام میوه نیست تصریح کرد: خرده فروش‌ها باید 30 تا 35 درصد به قیمت اولیه میوه اضافه کنند.
تصویر چغاله بادام، لاکچری‌ترین میوه نوبرانه فصل بهار/ نابه سامانی در قیمت میوه قابل توجیه نیست

میوه‌های نوبرانه هر سال در اسفندماه با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شود. امسال تورم عمومی مزید بر علت شده و این میوه‌ها با رقم‌های نجومی به فروش می‌رسد. به گونه ای که چغاله بادام با قیمت 400 هزار تومان در هر کیلو به بازار آمده است.

خبرنگار اقتصادی پرسون در این رابطه گفت‌و‌گویی با سیدرضا نورانی رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران داشته که به شرح ذیل است.

سید رضا نورانی گفت: چغاله بادام در سبد میوه خانوارها جایگاهی ندارد، بنابراین میوه محسوب نمی‌شود.

وی در رابطه با قیمت 400 هزار تومانی چغاله بادام بیان کرد: قیمت این میوه در عمده فروشی از 120 تا 150 هزار تومان است و خرده فروش‌ها باید 30 تا 35 درصد به قیمت اولیه اضافه و سود کنند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: با گرم شدن هوا قیمت‌های نجومی میوه‌های نوبرانه سیر نزولی می‌یابد.

نورانی در پاسخ به این سوال که راهکار جلوگیری از افزایش قیمت عجیب میوه از عمده فروشی تا خرده فروشی چیست گفت: راهکار مشخص این است که در میادین عمده‌فروشی برای همه اقلام فاکتور صادر شود و در معرض بازرسین قرار گیرد.

وی ادامه داد: بازرسان تعزیرات حکوتی باید با بازرسی بیشتر قیمت ها را کنترل کنند. نابه سامانی ایجاد شده در قیمت میوه اصلا قابل قبول و توجیه نیست. سیب 15 هزار تومانی با 30 هزار تومانی چه تفاوتی دارد؟ باید یک قیمت همگانی و مناسب وجود داشته باشد.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در پایان افزود: میادین میوه و تره بار شهرداری یک الگو برای میوه فروش‌ها در این زمینه است. زیرا قیمت‌ها کنترل شده و مشخص است و مصرف کننده می‌تواند میوه ها را دست‌چین کند.

245727