نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

برخی از کتابخانه‌های در دنیا از زیبایی و معماری منحصربه‌فردی برخوردار هستند. کتابخانه شهر اشتوتگارت در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. این کتابخانه ۹ طبقه‌ای کاملا به رنگ سفید ساخته شده و تنها رنگ‌هایی که در سالن اصلی به ارتفاع پنج طبقه دیده می‌شود، رنگ کتاب‌ها در درون قفسه است. این کتابخانه شب‌ها با رنگ‌های گوناگون نورافشانی می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی از کتابخانه‌های در دنیا از زیبایی و معماری منحصربه‌فردی برخوردار هستند. در این مطلب، تعدادی از این کتابخانه‌ها را برای شما معرفی کرده است را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

کتابخانه شهر اشتوتگارت

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه شهر اشتوتگارت در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. این کتابخانه ۹ طبقه‌ای کاملا به رنگ سفید ساخته شده و تنها رنگ‌هایی که در سالن اصلی به ارتفاع پنج طبقه دیده می‌شود، رنگ کتاب‌ها در درون قفسه است. این کتابخانه شب‌ها با رنگ‌های گوناگون نورافشانی می‌شود.

کتابخانه هرتسوگ آگوست

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه هرتسوگ آگوست در ولفن‌بوتل یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان محسوب می‌شود. دوک (هرتسوگ) آگوست که بین سال‌های ۱۵۷۹ تا ۱۶۶۶ زندگی می‌کرد این کتابخانه را به یکی از غنی‌ترین منابع علمی دوران خود تبدیل ساخت. تا امروز هم محققین در زمینه مسائل قرون وسطی به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

کتابخانه علوم اوبرلاوزیتس

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه علوم اوبرلاوزیتس در گورلیتس واقع در مرز لهستان در سال ۱۸۰۶ میلادی ساخته شده است. سالن اصلی کتابخانه ساده شده است. این کتابخانه دارای ۱۴۰ هزار جلد کتاب در زمینه‌های علوم، فرهنگ، تاریخ و جامعه این منطقه در شرق آلمان است.

کتابخانه آنا آمالیا

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه آنا آمالیا در شهر وایمار هزاران جلد کتاب، نقشه و نت موسیقی را در خود جای داده است. دوشس (هرتسوگین) آنا آمالیا در سال ۱۷۶۶ کتاب‌های خانوادگی را به این کتابخانه سه طبقه منتقل کرد. کتابخانه در سال ۲۰۰۴ دچار آتش‌سوزی شد و بخش‌هایی از آن از بین رفت. پس از بازسازی، در‌های این کتابخانه در سال ۲۰۰۷ دوباره بر روی علاقه‌مندان گشوده شده است.

مرکز یاکوب و ویلهلم گریم بخشی از دانشگاه هومبولد برلین است که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده است. آرشیتکت ساختمانی که کتابخانه و همچنین مرکز کامپیوتری دانشگاه برلین در آن قرارگرفته‌اند، ماکس دودلر است.

کتابخانه دولتی بایرن

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

سابقه تاریخی کتابخانه دولتی بایرن واقع در شهر مونیخ به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد. این کتابخانه بیش از ۱۰ میلیون جلد کتاب را در خود جای داده است. ساختمان کتابخانه دولتی بایرن که بعدا بین سال‌های ۱۸۳۲ تا ۱۸۴۳ ساخته شد، در جنگ جهانی دوم کاملا نابود شد. احداث این کتابخانه جدید سال‌ها طول کشید.

کتابخانه فاستر دانشگاه آزاد برلین

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه فاستر دانشگاه آزاد برلین در سال ۲۰۰۵ توسط نورمن فاستر یکی از آرشیتکت‌های بزرگ جهان ساخته شد. فرم ساختمان این کتابخانه کروی شکل و شبیه به مغز انسان است. ۷۰۰ هزار کتاب و بیش از ۸۰۰ عنوان مجله و نشریه در این کتابخانه ۲۰ هزار متر مربعی جای گرفته‌اند.

کتابخانه دانشگاه لایپزیک

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه دانشگاه لایپزیک در سال ۱۵۴۳ میلادی و در دوران رفورماسیون، زمانی که قرار شد کتابخانه چند صومعه را در یک‌جا جمع کنند، تاسیس شد. این کتابخانه بیش از پنج میلیون و پانصد هزار جلد کتاب را در خود جای داده است. دوسوم ساختمان کتابخانه در جنگ جهانی دوم نابود شد. در دوران آلمان شرقی، از بخش سالم مانده آن استفاده می‌شد. این کتابخانه بعد از وحدت دو آلمان بطور کامل بازسازی شد.

کتابخانه دانشگاه فنی کوتبوس

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه دانشگاه فنی کوتبوس که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد، تا کنون چندین جایزه تصاحب کرده است. این کتابخانه ۹۰۰ هزار رسانه را در خود جای داده است. علاقمندان به ۷۵۰ نشریه ادواری، ۲۲ هزار نشریه و ده هزار کتاب الکترونیکی نیز دسترسی دارند. این کتابخانه دارای ۶۰۰ محل مطالعه و کار است. جدار بیرونی آن کاملا از شیشه است که حروفی با رنگ سفید بر روی آن چاپ شده است.

کتابخانه ملی آلمان

نگاهی به زیبا‌ترین کتابخانه‌های آلمان

کتابخانه ملی آلمان در سال ۱۹۱۲ تاسیس شد و در دو شهر لایپزیگ (عکس) و فرانکفورت قرار گرفته است. این کتابخانه‌ها بیش از ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کتاب و رسانه را در خود جای داده‌اند که بدین‌ترتیب یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان محسوب می‌شود. با هزینه ۶۰ میلیون یورو بر گنجایش کتابخانه لایپزیگ در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع افزوده شد تا آرشیو موسیقی آلمان نیز از برلین به آنجا منتقل شود.

منبع: برترین ها

233486