مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد مطرح کرد؛

استفاده از مصالح سنتی یکی از علل افزایش بهای تمام شده ساختمان

سالاری گفت: ما هنوز درحال ساخت  نسل سه ساختمان ها هستیم و یکی از علل هزینه بالای ساختمان سازی در ایران استفاده از مصالح سنتی است.
تصویر استفاده از مصالح سنتی یکی از علل افزایش بهای تمام شده ساختمان

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، مهدی سالاری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سالیان گذشته حجم قابل توجه ای از بازار ساخت و ساز در استان یزد در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد نبوده است گفت: با تعامل خوبی که با دستگاه های مختلف از جمله شهرداری های استان صورت گرفته و با حمایت های مدیران ارشد استانی توانستیم در سال جاری بالغ بر یک میلیون متر مربع از ساخت و سازها را وارد سازمان کنیم.

مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد ادامه داد: متاسفانه ۶۵درصد ساخت و سازها در استان غیر مجاز انجام می شود که به عوامل متعددی باز میگردد اما با توجه به قیمت تمام شده ساختمان و اینکه امروزه ساختمان یک سرمایه ملی محسوب می شود ضرورت دارد توجه بیشتری به این موضوع از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی با اشاره به اجرای پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در یزد تصریح کرد: هر چند این اقدام خیلی دیر توسط دولت آغاز شد اما شروع بسیار خوبی داشته و با تعاملی که بین شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده حجم بالایی از نظارت ها به نظام مهندسی استان ها واگذار شد و مقرر گردید در ارائه خدمات مهندسی ۵۰درصد تخفیف اعمال شود که اتفاق بسیار خجسته ای بود.

رییس سابق نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان اینکه وجود ۷هزار مهندس در ۷رشته ساختمانی در استان یک ظرفیت بی نظیر محسوب می شود گفت: امروز دستگاه های مختلفی به دنبال استفاده از این ظرفیت هستند که شرکت گاز به خوبی از آن بهره برده است البته با آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق نیز قراردادهایی منعقد شده که امیدواریم به مرور زمان عملیاتی شود چرا که به طور مثال امروز عدم رعایت ایمنی برق در برخی ساختمان ها از جمله ساختمان های غیر مجاز خطرافرین شده است.

سالاری از راه اندازی شورای حل اختلاف ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خبر داد و گفت: بنابر توافقی که با دادگستری استان شده مسئولیت این شورا به سازمان واگذار شده و دعاوی و اختلاف در این حوزه در این شورا بررسی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز دنیا به دنبال اجرای نسل پنجم ساختمان و ساختمان های هوشمند است اظهار داشت: ما هنوز درحال ساخت نسل سه ساختمان ها هستیم و یکی از علل هزینه بالای ساختمان سازی در ایران استفاده از مصالح سنتی است.

مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد از اجرای پایلوت طرح شبکه نوع آوری صنعت ساختمان در یزد خبر داد و ابراز داشت: این طرح با توافق با پارک علم و فناوری استان در حال اجرا بوده و فراخوان پذیرش داده شده که طی آن از شرکت ها و افرادی که ایده های نابی در حوزه ساختمان داشته باشند حمایت می شود.

انتهای پیام/
حیران_استان یزد

234457