نیکواقبال در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد؛ (بخش دوم)

آیا باید حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند؟/ رفع تحریم‌ها به ضرر تولیدکنندگان داخلی

یک اقتصاددان گفت: طبق گفته یک اقتصادان انگلیسی؛ اگر شما قصد نابودی ملتی را دارید هیچ راهی جز ایجاد تورم طولانی مدت جوابگو نیست.
تصویر آیا باید حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند؟/ رفع تحریم‌ها به ضرر تولیدکنندگان داخلی

دکترعلی اکبر نیکواقبال نیک اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص راه حل افزایش دستمزد کارگران با توجه به تورم بیان کرد: به علت افزایش تورم 50 درصدی در اقتصاد کشور ،ناچار به افزایش حقوق کارگران هستیم. اما این امر سبب افزایش تورم می‌شود.

نیکواقبال گفت: طبق گفته یک اقتصادان انگلیسی؛ اگر شما قصد نابودی ملتی را دارید هیچ راهی جز ایجاد تورم طولانی مدت جوابگو نیست. زیرا تورم طولانی اخلاق و اصول انسانی، کار و شغل و پیشرفت را نابود می‌کند. متاسفانه در طول این چهار دهه زمانی را نمیشناسم که کشور دچار افزایش تورم نباشد.

وی افزود: در دوره آقای خاتمی درآمدهای نفتی کشور به ۹دلار رسید! یعنی از۵۰ دلار به ۹دلار رسید و در آن زمان باعث شد که آنها نقدینگی را افزایش دهند و تورم به ۲۰درصد برسد و در سال‌های بعد تورم به۱۰درصد رسید با همان قیمت نفت ۹دلاری که این امر بسیار وحشتناک است.

این اقتصاددان در ادامه ضمن ارایه راه حل برای برون رفت از تورم 50 در صدی کشور گفت: طبق اصول مدیریتی اقتصادی تمام مشکلات اقتصادی را باید به صورت هم زمان حل کرد. پس تنها راه این است که تعداد کمی از مشکلات بسیار مهم را حل کنیم و تمرکز خود را بر آن‌ها متمرکز کنیم. زیرا به هرحال اگر بخواهیم تمام مشکلات منابع تولیدی، کار، سرمایه، پول و...را حل کنیم توانایی فیزیکی و مالی را برای این کار نداریم.پس راه حل این است که بفهمیم نکات اساسی این مساله چه است واز آن جا شروع کنیم.

نیکواقبال در ادامه ضمن اشاره به بودجه 1400تصریح کرد: بودجه 1400 هیچ گونه کمکی به مهار تورم نمی‌کند و حتی تورم را تشدید می کند. صحیح که در بودجه 1400 حدود 50 هزار میلیارد تومان مخارج کاهش یافته است. اما چشم ما آب نمی خورد تازه این مبلغ در مقایسه با مبالغ بسیار هنگفت این مخارج است.

وی ادامه داد: چندین سازمان و شرکتی که اصلا وجود خارجی ندارند، از بودجه تعیین شده سازمان برنامه این پول ها را دریافت می‌کنند. این سازمان‌ها و افراد که هستند؟ برنامه بودجه سالانه زمانی مفید است که برای هر یک قرانی که خرج می‌شود یک قران کسب کنیم که به این امر بودجه عملیاتی می‌گویند.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند تفاوت های نرخ ارز را کنترل کند. برای همین که شاهد ارز تک نرخی در کشورهای صنعتی هستیم. در زمان اقای خاتمی ایشان ارز را تک نرخی کردند و بودجه ای که تنظیم شد تک نرخی بود و به نظر من بهترین بودجه ای بود که در این۴۲سال داشتیم.

نیکواقبال افزود: بهتر است با این ارز تک نرخی بودجه را طوری تنظیم کنیم که بودجه به کالاهای بسیار ضروری اختصاص یابد. الان در کشورهای صنعتی تورم دو درصد است. بیکارها چگونه باید تورم سال آینده را تحمل کنند؟ من از تورم ۵۰درصدی فعلی نمیترسم من از این میترسم که چگونه باید تورم سال دیگر را تحمل کرد؟

وی در ادامه ضمن اشاره به تاثیر رفع تحریم‌ها در کشور گفت: در صورت رفع تحریم‌ها اگر درآمد کشور از صادرات نفت کشور از 8 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار برسد تازه دچار بیماری هلندی می شویم. زیرا عرضه زیاد دلاری که به دست می آوریم وارد بازار ایران می شود و قیمت ارز را از 26هزار تومان شاید به11هزار تومان برساند.

این اقتصاددان در پایان تأکید کرد: واردات اگر به یکباره افزایش پیدا کند تولید کننده‌های داخلی ما دیگر قدرت تولید و فروش را ندارند و دچار ضرر می‌شوند و در نتیجه شرکت‌های ورشکسته زیاد می‌شود.

234156