گزارش پرسون از بازار مکاره؛

ناتوانی مسئولان در مدیریت بازار/ انصاف؛ معیار قیمت ها

بیشتر کارخانه ها بر روی تولیدات خود قیمت مصرف کننده را درج نمی کنند و  اگر هم به فرض محال این قیمت ها بر روی کالای مذکور درج شده باشد فروشنده با آسودگی خیال با ماژیک خط بطلانی بر قیمت درج شده می کشد و با معیار وجدان قیمت جدیدش را بر روی کالا مزین می کند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، از ابتدای سالجاری نوسان در بازار نسبت به دوره های مشابه در سال های گذشته بسیار تغییر کرده است به گونه ای که اقلام و کالاها در بازار هر لحظه و بدون هر علتی دچار گرانی، نایابی، کم فروشی، افت کیفیت و... می شوند.

این وضعیت در سطح بازار سنندج به ویژه در شهرستان های این استان نمود بارزتری به خود گرفته است به نحوی که برنامه ریزی برای یک زندگی ساده حتی برای اقشاری که در بُعد مالی در رفاه هستند به امری غیرممکن تبدیل شده است.

روزگاری مردم با توجیهات مسئولان گرانی ها را تحمل می کردند، ولی اکنون «نایابی» آفت بازار کشور و استان کردستان شده است.

از سوی دیگر بیشتر کارخانه ها بر روی تولیدات خود قیمت مصرف کننده را درج نمی کنند و اگر هم به فرض محال این قیمت ها بر روی کالای مذکور درج شده باشد فروشنده با آسودگی خیال با ماژیک خط بطلانی بر قیمت درج شده می کشد و با معیار وجدان قیمت جدیدش را بر روی کالا مزین می کند.

در مقابل، مسئولان بازهم تکذیب و تکذیب

در میان اجناسی که در ماههای اخیر به شدت دچار تلاطم بی نظارتی ها گردیده، روغن خوراکی می باشد.

تهیه یک بطری روغن خوراکی از هر نوع بِرندی برای همه ما به یک فتح الفتوح تبدیل شده است و گشتن در بازار سنندج که روزگاری معروف بود که «در بازار سنندج هر چیزی که نیست؛ هست»، برای یافتن روغن خوراکی به امری محال تبدیل شده است.

اما جالب است که مسئولان زمانی که راهی برای فرافکنی ندارند اعلام می دارند که بازار به صورت کامل «رصد» می شود و اجازه ای به سودجویان داده نمی شود!!

محمد دره وزمی؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در این باره می گوید: ما بازار را به صورت منظم و در 2 شیفت رصد می کنیم و با گرانفروشان برخورد می شود!

دره وزمی اذعان می کند: البته بازرسان در آنِ واحد نمی توانند در همه جا حضور داشته باشند بنابراین باید مردم کمک کنند و گرانفروشی ها به ویژه در بخش کالاهای اساسی را گزارش دهند تا به سرعت با آن برخورد شود. هر فروشنده ای که کالای خود را به قیمتی بیشتر از روی جلد به فروش برساند، گران فروشی است و با آن برخورد می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان می افزاید: گزارشات مردمی دال بر گرانی کالا به مانند گذشته در پروسه بررسی قرار نمی گیرد و همان روز توسط ماموران این سازمان مورد بررسی و بازدید قرار می گیرد.

با این حال مردم سطح بازار در گفتگو با خبرنگار پرسون از بی اثر بدون تماس های آنها با شماره 124 گله مندند.

«عثمان»؛ یکی از شهروندان سنندجی در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: چند روز پیش برای خرید یک یا 2 بطری روغن خوارکی به یکی از فروشگاه های زنجیره ای سطح شهر سنندج مراجعه کردم که نه تنها فقط یک بطری روغن را به بنده فروخت بلکه قیمت درج شده بر روی کالا با مبلغی که پرداخت کردم بسیار تفاوت داشت.

وی افزود: سریعا با تلفن همراه خود با شماره 124 تماس گرفتم که تنها یک بوق ممتد جوابگوی من بود و در تلاش های بعدی فردی آنسوی خط با بی حوصلگی تمام حرف هایم را گوش داد و گفت ان شاء الله برخورد می شود.

کاهش و حتی از بین رفتن نظارت ها در بازار به وضوح میدان احتکار، گرانفروشی، کم فروشی و... را برای سودجویان و دلالان در کردستان باز کرده است و در این میان این قشر آسیب پذیر هستند که چوب بی مسئولیتی و بی تفاوتی مسئولان متولی را می خورند.

آیین مهر ـ استان کردستان

233509

مطالب مرتبط