مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان مطرح کرد:

۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار نوسازی مدارس همدان در سال جاری

مدیر کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه ۱۹۰ میلیارد تومان امسال اعتبار کل اداره نوسازی مدارس بوده است گفت: از مجموع این اعتبار ۸۲ میلیارد تومان در تعهد خیرین استان همدان است.

محمد حسین مرادی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در گفت وگو با سایت خبری پرسون با تأکید براینکه در حال حاضر در استان همدان 880 خیر حقیقی و حقوقی در امر مدرسه‌سازی مشارکت دارند اظهار کرد: از این تعداد 220 نفر تنها در حوزه مدرسه‌سازی فعالیت داشته و به صورت تخصصی دراین عرصه ورود کرده‌اند همچنین مابقی خیرین به اشکال مختلف همچون اهدای زمین، مستغلات و غیره ما را دراین مسیر یاری می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دو هزار کلاس درس از سوی خیرین ساخته و تحویل مجموعه آموزش‌و‌پرورش شده است افزود: در مسیر اجرای پویش آجربه آجر در بازه زمانی مختلف پویش‌های مختلفی همچون پویش محرم نیز انجام پذیرفت که این پویش با عنوان «مهر را با محرم آغاز کنید» به اجرا در آمد.

مرادی با ابراز اینکه این پویش دوماهه با purson.ir مردمی منجر به ساخت مدرسه در شهر فامنین شد ادامه داد: از ابتدای دی‌ماه نیز پویش بانوان با عنوان «من مادرم و بچه‌های ایران فرزندان من هستند» در دستور کار قرار گرفت و در حال اجراست، دراین پویش با در نظر گرفتن ظرفیت خانواده و نقش اصلی آن یعنی بانوان شکل گرفته و امید می‌رود مشارکت مردمی در مدرسه‌سازی به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

این مقام مسئول بیان کرد: بر اساس سند بنیادین آموزش و پرورش و طبق استانداردها می‌بایست 8.4 متر‌مربع به ازای هر دانش‌آموز سرانه مطلوب آموزشی داشته باشیم اما درحال حاضر این عدد دراستان همدان 5.2 متر‌مربع است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با تأکید براینکه طبق این سرانه در حال حاضر در استان همدان دو هزار و 560 مدرسه با 12 هزار و 500 کلاس درس وجود دارد که در این کلاس‌ها 290 هزار دانش‌آموز درحال تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه 71 درصد این کلاس‌های درس در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی قرار دارند عنوان کرد: از ابتدای مطرح شدن طرح تخریب بازسازی مدارس که ازسال 85 به تصویب مجلس رسیده در استان همدان تاکنون دو هزار و 200 کلاس درس از محل اعتبارات این قانون مقاوم‌سازی شده‌اند.

مرادی با بیان اینکه درحال حاضر هشت هزار و 200 کلاس درس از وضعیت مستحکم و استانداردی برخوردار هستند خاطرنشان کرد: طبق وضعیت موجود 65 درصد کلاس‌ها در استان استاندارد بوده که براین اساس دو هزار و 500 کلاس نیازمند مقاوم‌سازی هستند که 20 درصد کل کلاس‌های موجود را شامل می‌شوند.

وی با تأکید براینکه یک‌هزار و 800 کلاس درس نیز می‌بایست تخریب و بازسازی شوند که حدود 15 درصد از کل کلاس‌های درس استان را شامل می‌شود ادامه داد: از سال 92 تاکنون 240 پروژه را ساخته، تجهیز و تحویل داده‌ایم که این تعداد پروژه شامل یک‌هزار و 800 کلاس درس در 170 هزار متر‌مربع با اعتباری بالغ بر 181 میلیارد تومان بوده و حدود 40 درصد از پروژه‌های انجام شده از محل مشارکتی (از محل کمک خیرین) تأمین شده است.

مرادی با اشاره به 342 پروژه در دست اجرای این اداره‌کل طی سال 99 که از این تعداد 258 پروژه دولتی و 84 پروژه به صورت مشارکتی انجام می‌پذیرد افزود: سهم بنیاد برکت از 84 پروژه مشارکتی 18 پروژه است که 66 پروژه دیگر توسط خیرین (حقیقی و حقوقی) ساخته و تجهیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان کل اعتبارات این اداره‌کل در سال‌جاری 190 میلیارد تومان است که 82 میلیارد تومان در تعهد خیرین و مابقی از محل اعتبارات دولتی تأمین خواهد شد گفت: میزان اعتبار تخصیص یافته تاکنون از محل اعتبارات دولتی 97 میلیارد تومان و از محل تعهد خیرین 52 میلیارد تومان است.

