پرونده ویژه پرسون؛ مرز واقعیت و خرافه جادو (بخش چهارم)

مردم فالگیرها را جایگزین روانشناس کردند

یک روانشناس گفت: اگر فعالیت رمال‌ها و فالگیرها پایه علمی دارد ثابت کنند، در غیر این صورت این موضوع باید مدیریت شود. طبق اخلاق انسانی نباید اجازه دهیم به مشکلات مردم اضافه شود و پول آنها صرف فالگیرها شود.
تصویر مردم فالگیرها را جایگزین روانشناس کردند

خبرنگار اجتماعی پرسون برای بررسی بحث فالگیری و رمالی از منظر روانشناسی گفت‌وگویی با تقی ابوطالبی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و روانشناس داشته که به شرح ذیل است.

ابوطالبی بیان کرد: فالگیری در ارتباط با وضعیت انسان‌ها از گذشته مطرح بوده و جایگاه خود را میان مردم دارد. مردم وقتی خود را در مسائل زندگی ناتوان می‌بینند و یا در تصمیم گیری به مشکل می خورند سراغ فال می روند. در کشورهای تابع سنت مانند ایران رجوع به فالگیر رواج دارد.

وی ادامه داد: بحث علمی قانع کننده‌ای که ناشی از آزمایش، تجربه و پژوهش های علمی مورد تأیید در این رابطه وجود ندارد. همه انسان ها معمولا وجوه مشترک دارند. انسان یک موجود نیازمند به ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و اقتصادی است. خواسته‌های مشترک انسان ها باعث می‌شود در مورد انسان ها نظر کلی دهیم.

این استاد دانشگاه افزود: کسانی که به فعالیت‌هایی مانند رمالی و یا فالگیری می پردازند در این مسیر اطلاعات و تجربه کسب کرده و دوره های آموزشی را می گذرانند. این افراد از همان بحث مشترک میان انسان ها استفاده کرده و با توجه به سوالاتی که از قبل می کنند تقریبا به دنیای درون هر فرد راه پیدا می کنند و بر اساس باورها و اعتقادات مشترکی که میان انسان ها وجود دارد نسخه می پیچند. فرد فالگیر با بیان چند موضوع با استفاده از شباهت ها موفق عمل می کنند و در ادامه فرد مراجعه کننده اطلاعات بیشتری می دهد و فالگیر با استفاده از همان اطلاعات چون مصداق دارد مانند خواستگاری، مسائل اقتصادی و شغلی کار خود را انجام می‌دهد.

ابوطالبی بیان کرد: به لحاظ روانشناسی آدم‌های دردمند با مسائل عاطفی ناتوان می‌شوند و در موقعیت های مختلف می‌خواهند پاسخ حتمی، در دسترس و ارزان قیمت دریافت کنند و هر چه زوتر مشکل شان حل شود.

وی تصریح کرد: فردی که مشکل دارد به سمت کسی می رود که راهنمایی شود و همدلی ببیند. فالگیرها نیز نظر موافق با مراجعه کنند ابراز کرده و با استفاده از زبان بدن و گفتارشان گفته های فرد را تایید می کند و با استفاده از سوابق مشابهی که در ذهن دارد راهکار ارائه می دهند.

این روانشناس گفت: انسان ها به دو صورت جسمانی و روانی می میرند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت 80 درصد عامل بیماری جسم و روان اضطراب و استرس است. متاسفانه منابع استرس در جامعه امروزی اندک نیست. موانع اقتصادی، بیماری باعث می شود افراد برای راهنمایی گرفتن به این افراد مراجعه کنند.

ابوطالبی بیان کرد: فشارهای عاطفی و روانی باید درمان شود.مردم با صرف هزینه به فالگیرها مراجعه می کنند و آن ها نیز به نحوی مشاوره می دهند. در حالی که مشاوره متولی دارد. در کشور ما سازمان نظام پزشکی و روانپزشکی وجود دارد که پزشکان، روانپزشکان و مشاوران را در سطوح مختلف مدیریت می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کسانی که تحصیلات روانشناسی دارند دو الی سه سال صرفا برای اخذ پروانه نظام پزشکی زمان و زحمت خود را می گذارند اما فالگیرها بدون هیچ پشتوانه علمی و به طور آشکارا در بحث مشاوره وارد می شوند.

ابوطالبی در پایان تاکید کرد: اگر فعالیت این دسته پایه علمی دارد ثابت کنند در غیر این صورت این موضوع باید مدیریت شود. طبق اخلاق انسانی نباید اجازه دهیم به مشکلات مردم اضافه شود و پول آن ها صرف فالگیرها شود.

245232