پشت پرده تهدید اتمی وزیر اطلاعات

یادداشت/ سخنان دیشب سید محمود علوی؛ وزیر اطلاعات بازتاب زیادی در محافل خبری و به خصوص در بین کاربران فضای مجازی داشت.

سایت خبری پرسون- وزیر اطلاعات (۲۰ بهمن ) در برنامه گفت وگوی ویژه خبری برای اولین بار به طور تلویحی غرب و ایالات متحده را تهدید کرد که «در صورت تداوم فشار تحریمی ممکن است ایران به سمت سلاح اتمی هل داده شود».

سخنان دیشب سید محمود علوی بازتاب زیادی در محافل خبری و به خصوص در بین کاربران فضای مجازی داشت.

در خصوص تهدید اتمی وزیر اطلاعات ۲ فرضیه به ذهن نگارنده می رسد:

اول این که این سخنان بدون برنامه ریزی قبلی و ناشی از سهو لسان بوده که با توجه به مسئولیت بسیار مهم وی و سابقه ای که در کارنامه اش دیده می شود، چنین فرضیه ای بعید به نظر می رسد.

گمانه دوم که احتمالا به واقعیت نزدیکتر است قصد قبلی و برنامه ریزی شده وی از مطرح کردن چنین ارعابی با هدف تاثیر گذاری بر محاسبات طرف آمریکایی است، بالاخص که رئیس جمهور ایالات متحده دیروز تصریح کرد؛ که ابتدا به برجام باز نخواهد گشت و تا هنگامی که ایران غنی سازی را متوقف نکند اجرای تحریم ها متوقف نخواهد شد.

ایران نیک می داند که دست جو بایدن برای اعمال فشار بیشتر نسبت به دوره ترامپ خالی ست و به عبارت دیگر پیک تحریم ها را از سر گذرانده است؛ بنابراین سعی دارد تا با ایجاد بُعد مادی و جسمانی تهدید ( بالا بردن سطح غنی سازی و جرم مواد غنی شده ۲۰ درصد ) و همچنین بیان علنی، از سوی یک مقام رده بالای امنیتی برای تاثیر گذاری بر طرف مقابل، ادراک مدنظر خود را بر ذهن تصمیم سازان و تصمیم گیران کاخ القا نموده و ایشان را به سمت اتخاذ تصمیمات مدنظرش ( لغو سریع تر تحریم ها ) رهنمون سازد.

بنابراین بعید است موضع اعلامی ایران در خصوص حرکت به سمت سلاح اتمی از سطح تهدید فراتر رود، لکن تهران درصدد است تا با افزایش میزان اورانیوم غنی شده خود، برگ برنده بیشتر و اهرم فشار قدرتمندتری را در مواجهه با غرب با هدف لغو تحریم ها برای خود دست و پا کند.

علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

232121