صدا و سیما و زلزله سی‌سخت

محتوای زیرنویس‌های شبکه خبر با رنگ قرمز طوری بود که اگر کسی از وقوع زلزله خبر نداشت و در طول 24 ساعت گذشته برای اولین‌بار تلویزیون را روشن کرده بود، احتمالا تصور می‌کرد زلزله 9 ریشتری آمده است.
تصویر صدا و سیما و زلزله سی‌سخت

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید درویشی در یادداشتی نوشت:

زلزله‌ای که اخیرا با بزرگی پنج و شش دهم، شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند، کشته‌ای نداشت اما بیش از 60 مصدوم داشت که همه آنها به دلیل ترس و وحشت از زلزله، با عجله و سراسیمه از خانه‌ها بیرون آمدند؛ همین تعجیل باعث آسیب‌های بدنی افراد شد اما خوشبختانه بیشترشان سرپایی مداوا شدند.

بیست و چهار ساعت پس از وقوع این زلزله، وقتی زیرنویس‌های شبکه خبر را در‌خصوص این حادثه نگاه می‌کردم، فقط خبر بود که پشت سر هم ردیف می‌شد و دریغ از یک نکته آموزشی برای مردمی که سال‌هاست نه فقط در شهر سی‌سخت بلکه در همه جای ایران برای یادگیری آموزش‌های امدادی وقت نمی‌گذارند و از مقابله با حوادث طبیعی فقط فرار کردن از خطر را بلد هستند تا نتیجه همین شود که بعد از هر زلزله‌ای حتی اگر به لطف خدا یک کشته هم نداشته باشیم اما ده‌ها مجروح و مصدوم داریم که دلیل آن ریختن آوار و سقف خانه‌ها نیست بلکه دستپاچگی در زمان زلزله است که باعث می‌شود با عجله و ترس از پله‌ها پایین بیاییم، خواب‌آلود به در خانه برخورد کنیم، پا پیچ بخورد، سر بشکند و... .

اما نقش رسانه برای مدیریت بحران چیست؟ آنچه در زیرنویس‌های شبکه خبر توجهم را بیشتر جلب کرد این بود که رسانه ملی قصد دارد با زیرنویس‌هایش به مردم بگوید که مردم بدانید که دولت و نهادهای حکومت تمام توان خود را برای کمک به شما به کار گرفته‌اند. البته به تخریب منازل هم اشاره شده بود اما هر چه که در زیرنویس‌های شبکه خبر دیده می‌شد، «خبر» بود.

در طرح جامع امداد و نجات کشور، رییس سازمان صداوسیما، عضو ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور است و صدا و سیما در این طرح پنج وظیفه آموزشی به شرح زیر دارد:

الف - ارایه آموزش‌های عمومی و تخصصی مدیریت بحران از طریق رادیو و تلویزیون.

ب - گنجاندن اصول و مفاهیم ایمنی و مدیریت بحران در فیلم‌ها و نمایش‌ها.

پ - گنجاندن اصول و مفاهیم ایمنی و مدیریت بحران در مسابقات‌.

ت - ارایه اخبار بحران‌ها و تحلیل آنها براساس اصول مدیریت بحران‌.

ث - ارایه تجربیات جهانی مدیریت بحران توسط گزارش و فیلم‌.

در بند «ت»، به «ارایه اخبار بحران‌ها» اشاره شده است. اعلام خبر شاید نوعی احتیاط را در شنونده یا بیننده خبر ایجاد کند که مثلا زلزله را جدی بگیرد اما قطعا جای آموزش را نمی‌گیرد.

محتوای زیرنویس‌های شبکه خبر با رنگ قرمز طوری بود که اگر کسی از وقوع زلزله خبر نداشت و در طول 24 ساعت گذشته برای اولین‌بار تلویزیون را روشن کرده بود، احتمالا تصور می‌کرد زلزله 9 ریشتری آمده است، اما بهتر بود در کنار همه این خبرها که برخی‌هایش جنبه تبلیغی داشت، در حد دو زیرنویس و دو جمله به مردم گفته می‌شد که «در زمان وقوع زلزله خونسردی خود را حفظ کنید» و «نحوه پناه‌گیری صحیح» را خیلی خلاصه به مردم یاد می‌دادند. کار سختی نبود. وقتی امام خمینی (ره) فرمودند که صداوسیما دانشگاه است، یکی از نمونه‌هایش برای چنین روزهایی بود.

منبع: اعتماد

233623