کشف پولشویی ۲۳۰۰ میلیاردی در قم

دادستان قم بااشاره به اینکه هرفردی که بافعالیت اقتصادی ناسالم سرمایه جذب کند از مصادیق پولشویی است گفت:سه هزار و۲۵۰ نفر با رقمی بالغ بر ۲هزار و سیصد میلیارد ریال از شرکت گوهرناز شکایت کرده اند.

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام حسن غریب با بیان اینکه یکی از پرونده‌های سنگین و کثیر الشاکی در استان قم پرونده شرکت کیمیا سرخ نشاط آفرین ایرانیان با نام تجاری «گوهر ناز» به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بوده که بر اساس گزارش اداره کل اطلاعات استان قم مبنی بر پرداخت میزان ۳۵ درصد سود ماهیانه، ۴۰ درصد سود شش ماهه و ۴۵ درصد سود سالانه بر اصل سرمایه توسط فردی، اقدام به جذب سرمایه مردم کرده است، گفت: این پرونده تحت رسیدگی و پیگیری قرار گرفت که پس از صحت موضوع ابتدا متهم به دادستانی احضار شد.

حجت الاسلام حسن غریب با اشاره به اینکه بعد از احضار و قبول کردن این موضوع به وی فرصت داده شد که سرمایه‌های مردم را برگرداند و تعهد داد که دیگر این عمل را انجام ندهد، افزود: در فرصت ۲ ماهه که به متهم داده شد وی دوباره اقدام به دریافت سرمایه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیونی و مبالغ بالاتر کرد و در این مرحله توانست رضایت ۲۰۰ نفر از شاکی‌ها را با این مبالغ جلب کند.

وی با تاکید بر اینکه متهم سودهای وعده داده شده را پرداخت نمود و مجدد بعد از ادامه دریافت مبالغ مختلف از مردم توسط متهم، دستور بازداشت، توقیف اموال و مسدودی حساب ایشان صادر شد، ادامه داد: سپس پرونده در روند رسیدگی قرار گرفت.

پرداخت سودهای غیرمتعارف از اصل سپرده‌های مردم

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان اینکه متهم از سال ۹۲ اقدام به جذب سرمایه می‌کرد و چون معروف نبود در ابتدا پول‌های کم دریافت می‌کرد و در ادامه با تبلیغاتی که انجام داد سرمایه‌های بیشتری را دریافت کرد، گفت: متهم با جذب سرمایه از افراد با مبلغ یک میلیارد تومان تا ۱۴ میلیارد تومان در ماه پایانی که با گسترده شدن تبلیغات متهم، ایشان بیش از ۷ میلیارد سود به مردم پرداخت کرده است.

حجت الاسلام حسن غریب با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها با تبلیغات گسترده انجام می‌شد و متهم با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان که با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد بسته بود تا وی را به عنوان فعال اقتصادی معرفی کند، گفت: وی در شهرهای مختلف نیز به افراد نمایندگی این برند با محصولات مختلف مثل زعفران، هل و دارچین را واگذار کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فعالیت اقتصادی قابل ملاحظه که برای متهم سودآور باشد وجود نداشته و وی از پولی که از مردم دریافت می‌کرده به افراد دیگر سود پرداخت می‌کرده است، افزود: سرمایه جذب شده مردم باید در تولید و صنعت مصرف شود و دلیلی برای پرداخت سود وجود نداشته است.

حجت الاسلام غریب با بیان اینکه روز به روز بر تعداد افرادی که در این شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردند افزوده می‌شد، گفت: بلافاصله بعد از جلب متهم، تمام سرمایه وی توقیف شد.

شکایت رسمی سه هزار و ۲۵۰ نفر از گوهرناز

وی با اشاره به اینکه هر فردی که با فعالیت اقتصادی ناسالم، سرمایه را جذب کند و درآمد داشته باشد از مصادیق پولشویی است و الان نزدیک به سه هزار و ۲۵۰ نفر به طور رسمی شکایت خود را از این فرد مطرح کردند و مبلغ پرداختی در قالب نقدینگی به متهم پرداخت شده است، افزود: این رقم بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است و هنوز شاکیان جدید به این عدد اضافه نشده‌اند.

غریب با تاکید بر اینکه پیش از ظهر دوشنبه آخرین جلسه این دادگاه و رسیدگی به پرونده برگزار و رأی صادر خواهد شد، ادامه داد: تحقیقات این پرونده در مدت کوتاهی انجام شد و بعد از قطعی شدن رأی و صادر شدن به قسمت مشکل پرونده می‌رسیم که آن پرداخت سرمایه مردم به خودشان است و با فروش اموال متهم به تناسب میزان واریزی افراد به آن‌ها مبالغی پرداخت خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب قم با تاکید بر اینکه تمام پرونده‌های کثیر الشاکی که در دادسرای عمومی انقلاب قم مطرح است منتهی قرار نهایی شده و به دادگاه ارسال شده است، گفت: از جمله این پرونده‌ها پروژه رضوان با ۱۳۰۰ شاکی مالباخته بود که رأی آن صادر و قطعی شده و در حال حاضر برای اجرای حکم به اجرای احکام دادسرای عمومی انقلاب قم ارسال شده و در حال اجرا است.

وی خبر از در مرحله اجرای احکام بودن پرونده‌های شاپرک و اسکان کریمه که تعداد شاکیان زیادی دارند را داد و افزود: با کسانی که در پوشش فعالیت اقتصادی اقدامات مجرمانه انجام بدهند قطعاً برخورد می‌کنیم و تنها توصیه ما به مردم این است که اگر فردی وعده پرداخت سودهای بالای ۳۰ درصد که غیر متعارف است را داد و خواست نقدینگی مردم را جذب کنند، مردم مطمئن باشند آن فعال اقتصادی نیست و قصد کلاهبرداری از آن‌ها را دارد.

منبع: مهر

232931