مدیر کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با تأکید بر اینکه علاوه بر اعتبارات عنوان شده 315 میلیارد تومان دیگر برای پیگیری و اتمام پروژه نیاز داریم ادامه داد: از بدو شکل‌گیری مساکن مهر در کل استان چهار پروژه 12 و 14 کلاسه با 58 کلاس درس و 48 اتاق به بهره‌برداری رسیده است که این چهار پروژه در سال‌های 98 و 97 به بهره‌برداری رسیدند و درحال حاضر نیز پنج پروژه مستقر دراین سایت‌ها با 64 کلاس و 50 اتاق در دست اجراست.

مدیر کل نوسازی، توسعه ‌و تجهیز مدارس استان همدان با تأکید براینکه همچنان در سایت‌های مساکن مهر نیازمند ساخت مدرسه هستیم عنوان کرد: برای تحقق این مسئله نیازمند تأمین زمین از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی و تحویل آن به آموزش‌و‌پرورش و همچنین تأمین اعتبار از محل یک‌سوم دولتی هستیم.

مرادی با بیان اینکه در این سایت‌ها نیازمند ساخت 30 مدرسه 12 کلاسه با 360 کلاس درس هستیم اظهارکرد: برای این مدارس حدود 300 میلیارد تومان نیاز است.

وی درخصوص مشکل فضای آموزشی کوی فردوس و وعده احداث آن از سوی مسئولین در بازدیدی که ولی‌فقیه از محل داشت نیز گفت: طبق استانداردها برای ساخت یک مدرسه بیش از دو‌هزار و 500 متر‌مربع زمین نیاز است و این درحالی‌است که جمعیت دانش‌آموزی این سایت بیش از یک مدرسه نیاز دارد، برای مقطع ابتدایی زمین واگذار شده است اما به لحاظ هندسی استاندارد نیست و تاکنون زمین مورد نیاز تأمین نشده است.

مرادی با بیان اینکه از ابتدای سال 92 تاکنون 6 هزار و 870 کلاس درس استانداردسازی شده است وخوشبختانه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که از سال 97 همه بخاری‌های نفتی در استان جمع‌آوری شد اضافه کرد: جمع‌آوری و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی 56 میلیارد تومان هزینه داشته که دراین بین گرمایش 70 درصد کلاس‌ها با شوفاژ و پکیج، 25 درصد با بخاری گازی، چهار درصد با بخاری هرمتیک و یک درصد با بخاری و شوفاژ برقی تأمین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر بخواهیم دودکش‌های بخاری را هم استاندارد کنیم، 85 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز مورد نیاز است.

مرادی با تأکید براینکه 9 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح و تعمیرات موتورخانه‌ها نیاز داریم افزود: در سال جاری 17 پروژه با 157 کلاس درس و 12 هزار و500 مترمربع فضا و اعتبار 28 میلیارد تومان اجرا شدند.

وی با بیان اینکه سه پروژه از این تعداد پروژه با اعتبار پنج میلیارد و 700 میلیون‌تومان در هفته دولت افتتاح و چهار مدرسه با 40 کلاس نیز در در مهرماه به بهره‌برداری رسید عنوان کرد: در ایام‌الله دهه‌فجر نیز 10 پروژه افتتاح خواهد شد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدار س استان همدان با تأکید بر اینکه این پروژه‌ها شامل 79 کلاس با زیربنای هفت‌هزار و 550 متر‌مربع با اعتبار 16 میلیارد و 400 میلیون تومان خواهد بود اذعان کرد: این اداره‌کل علاوه بر ساخت مدارس 130 فضای غیر‌آموزشی نیز در دستورکار دارد، این فضاها 29 کانون‌ فرهنگی، 89 مجتمع ورزشی و 12 اردوگاه دانش‌آموزی را شامل می‌شود که برای کانون‌های فرهنگی بالغ بر 50 میلیارد تومان و برای مجتمع‌های ورزشی 125 میلیارد تومان اعتبار نیازداریم.

مرادی با اشاره به احداث سه حیات طیبه در استان گفت: این قسم محدثات به شکلی است که در یک سایت تمامی امکانات بازی، ورزشی و تفریحی برای مقاطع ابتدایی اول و دوم فراهم خواهد شد و هر کدام از این رده‌ها می‌توانند از امکانات استفاده کنند، حیات طیبه میرسید علی همدانی با 85 درصد، حیات طیبه ابن‌سینا 83 درصد و حیات طیبه شهید مدنی 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا سال 1400 هر سه این پروژه‌‌ها به مرحله افتتاح برسد.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: در کل استان 17 مدرسه کانکسی داشتیم که سه مدرسه امسال با ظرفیت خیران ساخته شد که با برنامه‌ریزی صورت پذیرفته امید است تا سال آینده دراستان کلاس کانکسی نداشته باشیم.

منیژه فرهانپور- استان همدان

232892