رضوانی در گفت‌ وگو با پرسون؛

بودجه 1400 بر مبنای توهم بود/ مجلس برای دلار نرخ تعیین نکرده است

یک نماینده مجلس گفت: بحث تک نرخی کردن مبلغ ارزدر مجلس به هیچ عنوان مطرح نیست. مورد تک نرخی کردن ارز مجلس تصمیمی نداشته و ندارد.

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص دلیل اصلی رد شدن کلیات بودجه 1400 گفت: بودجه 1400 به دلیل آن که منابعش منابع غیر قابل تحقق بود سبب کسری می‌شد.

رضوانی بیان کرد: در بودجه ارایه شده توسط دولت کسری بودجه تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان پیش‌ بینی شده و تخمین‌ها متفاوت است و دلیلیش تفاوت محاسبات می‌باشد. کسری بودجه همیشه سبب تورم و تحمیل فشار به مردم می‌شود. عمدتا بودجه 1400 به دلیل توهمی بودن منابع رد شد.

وی در خصوص سرنوشت بودجه ارایه شده گفت: قاعده این است که دولت اصلاحاتش را انجام دهد و به مجلس دوباره بودجه را ارایه دهد تا رسیدگی شود و برای تأیید نهایی باید کمیسیون تلفیق بعد از بررسی به صحن بیاورد. اگر صحن تصویب کند وارد جزئیاتش می‌شویم واگر تصویبش نکند طبیعتا می رود به سمت اینکه بودجه سه یا چهار دوازدهم یا چند دوازدهم تصویب شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال به خاطر دلار17 هزار و 500 تومانی نقد بسیاری به مجلس وارد شد. تصمیم مجلس در این مورد چیست؟ گفت: مجلس به هیچ عنوان نرخ تعیین نکرد. این یک خلاف واقعی است که از بس گفتند که بعضی‌ها باور کردند مجلس نرخی برای دلار تعیین کرده است.

رضوانی ادامه داد: دولت حتی دلار 11 هزار و 500 تومانی را در لایحه اش پیشنهاد نکرده بود. دولت مبنای محاسبه اش 17 هزار و 500 تومان است منتها چون بخشی از آن حدود ۸میلیارد دلار است درواقع تصمیم داشته4 هزار و دویست تومان بدهد. در حقیقت 11 هزار و 500 تومان میانگین گرفته شده است نه اینکه نرخ دلار باشد.

وی تصریح کرد: نرخ محاسباتی دولت برای دلار در بودجه 17 هزار و 500 تومان است اما چون که برای ۸ میلیارد دلار دولت پیش بینی کرده 4 هزار و 200 باشد دولت میانگین وزنی گرفته است. در واقع نرخ دلار همان رقمی که خود دولت پیش بینی کرده است. وقتی که کمیسیون تلفیق اعلام می کند ارز 4 هزارو 200 تومانی نداریم در واقع نرخ دلار همان 17 هزارو 500 تومان محاسبه می‌شود.

رضوانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: بحث تک نرخی کردن مبلغ ارز در مجلس به هیچ عنوان مطرح نیست. مورد تک نرخی کردن ارز مجلس تصمیمی نداشته و ندارد.

231503