گزارش پرسون از واکنش جامعه به سخت گیری های بانکی؛

صندوق های قرض الحسنه خانگی در تقابل با بی قانونی قوانین بانکی

بانک ها به جای اینکه برای جذب بیشتر؛ مشوق هایی به مشتریان و عامه مردم ارائه دهند روز به روز قوانین را سختگیرانه تر می کنند و این امر در دراز مدت به بانک ضربه می زند و بعدا به مشتریان.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، دریافت هرگونه وام در کشور با هر میزان مبلغ یا نیازمند سپرده گذاری بلندمدت است یا نیازمند داشتن یک رابط که بسیاری از افراد از داشتن این دو شرط محروم هستند.

برای امتحان این وضعیت می توانید به تمامی بانکها، موسسات مالی و اعتباری سرکشی نمایید و درخواست وام داشته باشید که بی شک با وجود نداشتن دو شرکت بالا حتی نمی توانید مبلغ 500 هزار تومان وام دریافت کنید، البته حساب کسانی که اقدام به دریافت وام های میلیاردی می کنند و اقدامی در پرداخت اقساط ندارند از این گزارش جداست.

بی گمان جامعه در مقابل این رویه غیراصولی و فراقانونی بانک ها به دنبال راهکار بهتری بود که نیاز خود به تسهیلات را از بانکها جدا کند به همین منظور در سال های اخیر شاهد رشد بسیار چشمگیر صندوق های قرض الحسنه خانوادگی، محله ای و... در تمام استان های کشور هستیم که این را می توان یک اعتراض خاموش به نبود ضوابط در بانکها و استیلای روابط در آنها عنوان کرد.

افزایش صندوق های قرض الحسنه خانوادگی و... عملا ضربات خود را از بُعد به بانکها وارد آورده است.

رئیس یکی از بانک های عامل در شهر سنندج که نخواست نامش در این مصاحبه فاش شود، در گفتگو با خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه قوانین سختگیرانه بانکها در پرداخت وام، سود بالای تسهیلات و... از عواملی هستند که زمینه ایجاد و رشد صندوق های قرض الحسنه خانوادگی را ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ازدیاد صندوق های قرض الحسنه خانوادگی به نوعی باعث کاهش جایگاه بانکها، خروج سپرده مردم از بانکها و عوامل دیگری می گردد که این وضعیت به هیچ وجه خبر خوبی برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور نیست.

این رئیس بانک گفت: از سوی دیگر نرخ سود برخی از وام ها به حدی بالاست که تفاوت چندانی با «ربا» ندارند و علیرغم اینکه بانکداری در ایران تحت عنوان بانکداری اسلامی تعریف می شود، ولی در عمل هیچ رنگ و بوی اسلامی در پرداخت وام ها در بانک های کشور دیده نمی شود.

وی بیان داشت: همچنین سخت گیری برای آوردن ضامن یا ضامنین، بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام پرداختی و... از دیگر عواملی هستند که روز به روز از محبوبیت بانکها در کشور می کاهند.

صادق مکری؛ اقتصاددان و مدرس دانشگاه در این باره در گفت وگو با خبرنگار پرسون گفت: اگر بخواهیم که به صورت صریح تعریفی از بانکهای کشور داشته باشیم باید بگوییم که بانکها مختص به قشر خاصی از جامعه هستند و عملا بخش اعظمی از مردم عملا از خدمات بانکی همانند تسهیلات محروم هستند.

مکری تاکید کرد: از سوی دیگر پرداخت وام و تسهیلات توسط برخی از بانکها با وجود اینکه در یک کشور اسلامی هستیم، هیچ رنگ و بوی اسلامی ندارد، تا جایی که سود برخی از بانکها حتی بیشتر از «ربا» می باشد که مردم با این بانک ها بیشتر آشنا هستند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه اعتماد مردم روز به روز به بانک ها کاهش می یابد، گفت: بانک دها به جای اینکه برای جذب بیشتر؛ مشوق هایی به مشتریان و عامه مردم ارائه دهند روز به روز قوانین را سختگیرانه تر می کنند و این امر در دراز مدت به بانک ضربه می زند و بعدا به مشتریان.

مکری تاکید کرد: اگر این رویه اصلاح نگردد بی گمان بانک ها به ویژه موسسات مالی که در سال های اخیر کارنامه بدی از خود داشته اند، به سمت ورشکستی پیش می روند.

در حال حاضر در بین اکثر خانواده ها صندوق های قرض الحسنه برای پرداخت وام تشکیل شده است که به گفته بسیاری از شرکت کنندگان در این صندوق ها، نه دردسر ضامن وجود دارد، نه سودهای کلان بانکی و نه دیگر مشکلات.

از دهه هشتاد به بعد در کشور شاهد رشد روزافزون صندوق های قرض الحسنه در بین خانواده ها، اقوام و هم محلی ای ها هستیم امری که به نوعی اعتراض خاموش به قوانین سختگیرانه و البته غالب بودن روابط بر ضوابط در بانک های کشور است.

آیین مهر ـ استان کردستان

232044