پرسون از طرح ممنوعیت خشونت علیه زنان می گوید؛

انتظار دردناک ثانیه های یک لایحه

لایحه منع خشونت علیه زنان آنقدر که در بین زنان و آسیب شناس محبوب استنوز نتوانسته دل بهارستانی ها به دست آورد و هنوز در پیله خود در انتظار شکوفا شدن ثانیه ها را می شمارد.

به گزارش سایت خبری پرسون، پدران، همسران و برادرانی که دستشان به خون دختر، همسر یا خواهر خود آلوده شده است. چه بسا در خواب هم این واقعه را نمی دیدند چه برسد که واقعیت آنها را جانی و قاتل بسازد. تحقیقات مکرر در این مورد، بیانگر این واقعیت است که مردان در حریم خانواده کمتر از دختران و زنان مورد سوظن و شک و گمان های بی خود و بی دلیل قرار می گیرند.

«روح الله بابایی» پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه ،در گفت‌وگویی با «سایت خبری پرسون» بیان کرده: چه بخواهیم و چه نخواهیم بزه در ایران افزایش داشته، مخصوصا خشونت و قتل های ناموسی توسط محارم که هر ساله، آمارهای موسسات پژوهشی و آمارهای بخش جنایی نیروی انتظامی، گواه این مدعاست.

بابایی ادامه می دهد: همه چیز از یک سو ظن کوچک شروع می شود و آنقدر بزرگ می شود که فکر و ذهن فرد قاتل را می گیردو چه بسا بسیاری از آنها بعد از کشتن عزیزانشان، به اشتباهی که کرده اند پی می برند ولی چیزی که معلوم است اینست که جامعه در حال رشد ایران، هر ثانیه در حال تقابل و تعارض با جامعه سنتی قرار گرفته و آنانی که زمینه روانی و اجتماعی بروز مشکل را دارند در حین دوره ای کم یا طولانی، برای جامعه، خود و اطرافیانشان، مشگل می آفرینند که باید نقاط تلاقی و برخورد فرهنگ ها به درستی شناسایی و واکاوی اجتماعی، روانی و رسانه ای کاملی صورت پذیرد.

همه چیز از یک سو ظن کوچک شروع می شود و آنقدر بزرگ می شود که فکر و ذهن فرد قاتل را می گیردو چه بسا بسیاری از آنها بعد از کشتن عزیزانشان، به اشتباهی که کرده اند پی می برند ولی چیزی که معلوم است اینست که جامعه در حال رشد ایران، هر ثانیه در حال تقابل و تعارض با جامعه سنتی قرار گرفته و آنانی که زمینه روانی و اجتماعی بروز مشکل را دارند در حین دوره ای کم یا طولانی، برای جامعه، خود و اطرافیانشان، مشگل می آفرینند که باید نقاط تلاقی و برخورد فرهنگ ها به درستی شناسایی و واکاوی اجتماعی، روانی و رسانه ای کاملی صورت پذیرد.

بابایی با اشاره به اینکه زنان و دختران هم به لحاظ جنسیت و جثه و ضعف جسمی نسبت به مردان، و هم به سبب روحیات خاص و عواطف، نسبت به مردان از درجه خشونت و پرخاشگری و بزه کمتری برخوردارند ولی باز هم باید گفت متاسفانه آمار جرائم در بین زنان و دختران کم سن هم بالا رفته و این فقط برای کشور ما نبوده و جهان به سمت افزایش خشونت حرکت می کند. ولی عوامل مختلفی چون فرهنگ و محیط زندگی، خانواده، دوستان، اعتیاد، فقر ، حسادت و بسیاری عوامل دیگر، دستمایه ای برای بزه و افزایش آن در سطح جامعه اناث شده است.

بابایی در ادامه گفتگو خاطرنشان می سازد که، برخی از زنانی که به خشونت روی می‌آورند در توجیه اینکه به جای قانون، خودشان وارد عمل شده اند، دست به اقدام خرابکارانه می زنند. این کارشناس مسایل اجتماعی می افزاید:« در سالهای اخیر اتفاقهای ناگواری در سطح جامعه در مورد قتل زنان و دختران جوان افتاده که احساسات مردم را جریحه دار کرده و به نظرمی‌رسد روند رو به رشد تکامل و تصویب قوانین حمایتی در مورد زنان در آینده بیشتر و بیشتر خواهد شد ولی باید گفت، کند و با حرکتی لاک پشتی به حرکتش ادامه می دهد».

