پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پخت نان چاپاتی، مختص پذیرایی ترکمن‌های شهرستان راز و جرگلان در آیین‌های مختلف، مستندسازی و در فهرست آثار ملی (میراث معنوی) کشور قرار گرفته است.
تصویر پخت نان چاپاتی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان شمالی، علی مستوفیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده ترکیبات و نحوه پخت این نان سنتی تکمیل و به صورت کامل مستندسازی شده و برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است.

وی گفت: ۲ نوع نان سنتی دیگر نیز، که مختص خراسان شمالی است، شناسایی شده و در حال تکمیل مستندات و پرونده آن‌ها برای ارسال به مرکز به منظور ثبت ملی است.

مستوفیان گفت: یکی از این موارد نان چوپانی و مختص چوپان‌های خراسان شمالی و دیگری نان «ترته» است.

وی افزود: نان چوپانی نانی حجیم مانند کماج و ترته نانی است که از بقایای کره‌ای که در زمان تهیه روغن حیوانی حاصل باقی می‌ماند و ترکیب آن با آرد تهیه می‌شود.

مستوفیان ادامه داد: تهیه نان یکی از نیاز‌های حیاتی بشر بوده و در فرهنگ بومی مردم خراسان شمالی نیز پخت نان از تنوع بسیاری برخوردار است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس آیین نامه‌ها و کنوانسیون‌های حفاظت از میراث معنوی، مهارت پخت نان در شاخه «دانش‌ها و عادت‌ها و رسم‌های مربوط به طبیعت و کیهان» آثار ملی طبقه بندی می‌شود.

وی افزود: پیش از ثبت نان چاپاتی، پخت ۱۱ نان در خراسان شمالی شامل مهارت پخت نان «بیشمه، چلپک، فتیر چریشی، فتیر شیرین، اگنجه، کماج، فتیر قتلمه، ساچی، فتیر شیرمال، فتیر جزلاغ و نان یوخا» در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده بود.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست ملی کشور، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

244825