معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان:

فرش «بیجار» در مسیر ثبت جهانی/ امکانات لازم برای بافندگان فرش مهیاست

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حوزه دست فرش بافت شهره تولیدات کردستان به خارج از کشور رسیده است تا جایی که در مسیر ثبت جهانی فرش های «تک پود» سنندج و بیجار هستیم.

کردستان ـ فرش های دستباف در کردستان به ویژه شهرستان «بیجار» به علت کیفیت، تنوع رنگ ها و نقش و.... برتری های بسیاری بر دیگر فرش های دستبافت در دیگر استانهای کشور دارد و همین امر باعث شده است که این فرش در مسیر ثبت جهانی قرار بگیرد.

بختیار خلیقی؛ معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: در جلسه امروز کارگروه فرش دستبافت کردستان مسایل، پتانسیل ها و ظرفیت های استان در بحث تولید فرش توسط اعضای حاضر در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: این استان در بحث صنایع دستی به ویژه بافت فرش دستبافت جایگاه ویژه ای در کشور دارد و در مقابل تلاش هایی برای مطرح شدن فرش های دستبافت این استان به ویژه فرش دستبافت بیجار در سطح کشور و حتی بین المللی داشته ایم.

وی افزود: طبق آمار موجود، بافندگان فرش در کردستان سالیانه در حدود 180 هزار مترمربع فرش تولید می کنند که این میزان تولید با توجه به جمعیت استان رقم خوبی محسوب می شود و بی شک در کنار این کمیت، کفیت فرش های بافته شده توسط بافندگان کردستان ارزش این هنر دست را چندین برابر کرده است.

خلیقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استقبال از هنر فرش بافی در کردستان به ویژه شهرستان ها تابعه بسیار خوب است، عنوان کرد: طبق آمار سازمان فنی و حرفه ای، تامین اجتماعی و دیگر ادارات هم اکنون در حدود 90 هزار بافنده فرش در سطح این استان داریم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: یکی از امتیازات خوبی که دولت به بافندگان فرش در استان کردستان اعطا نموده، پرداخت تسهیلات با شرایط ویژه می باشد که این امر باعث شده است که تمایل به ورود به این رشته در بین زنان کردستانی بیش از پیش شود.

خلیقی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه دست فرش بافت شهره تولیدات کردستان به خارج از کشور رسیده است تا جایی که در مسیر ثبت جهانی فرش های «تک پود» سنندج و بیجار هستیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: البته تلاش های زیادی برای ثبت جهانی فرش های دست بافت شهرستان بیجار انجام گرفته است و به زودی فرش بیجار جهانی می شود و این امر می تواند زمینه توسعه صنعت و هنر فرش بافی در این خطه باشد.

خلیقی ادامه داد: البته ثبت جهانی فرش بیجار نیازمند انجام کارهایی از سوی مسئولان و متولیان امر است، باید اجازه ندهیم که بافندگان فرش در کردستان به ویژه در سنندج و بیجار در روند کاری خود دچار نوسان شوند زیرا این نوسان ها، روند ثبت جهانی فرش دست بافت بیجار را با تاخیر مواجه خواهد کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در پایان سخنان خود گفت: اداره صمت کردستان آماده رفع هرگونه کمبود در حوزه تولید فرش دستبافت در سطح استان است.

آیین مهر ـ استان کردستان

232725

مطالب مرتبط