عضو مرکز مطالعات خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

گسترش روابط ایران و عراق در مبارزه با تروریسم مؤثر است

تعمیق روابط دو جانبه ایران و عراق نه تنها می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی به ویژه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بینجامد بلکه با توجه به تحرکات اخیر داعش در عراق و در مرز عراق و سوریه می‌تواند در مبارزه با تروریسم مؤثر واقع شود.

اسدالله اطهری کارشناس و عضو مرکز مطالعات خاورمیانه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سفر فؤاد حسین به ایران بیان کرد: سفر فؤاد حسین در شرایطی انجام شد که بایدن در ایالات متحده آمریکا به قدرت رسیده و آن تنش‌هایی که ترامپ با ایران به ویژه در پرونده ترور در عراق داشتند، اندکی فروکش کرده است و می‌تواند ایران و عراق را وارد فاز جدیدی کند.

اسدالله حیدری ادامه داد: از آنجایی‌که عراق متحد طبیعی ایران است، دو کشور می‌توانند در رابطه با پرونده‌های مهم امنیتی و اقتصادی، پرونده‌های مربوط به ترانزیت و همکاری‌ها وارد مرحله جدیدی شوند. علاوه بر این موضوعات مربوط به مطالبات ایران از عراق و پرداخت‌هایی که عراق بایستی به ایران داشته باشد، مسئله اجرای مصوبه پارلمان عراق در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی در عراق و مسائل نیروهای مقاومت در عراق و ... مورد بحث قرار بگیرد.

وی با اشاره به این‌که در خصوص مسائل مربوط به امنیت، مسئله اقتصاد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق و مبارزه با تروریسم می‌تواند بحث‌های خوبی صورت بگیرد، عنوان کرد: این مسائل می‌تواند ایران و عراق را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند.

این عضو مرکز مطالعات خاورمیانه در پایان گفت: با توجه به سفر فؤاد حسین به تهران این‌گونه رفت‌و‌آمدها می‌تواند به تعمیق روابط دو جانبه دو کشور و گسترش روابط اقتصادی به ویژه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بینجامد. این روابط هم‌چنین می‌تواند در مبارزه با تروریسم با توجه به تحرکات اخیر داعش در عراق و در مرز عراق و سوریه مؤثر واقع شود.

232447