ضرورت تامین حق‌آبه تالاب‌ها در آذربایجان‌غربی

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: عدم تامین حقابه تالابها، وضعیت برخی تالاب‌های آذربایجان‌غربی را تهدید می‌کند.

حجت جباری در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، اظهار داشت: حقابه دریاچه ارومیه، و 10 تالاب اقماری مشخص شده است که سالانه 3.1 میلیارد مترمکعب برای دریاچه ارومیه و برای تلاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در حدود 172 میلیون متر مکعب تعیین شده است.
وی افزود: بر اساس ماده ۲ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور ، سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکلف است نیاز آبی محیط زیستی تالابها را تعیین و وزارت نیرو مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تامین آن اقدام کنند .

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی تاکید کرد: براساس قانون و مقررات بعد از آب شرب تامین حقابه‌های محیط زیستی از ضروریات است.
وی تصریح کرد: اگر در طول سال وزارت نیرو و یا شرکت آب منطقه‌ای در استان‌ها حق آبه مورد نیاز تالاب‌ها را به موقع تامین کند تالاب‌ها در زمان مناسب آبگیری خواهند شد و مشکلی در خصوص خشکی تالاب‌ها به وجود نخواهد آمد.
جباری در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های آذربایجان‌غربی اعلام کرد: تامین آب تالاب‌های استان به علت کاهش بارندگی طی سال آبی جاری با مشکل مواجه است و عدم تامین حقابه این مشکل را دوچندان کرده است عنوان کرد: تالاب درگه سنگی، قره قشلاق مهاباد، تالاب قوپی بابا علی مهاباد، تالاب حسنلو، تالاب طالقان، قره گول بوکان، تالاب‌های هستند که باید حق‌آبه آنها برای جلوگیری از خشک شدن تامین شود.

خاطر نشان می‌شود آذربایجان‌غربی جز استان‌های تالابی ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر ۷۰ زیستگاه آبی شامل تالاب‌ها، آب بندها و مخازن سدها در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۴ مورد را تالاب های فصلی و دائمی تشکیل می دهد.

232891