رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان:

برنامه جامع حمایت از زعفران لرستان در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: برنامه جامع حمایت از زعفران و زعفران کاران با هدف پیشرفت کاشت این محصول و ارائه تسهیلات به زعفران کاران تحت نظر کارشناسان در حال تدوین و در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

تصویر برنامه جامع حمایت از زعفران لرستان در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد

اسفندیار حسنی‌مقدم؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار پرسون خبر از تدوین برنامه جامع حمایت از زعفران کاران استان داد و گفت: برنامه جامع حمایت از زعفران و زعفران کاران لرستان در حال تدوین و در سال ۱۴۰۰ رونمایی و اجرایی خواد شد.

وی افزود: برنامه جامع حمایت از زعفران و زعفران کاران با هدف پیشرفت کاشت این محصول و ارائه تسهیلات به زعفران کاران تحت نظر کارشناسان در حال تدوین است.

حسنی مقدم در ادامه بیان کرد: این برنامه شامل احداث کارگاه های کوچک بسته بندی، برند سازی، ارائه تسهیلات، خرید بخشی از محصول توسط دولت و در اختیار گذاشتن زمین های دولتی برای کشت این محصول با ارزش است.

وی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در لرستان، اظهار کرد: ما در منطقه مروک دورود بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار باغ زردآلو عملکرد و برداشت قابل توجهی داریم.

حسنی مقدم با بیان اینکه در استان ۱۱۰۰۰ هکتار زیر کشت گردو با برداشت بالای ۲۰ هزار تُن داریم که در این زمینه دارای رتبه سوم کشور هستیم، افزود: تولید انجیر ما با متوسط تولید ۱۸ تن در هکتار حدود ۳۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه ما با تولید سالانه ۵۷ هزار تن انار، ۶۷ هزار تن سیب و دیگر محصولات نیاز داریم صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری و بسته‌بندی داشته باشیم، ابراز داشت: آماده اعطاء مجوز به بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ما در حال حاضر با تولید ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید غلات حدود یک‌میلیون تن ظرفیت ذخیره داریم و این بخشی از ظرفیت دامی کشور در استان ذخیره می‌شود، افزود: ما در زمینه تولید زعفران تا ۱۰ سال پیش سهمی در کشور نداشتیم در سال ۹۰ در کارگروه اقتصاد مقاومتی پیگیر تولید زعفران شدیم که الان ۴۲۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در استان داریم که سالانه حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم زعفران از این سطح برداشت می‌شود.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

233792