۳ نکته طلایی قبل از تعیین اهداف برای سال جدید

قبل از این که وارد سال جدید شویم و بخواهیم برای خودمان اهداف جدید تعیین کنیم، باید به نکات مهمی توجه کنیم.

به گزارش سایت خبری پرسون، همه ما در زندگی به دنبال اهدافی هستیم و برای تحقق آن ها تلاش می کنیم و بیشتر مواقع, این تلاش ها در آستانه سال نو رنگ بیشتری به خود می گیرند چرا که عزم خود را بیش از قبل جزم می کنیم تا به اهداف متفاوت خود در زندگی رنگ بیشتری ببخشیم و همه این موارد مستلزم برنامه ریزی, تلاش و پشتکار جدی و اجرا کردن آن ها هستند و باید توجه کنیم که مواردی مانند تصمیم‌های سال نو، رویکرد‌های سرگرم کننده‌ای برای تعیین اهداف , هستند امّا در این میان, یک مشکل طبیعی وجود دارد و آن هم این است که این نوع تعیین هدف فی البداهه, معمولا برنامه ریزی فوق العاده‌ای را به دنبال ندارد و به همین دلیل است که اغلب این اتفاق‌ها تصمیم‌های واقعی و عملیاتی نیستند.

اگر تصور خاصی از موقعیت و نقطه‌ای که می‌خواهید ۱۰ سال دیگر در آن باشید, دارید و واقعا می‌خواهید به آن نقطه هدف برسید مسیر خود را با تعیین هدفتان در سال جدید آغاز کنید.

داشتن یک برنامه ۱۰ ساله با داشتن یک برنامه یک ساله شروع می‌شود که انتظار‌های واقع بینانه‌ای نیاز دارد و حال و آینده را به هم پیوند می‌دهد.

این که امروز در مسیر اهداف زندگی خود در چه نقطه و جایگاهی قرار دارید، تا حد زیادی به وضعیت مالیتان نیز ارتباط دارد و برای این منظور باید به موجودی خود توجه کنید و سپس, سوالات اساسی مانند موارد زیر را از خود بپرسید.

امروز با وضعیت مالی خود در چه نقطه‌ای قرار دارم؟

وضعیت زندگی من در حال حاضر چگونه است؟

سلامتی من تا چه حد است؟

من در زندگی کاری خود تا چه اندازه پیشرفت کرده ام؟

از نظر رشد شخصی، مالی و شغلی، واقع بین بودن مهم است و نقطه و جایی که امروز در آن هستید، فقط یک مکان است که از طریق هزاران قدم کوچک به آن جا رسیده اید. بنابراین, می توان با امید به همین قدم های کوچک به اهداف و آرزوهای بزرگ دست پیدا کرد.

پیشرفتی که در حال حاضر دارید بر اساس درک مشخصی از فعالیت و تلاش های خود شماست که بر اساس آن معیاری را تعیین کرده اید تا زمان و تلاشی که برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود اختصاص داده اید را اندازه گرفته و برای باقی ماندن در مسیری که تعیین کرده اید، مراحل زیر را در نظر بگیرید و اهدافی که تاثیر گسترده ای روی زندگی شما دارد را مشخص کنید.

داشتن یک تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ یک هدف بلند مدت نیست و اقلام مادی نیز صرفا کسب درآمد نقدی برای خرید آن هاست، امّا جنبه مالی که زیر بنای ایده‌ خرید برای سبک زندگی است ممکن است هدف بالاتری داشته باشد.

ایجاد درآمد بیشتر از طریق تبلیغ در محل کار یا بهبود سودآوری کسب و کار شما می‌تواند به شما امکان دهد که از کالا‌های سرگرم کننده و مفرح و همچنین از زمان خود لذت ببرید. بنابراین، افزایش ثروت، نمونه بارزی از تعیین هدف با تاثیر خوب است.

خارج از حوزه مالی، باید اهداف گسترده ای داشته باشید. زیرا این اهداف که شامل بهبود سلامت جسمی از طریق رژیم غذایی و تناسب اندام هستند زندگی روحی و روانی بهتری را از طریق فعالیت هایی مانند انجام یوگا و مدیتیشن یا تقویت روابط برای شما فراهم می کنند.

اهدافتان را واقعی کنید

یکی از روش‌های امتحان شده و تاثیرگذار برای واقعی کردن چیزی و تحقق بخشیدن به آن، نوشتن آن موضوع است چرا که ما موضوع های مختلفی را بیان می کنیم و اگر آن ها را یادداشت نکنیم احتمال فراموش شدن آن ها بسیار زیاد است امّا به محض نوشتن این موضوع ها ، آن ها وارد دنیای واقعی می‌شوند و برای عملی کردن آن ها تلاش می کنیم.

ما علم و دانش را وارد کتاب کرده، قوانین و اعتقاد‌های معنوی خود را یادداشت می‌کنیم و این فضا برای واقعی کردن اهدافمان است. بنابراین, برای این کار, باید با ایجاد یک پیش نویس اهداف ۵ و ۱۰ ساله خود شروع کنید و برای بازخوانی این نوشته و تصحیح آن کمی وقت بگذارید.

حالا بازگردید و اهداف کوتاه مدت مشخصی را شروع کنید و آن چه که امیدوارید در سال جدید و هر سال متوالی به دست آورید را مشخص کرده و این کار را با فهرستی از ابزار‌هایی انجام دهید که باید در مراحل کمتر و کوتاه مدت برای موفقیت خود دنبال کنید.

انتظار‌های تایید کننده هدف و حتی فهرست کار‌های ماهانه خود را وارد کنید و همان طور که در این فرآیند حرکت می‌کنید، برای بررسی پیشرفت خود وقت بگذارید و دوباره ارزیابی کنید که چه چیزی موثر است و چه تغییراتی می‌تواند به شما به منظور بهبود دستیابی و تحقق اهدافتان کمک کند.

کاری که شما انجام می‌دهید، این است که یک تصور ذهنی از جایی که می‌خواهید یک دهه دیگر در آن باشید و یک نقشه راه انعطاف پذیر و مناسب برای رسیدن به آن را طرح ریزی کنید.

اهدافتان را به اشتراک بگذارید

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد به اشتراک گذاشتن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود با دوستان و عزیزان می‌تواند مثمرثمر باشد چرا که این کار باعث می شود انتقال دادن مسیر زندگی خود با دیگران, آن را به سطح دیگری برساند و افراد به طور طبیعی، به شما کمی نزدیک شوند و در مورد پیشرفتتان با شما صحبت کنند.

تقسیم رشد شما می‌تواند برای دیگران و خودتان الهام بخش باشد و دانستن این که افراد علاقه‌مند هستند، می‌تواند به بهبود انگیزه روزمره کمک کند. زیرا شما می‌خواهید نشان دهید که می‌توانید به نتیجه برسید.

دلیل اصلی دیگری که ممکن است برای به اشتراک گذاشتن اهداف شما مفید باشد این است که شما هرگز نمی‌دانید چه کسی در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

در اطراف ما افراد شگفت انگیزی مشغول کار‌هایی هستند که به طور معمول از آن ها اطلاع نداریم امّا شخصی که به زندگی شما متصل است می‌تواند به عنوان یک تغییر دهنده مسیر شما ایفای نقش کند تا جایی که شما را به شخص مطلوب تبدیل کند امّا در حال حاضر و ابتدا با مراحل اساسی شروع کرده و سپس یک برنامه عملی برای سال بعد مشخص کنید.

233085