راه یابی فیلم مستند"اجاق" از شیراز به جشنواره بین‌المللی رشد

دبیرخانه پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، فهرست نهایی فیلم‌های بخش بین‌الملل برای حضور در بخش رقابتی فیلم رشد را اعلام کرد که نام فیلم مستند "اجاق" به کارگردانی علی بلند نظر از شیراز در این میان مشاهده می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، کارگردان مستند "اجاق" با بیان این مطلب اظهار داشت: ۲ واژه آموزش و پرورش در تربیت نسل بشر ید طولایی دارد و همواره همزاد و همراه انسان بوده ‌است و عوامل بسیار موثری حتی قبل از تولد، در رشد، تعالی و تکامل انسان اثرگذار است.

علی بلند نظر افزود: فیلم مستند اجاق نیز در سیر تحقیقی خود، جامعه‌پذیر و رشددهنده است و باورهای صادقانه و مقدس مردمان ایل قشقایی را در بستری جامعه‌نگر به نظاره می‌نشیند و گویای این واقعیت است که تا زندگی هست امید هست و این فیلم در نهایت، بقای نسل انسان و کانون خانواده در جوامع بشری را با نشاط و علاقه به تصویر می‌کشد و گرمابخشی زندگی را در لابلای باورهای مقدس ایل قشقایی در معرض دید بینندگان قرار می‌دهد.

کارگردان اجاق که دانش‌آموخته‌ رشته سینما از دانشگاه هنر تهران است، بیان داشت: "اجاق" که پیش از این در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور موفقی داشته است، به شیوه اِتنوگرافی یا سینمای مستند قوم‌نگار ساخته و پرداخته شده و به ارزش و اهمیت اجاق و جایگاه آن در ایل قشقایی، همچنین قسمتی از آیین‌ها و رسوم مربوط به آن در این ایل بزرگ، می‌پردازد.

اتنوگرافی(ethnography) یا مردم‌نگاری، یک تکنیک مشاهده‌ای است که بر مبنای علوم اجتماعی و علم انسان شناسی استقرار یافته است. اﺗﻨﻮﮔﺮافی یکی از اﻧﻮاع روش‌ﻫﺎی ﺗﺤﻘیﻖ کیفی اﺳﺖ کﻪ در آن ﻣﺤﻘﻖ، ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎی ارزشی، اﻋﺘقادی و فرهنگی را در ﮔﺮوهی از اﻓﺮاد یﺎ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار می‌دهد.

وی، درباره پخش جهانی اثرش گفت: فیلم اجاق پیش از این و در نخستین حضور بین‌المللی‌اش در جشنوراه ویوا کشور بوسنی پذیرفته شد و پس از آن به حدود ۳۰ جشنواره مستند ارسال شده که جشنواره فیلم مذهب امروز ایتالیا یکی از آنهاست.

بلندنظر، هدف از پرداختن به فرهنگ قشقایی را در ژانر (نوع) مستند، ثبت و ضبط آیین‌ها و ارزش‌ها از قول ریش‌سفیدان ایل عنوان کرد و افزود: ممکن است در سال‌های آینده، دیگر از این سرمایه‌های انسانی بهره‌مند نباشیم به همین سبب به‌ جای استفاده از راوی، از سخنان بزرگان ایل و روایتگری آنان برای ساخت فیلم استفاده کرده‌ام، از سوی دیگر چون خودم از ایل قشقایی هستم، به این فرهنگ تسلط دارم و ترجیح دادم کاری را انجام دهم که بلدم.

این کارگردان با اشاره به دشواری‌های فیلمسازی بیان داشت: پس از فراغت از تحصیل موفق نشدم از همان ابتدا در رشته کارگردانی فعالیت کنم و چند سال به عنوان مدیر صدابرداری فعالیت کردم تا اینکه فیلم اجاق را ساختم اما صدابرداری این امکان را برایم فراهم کرد که با روش‌های فیلمسازی کارگردانان مختلف آشنا شوم و همچنین نیازها و ملزومات عوامل را درک کنم و این خود تجربه‌ای ارزشمند به شمار می‌رود.

سایر عوامل فیلم مستند "اجاق" که در انجمن سینمای جوانان ایران ساخته شده است عبارت‌اند از تصویربردار و تدوینگر محمد ناصری‌راد، تحقیق و پژوهش احسان بلندنظر، صدابردار محسن دانشور، مجری طرح ساسان حیدرپور، روابط عمومی پریسا کاظمی، مهران نامداری و مدیران تولید سینا بهروزیان و محمدحسین فلاح‌زاده، تایپوگرافی احسان بلندنظر، مترجم انگلیسی مرجان پیروی و با همکاری الهام قارلی‌پور، عکس محمد ناصریراد و طراح پوستر مریلا مرادی، حسین بلندنظر.

امسال، سه هزار و ۲۵۰ اثر در جشنواره بین المللی فیلم رشد داوری شده است که از این تعداد ۳۰ اثر پویانمایی (انیمیشن)،‌ ۱۹ فیلم مستند کوتاه،‌ ۲۱ فیلم مستند بلند، ۳۱ فیلم داستانی کوتاه و ۱۰ فیلم داستانی بلند به بخش مسابقه در گروه بین‌الملل راه یافته‌اند.

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که از بیست و پنجم بهمن ماه ۹۹ آغاز شده، چهارشنبه (بیست و نهم بهمن) با معرفی برگزیدگان در سینما فلسطین تهران به کار خود پایان خواهد داد.

منبع: ایرنا

233000