از اتمام خام فروشی تا جذب سرمایه گذار؛

دورنمایی از برنامه‌های توسعه ای اراضی جزیره کیش

یکی از سیاست های مهم دولت باز سازی ،ساخت وجلو گیری از فروش خام زمین های اطراف کیش است در این موضوع برنامه توسعه ای با پشتیبانی و حمایت مدیران ارشد این منطقه و در کلیه مراحل طراحی و تدوین آن از مشورت صاحب نظران خبره و حمایت شورای مطالعات و تحقیقات راهبردی استفاده شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، سازمان منطقه آزاد کیش با هدف توسعه متوازن و انضباط مالی به بررسی موانع و معضلات پیش روی سرمایه‌گذاری در این منطقه پرداخت و در این راستا شورای عالی تامین مالی در سطح مدیران ارشد سازمان و همکاری خبرگان حوزه‌های اقتصاد و تامین مالی تشکیل و به بررسی و ارایه راهکار در این خصوص مبادرت ورزید.

دراین راستا، سعی شد تا ضمن ارایه راهکاری های مناسب، نحوه تامین مالی اقتصاد کیش با استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه به عنوان یک فرصت کم‌نظیر، بررسی و عملیاتی شود.

افزایش بیش از 600درصدی از محل واگذاری های اراضی جزیره کیش، برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی و بررسی صدها طرح پیشنهادی اولیه با حدود 500 درخواست بود، از این میان بیشترین درخواست ها در حوزه ترتیب گردشگری و توریست، نمایشگاهی، خدماتی، آموزشی و فرهنگی صورت گرفت.

برای اجرای آنی پروزه ها، بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال زمین واگذار شد که این رقم در مقایسه با سال های گذشته در حدود 600 درصد افزایش یافته است. در عین حال، با احتساب سیر ارقام قراردادها و الحاقیه‌ها درآمد سازمان از محل واگذاری و الحاقیه‌ها به بیش از 13 هزار میلیارد ریال رسیده است.

استفاده سازمان منطقه آزاد کیش از روش های جدید و نوین در موضوع تامین سرمایه یکی دیگر از برنامه‌های اتخاذ شده بود که دستاوردهای زیادی به دنبال داشت؛

-انتشار 3 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار به منظور توسعه ترمینال فرودگاهی کیش

-افزایش سرمایه و عرضه شدن سهام شرکت هواپیمایی کیش ایر در بورس و یا فرابورس

-راه اندازی هلدینگ سرمایه‌گذاری و توسعه کیش نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و انتظار برای عرضه آن در بورس

-راه اندازی یک پروژه ساختمانی بزرگ به ارزش 6 هزار میلیارد ریال با هدف جذب نقدینگی و جذب سرمایه گذار های جدید در حوزه مسکن از طرق بورس

-جلو گیری از فروش زمین های خام در اطراف جزیره

-راه اندازی نخستین صندوق املاک بر پایه دارایی های فصلی به ارزش 200 هزار میلیارد ریال سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های زیر مجموعه آن

-انتشار بیش از 200 هزار برگه اوراق قرضه و دین برای تزریق سرمایه به پروژه های زیر بنایی

و در نهایت کاهش هزینه مالی و تسویه بخشی از بدهی‌ها به پیمانکاران پروژه‌های زیرنبایی در قالب تهاتر

پرداخت قسمت عمده ای از بدهی های پیمانکاری به مبلغ پرداخت 2200 میلیارد ریال عمدتا در حوزه زیربنایی صورت گرفته در قالب تهاتر با املاک تسویه کرده است. این املاک عمدتا از محل بخشی از بدهی سرمایه‌گذاران به سازمان که توان پرداخت آن را نداشته و پروژه‌ ها متوقف شده بود، دریافت و با طلب پیمانکاران از سازمان تسویه شده است. همچنین تسویه بخشی از بدهی‌ها به پیمانکاران از پروژه‌های زیربنایی در قالب LC داخلی انجام شده است.

منطقه ازاد کیش یکی از مهم ترین مناطق توریستی برای کشور ایران است و این گونه پروژه ها می تواند کمک زیادی به آن مسئله نماید از این رو می توان با سرمایه گذاری بیشتر در مناطق مشابهی مثل قشم و جزایر دیگر هم به سطح این جزیره رساند و بازدهی زیادی برای ساکنان محلی و کمک بیشتری به مهاجرت معکوس نمود.

منبع: پول نیوز

231925