وی با اشاره به اینکه افزایش سطح خشونت در خانواده ایرانی با افزایش خشونت در سطح جامعه یک رابطه مستقیم داشته و افزایش هر کدام، نشان دهنده افزایش جرم در سطح دیگر آن است، یادآور می شود: بخش اعظمی از تاوان خسارات جرایم، توسط جامعه و اجتماع، به صورت مشهود یا نامشهود پرداخت می شود و چه بهتر تصویب این قوانین هر چه زودتر انجام گیرد.

*در انتظار لایحه ای هشت ساله
لایحه تامین امنیت زنان عمری حدود هشت سال را از آن خود کرده است. این لایحه در برابر خشونت ابتدا در پنج فصل و ۹۲ ماده تدوین شد اما بعد از ۶ بار ویرایش در آذرماه ۱۳۹۱ به ۵ فصل و ۸۱ ماده تغییر پیدا کرد. تغییرات این لایحه همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مربوط به امنیت زنان بعد از سه سال بازنویسی، در سال ۱۳۹۴ و در دولت یازدهم به پنج فصل و ۵۳ ماده تغییر یافت و در نهایت این لایحه ۵۳ ماده‌ای با انتصاب «سید ابراهیم رئیسی» به ریاست قوه قضائیه و دستور وی مبنی بر پیگیری سریع این موضوع، با ۷۷ ماده به دولت بازگشت.

«اشرف گرامی زادگان» مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان ریاست جمهوری در گفتگویی که در ماههای گذشته باخبرگزاری برنا داشته است، با بیان این که هیچ فردی منکر وجود کمبود و خلاء‌های کلی قانونی و اجتماعی در بحث حمایت از بانوان در رابطه با تجاوز جنسی نیست، گفت: خلاء‌های قانونی برای حمایت از بانوان در برابر انواع خشونت‌ها از جمله تجاوز جنسی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را برآن داشت تا از ۸ سال گذشته لایحه‌ای مبنی بر تأمین امنیت زنان دربرابر خشونت تدوین و سپس به دولت و از دولت به قوه قضاییه تقدیم کند.

اما انچه در سالهای قبل از اعمال خشونت های بی سابقه بر زنان و دختران رخ داده است رسیدگی سریع و دقیق به این لایحه را ضروری می سازد. به این امید که قانون بتواند بخش اعظمی از خشونت های انجام شده را در کنترل گرفته و جامعه زنان در پناه این لایحه کبودی های کمتری بر جان خود حس کرده و یا حتی صبح دیگری را نفس بکشند.

او در بخشی از صحبت ها می گوید که، با توجه به قضایی بودن و وجود مجازات در این لایحه، پس از بررسی و تأیید قوه قضاییه مجددا لایحه مذکور به دولت ارجاع شد.
گرامی زادگان با اشاره به اینکه این لایحه در قوه قضاییه تکمیل و اکنون به منظور ارسال به صحن مجلس شورای اسلامی در دست بررسی دولت قرار دارد، تصریح می کند: دراین لایحه انواع خشونت به زنان اعم از روحی، روانی، جسمی و جنسی ذکر و نحوه مجازات و اقدامات لازم پس از آن در مبنای پیشنهاد ارائه شده است؛ بدون شک این لایحه قدم‌های خوبی را برای حمایت و تأمین امنیت زنان در بر خواهد داشت.

لازم به ذکر است لایحه تامین امنیت بانوان همچنان در پیچ و خم خانه ملت، سال به سال بر عمرش افزوده می شود و هر زمان اتفاقی رسانه ای می شود همه کنشگران حوزه زنان، بر تصویب زودهنگام این لایحه فشار می آورند و دوباره روز از نو، روزی از نو. اما انچه در سالهای قبل از اعمال خشونت های بی سابقه بر زنان و دختران رخ داده است رسیدگی سریع و دقیق به این لایحه را ضروری می سازد. به این امید که قانون بتواند بخش اعظمی از خشونت های انجام شده را در کنترل گرفته و جامعه زنان در پناه این لایحه کبودی های کمتری بر جان خود حس کرده و یا حتی صبح دیگری را نفس بکشند.

233012