در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی رقم خورد؛

برگزاری اولین همایش ملی علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی( ع )

اولین همایش ملی علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی( ع ) امروز به همت دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور مسئولان حوزه فرهنگ استان در این دانشگاه برگزار شد.
تصویر برگزاری اولین همایش ملی علل و پیامدهای فقر فرهنگی و فرهنگ فقر در سیره حضرت علی( ع )

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک، عرصه فرهنگ در هر جامعه‌ای پایه و اساس تمامی تغییر و تحولات اجتماعی است، بنابراین فقر فرهنگی موجبات پیدایش سایر فقرها را در جامعه فراهم خواهد ساخت، چرا که فرهنگ رکن اصلی پیشرفت هر جامعه ای است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در این همایش گفت: عدالت‌محوری و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه اساس مکتب اسلام و فرهنگ ناب علوی است و این مهم باید در کشور نهادینه شود.

آیت‌اله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی افزود: فقر را با اعمال سیاست‌های حمایتی نمی‌توان در جامعه ریشه‌کن کرد بلکه باید با توانمندسازی آحاد جامعه به خصوص دهک‌های پایین نسبت به ریشه کن ساختن آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: صرفه جویی و قناعت یکی از الگوهای ارزشمند اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) در جهت مقابله با فقر است که تبیین این الگوی مهم باید بیش از پیش در جامعه جدی گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: قناعت، پرهیز از مصرف‌زدگی، دوری از تجمل‌گرایی و مصرف بهینه منابع و سازندگی از جمله شاخصه‌هایی هستند که اقشار مختلف جامعه باید آن را در سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند تا در توسعه اقتصادی کشور سهیم باشند.

آیت اله دری نجف آبادی اظهار داشت: استفاده صحیح از منابع موجود کشور و تکیه بر توانمندی‌ها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و بیکاری کشور است که باید با الگوی اسلام ناب محمدی(ص) نسبت به حل آن تلاش کرد.

امام جمعه اراک گفت: دین مبین اسلام برای تمامی حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی الگوهای و راهبردهای منطقی دارد و باید این الگوها به درستی استخراج شوند تا به عنوان چراغ راه در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اساس اسلام بر عدالت محوری و توانمندسازی استوار است اما در صورتی که تورم بر جامعه تحمیل شود توان اقتصادی افراد کاهش پیدا می‌کند و جامعه به سمت طبقاتی شدن پیش می‌رود بنابراین باید با الگوهای ناب اسلامی در راستای گسترش عدالت و توانمندسازی جامعه گام برداشت.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر و امام جمعه تهران نیز در این همایش گفت: مهمترین فقر، فقر اعتقادی و ایمانی و فقری است که در آن، فرد خدا را انکار کند.

وی افزود: فقر توحیدی انسان را ایستا کرده و از بالندگی و پویندگی بازمیدارد و کسی که خدا را انکار کند و از دست بدهد فقیرترین انسانها است.

آیت اله صدیقی ادامه داد: دنیایی ارزش دارد که دین را آباد کند و انسان غنی فردی است که در این دنیا خیرخواهی و استقامت در این برای انسانها داشته و در آخرت در برابر خداوند ورشکسته نیست.

وی گفت: در فرهنگ علوی نبود عقل و فقر عقلی و فقر محاسبه ای نیز یکی از انواع فقر است، چرا که انسانی که نتواند سنجش درستی از ارزش ها داشته باشد دنیا و آخرت را اشتباه میکند و عمرش ضایع میشود.
صدیقی افزود: افراد دارای فقر فرهنگی و فقر عقلی خودباوری ندارند و دچار غم میشوند لذا اخلاق خوب، کردار و رفتار خوب ملاک سنجش افراد است و افرادی که دارای این خصوصیت باشند غنی هستند.

وی تاکید کرد: انسان باید علی (ع) را الگوی رفتاری خود قرار دهد تا بتواند غنی باشد و خدا را همیشه کنار خود ببیند.

دبیر علمی همایش نیز گفت: ۸۵ درصد از مقالات رسیده به این همایش ارزیابی جدی شده و ۱۴ درصد در قالب سخنرانی ارائه میشوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمود قیوم زاده افزود: ۴۵ درصد از مقالات بصورت پوستر، ۱۵ درصد بصورت چاپی و ۷۵ درصد از مقالات نیز در مجموعه مقالات منتشر خواهند شد.

وی یادآور شد: موضوع بیشتر مقالات ارائه الگو و الگو مداری و رفع موضوع فقر فرهنگی بوده است و ۸۱درصد از مقالات بصورت کتابخانه ای تدوین یافته و ۱۹درصد بصورت میدانی تهیه شده بودند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: همایش مذکور به ریاست آیت اله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار شده است.

حسین کلانتری افزود: ۱۶۴ چکیده مقاله، ۸۳ مقاله کامل، ۳۱ مقاله رد شده و ۱۳ مقاله پذیرفته شده به این همایش رسیده است.

وی ابراز کرد: همچنین ۱۹ مقاله بصورت پوستر و ۲۰ مقاله در قالب مجموعه مقالات نیز به این همایش رسیده است.

کلانتری در پایان یادآور شد: حدود ۶۰ مقاله در مجموعه مقالات همایش مذکور تا پایان فروردین ماه آینده چاپ خواهد شد و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

فقر فرهنگی از مهمترین فقرهایی است که آسیبهای اجتماعی بسیاری را به جامعه تحمیل میکند، آسیبهایی که منجر به برهم خوردن نظم جامعه و کاهش امنیت عمومی خواهد شد، لذا ارائه برنامه از سوی مسئولان ذیربط در رابطه با کاهش فقر فرهنگی میتواند باعث بلوغ فکری و فرهنگی جامعه شود.

244663

مطالب مرتبط