سوختن ۱۰۰ خودروی رانندگان ایرانی در اسلام قلعه

رانندگان ایرانی می‌گویند نزدیک به ۱۰۰ خودروی متعلق به آنان که حامل مواد نفتی و گاز بود در آتش سوزی گمرک هرات طعمه حریق شده و از دولت افغانستان خواهان پرداخت خسارت هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون، جواد رحیمی یکی از رانندگان ایرانی که خودروی ترانزیت خود را نزدیک به ۳ میلیارد تومان خریده بود و حالا تنها چند تکه آهن از آن به جامانده است گفت: ۶ روز قبل از وقوع آتش سوزی وارد گمرک شده و باید پس از ۶ ساعت از این گمرک خارج می‌شد اما به دلیل سهل‌انگاری کارمندان گمرک و روند کند کاری آنها علاوه بر اینکه ۶ روز در گمرک مانده است بلکه در حادثه آتش سوزی گمرک خودروی خود را از دست داده است.

وی افزود: دولت ایران در حال رایزنی برای جبران خسارت است اما رویداد در خاک افغانستان صورت گرفته است و از دولت افغانستان به دلیل سهل انگاری کارمندان گمرک جبران خسارات می‌خواهد.

وی تاکید کرد که علاوه بر خودروی او نزدیک به ۱۰۰ خودروی دیگر ایرانی در آتش سوخته است و رانندگان آنها بی سرنوشت هستند.

احمد آزادی پناه راننده دیگر ایرانی نیز گفت که هنگام انفجار خودروهای گاز و مواد نفتی آنها اقدام به خروج از گمرک کرده اما از سوی محافظان گمرک اجازه خروج نداشتند و به دلیل وجود گودال‌های ایجاد شده در اطراف پارکینگ حتی نتوانستند تا به نقاط دیگر گمرک فرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: موادنفتی و گاز در قانون گمرکات باید سریعا پس از بررسی اسناد و پرداخت مالیات گمرک به شهر انتقال یابند اما این کار صورت نگرفته است.

از سوی دیگر خان جان الکوزی معاون اتاق بازرگانی افغانستان که برای بررسی وضعیت گمرک هرات و میزان خسارات به هرات سفر کرده در این مورد گفت: در رویداد آتش سوزی گمرک هرات ۸۰ درصد دولت افغانستان محکوم به سهل انگاری است و مسوولان گمرک هرات تنها به خاطر فساد خود اقدام به همکاری با خودروها نکرده‌اند و سالهاست که هیئت‌های مختلف برای بررسی وضعیت گمرک به هرات سفر می‌کنند اما تاکنون هیچ ظرفیت و تاسیساتی در گمرک ایجاد نشده است.

وی تاکید کرد که دولت باید یک هیئت با صلاحیت از مسوولان ارشد حکومتی را ایجاد کند و عاملین اصلی این رویداد را بازداشت کند و پس از بررسی دقیق میزان خسارات، بخش خصوصی را حمایت کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که دولت در گمرکات ظرفیت سازی نکنند تاسیسات و تجهیزات را ایجاد نکند بازرگانان اقدام به کار و فعالیت خود نخواهند کرد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان در رویداد آتش سوزی گمرک هرات بیش از یک هزار خودروی مواد نفتی، گاز و دیگر کالاها سوخته است و صدها میلیون دلار اموال بازرگانان از بین رفته است، طبق بررسی‌های اتاق بازرگانی افغانستان نزدیک به ۹۰ خودروی ترانزیت در این آتش سوزی همراه با بار مفقود شده‌اند.

233515