فرش دوروی ابریشم خراسان شمالی در آستانه ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی گفت: در خصوص ثبت جهانی فرش دوروی ابریشم، مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت‌گرفته و آمادگی خود را برای اینکه این اثر ظرفیت لازم را برای ثبت جهانی دارد اعلام کردیم.
تصویر فرش دوروی ابریشم خراسان شمالی در آستانه ثبت جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، علی مستوفیان خاطر نشان کرد: نیاز به عزم استانی جدی جهت اخذ از سهمیه کشوری در سال‌های آینده برای ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل و شاخص‌های انتخاب مقاصد سفر آثار ثبت شده در فهرست یونسکو است، افزود: خراسان شمالی نیز با ثبت کاروان‌سرای رباط قلی به‌عنوان یک اثر غیرمنقول در فهرست جهانی یونسکو می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود.

وی در ادامه افزود: در همین راستا پرونده فنون و مهارت بافت قالی دورو ترکمن در منطقه جرگلان که در فهرست ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده، برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو پیشنهاد شده است.

مستوفیان گفت: در این خصوص مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط، برگزاری جلسه با موزه فرش ایران، مستندسازی، حفاظت، استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی صورت‌گرفته و آمادگی خود را برای اینکه این اثر ظرفیت لازم را برای ثبت جهانی دارد اعلام کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد: شهرستان رازوجرگلان خاستگاه فرش دوروی ترکمنی در کشور است و این فرش منحصربه‌فرد که طرف‌دارانی از اقصی نقاط کشور و جهان دارد، ظرفیتی عظیم برای توسعه ظرفیت گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی است.

منبع: مهر

587176