سلبریتی‌های همه چیزدان یا منعکس کننده مطالبات مردم!

یادداشت/ مسئله مهم دیگری که سبب اعتماد مردم به اخبار و نظرات سلبریتی‌ها می‌شود، عدم اعتماد به دولت و مسئولین کشوری می‌باشد. اگر تمامی مسایل با شفافیت از تریبون‌های ملی منتشر شود و اعتماد مردم را کسب کنند دیگر هیچ سلبریتی نمی‌تواند بر موج بی‌اعتمادی مردم به دولت سوار شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، سلبریتی کیست؟ سلبریتی بودن به هیچ عنوان یک شغل ویژه نیست و سلبریتی‌ها هرگز برای اینکه سلبریتی هستند، کار خاصی انجام نمی‌دهند. در واقع سلبریتی که در لغت به معنای ستاره و فرد مشهور است، دارای شخصیت و چهره‌ای محبوب و پرطرفدار در میان همه مردم دنیاست که مربوط به حوزه فعالیت خودش می‌شود.

هر فرد تاثیرگذار، مشهور و شناخته شده‌ای در عرصه سیاست، اقتصاد، علم و فرهنگ، سینما، موسیقی، ورزش، مدلینگ و... می‌تواند یک سلبریتی محسوب شود. ستاره‌ها این سلبریتی شدن را مدیون رسانه‌ها هستند که آن‌ها را به مردم دنیا می‌شناسانند و البته رسانه‌ها هم از این راه هم برای خود و صاحبان صنعت و ثروت درآمدزایی می‌کنند.

اما در ایران همه چیز متفاوت است. سلبریتی ها گویی صدای عموم مردم هستند. زیرا آنها هم ازجنس خود مردم هستند و این روزها که مشکلات کشور رو به افزایش است آنها هم از تریبون‌های خود برای اعتراض و انعکاس مطالبه مردم از مسئولین استفاده می‌کنند.

در این میان سلبریتی‌هایی هم هستند که پشت دلسوزی‌هایی که برای ملت می‌کنند منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. حال این منافع از جذب فالوور در صفحه‌های مجازی است تا جذب اسپانسر و تبلیغات برای برخی اشخاص که منافع خاصی را در کشور دنبال می‌کنند.

اما موضوعی که غیرقابل انکار نقش سلبریتی‌ها در انعکاس مطالبات مردمی است. اما برخی سلبریتی‌ها با اعمال ضد و نقیض خود تنها منافع خود را دنبال می‌کنند. به طور مثال از هنرمندانی می توان گفت که هشتگ ساز مطالبه خرید واکسن هستند اما در جشنواره‌ها همدیگر را به آغوش می‌گیرند و اعتنایی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌کنند.

رفتارهای این گونه از سلبریتی‌ها سبب خدشه وارد شدن به اهداف سلبریتی‌های دغدغه‌مندی می‌شود که تنها خواسته آنها مطالبات مردمی و انعکاس صدای آنها می باشد.

در برخی رسانه های کشور امروز یادداشتی مبنی بر عدم دخالت سلبریتی‌ها به دلیل نداشتن علم کافی در مسایل کشوری منتشر شد و برای این موضوع سلبریتی‌های کشور آمریکارا مثال زدند که در هیچ مسایل کشوری دخالت نمی‌کنند و قانون حواسش به آنها است.

اما این موضوع را فراموش نکنید که مردم ایران از نظر فرهنگی و دینی متفاوت با کشورهای دیگر هستند و مسئولین کشوری آنها هم تنها خواسته هایشان رفع مطالبات مردمی است. اما مردم ما برای رسیدن صدایشان به مسئولین باید از طریق حمایت از سلبریتی‌ها برای انعکاس مطالباتشان اقدام کنند.

تمامی این معضلات به عدم آموزش سواد رسانه‌ای در کشور باز می‌گردد. علم سواد رسانه به عموم مردم کمک می کند تا اخبار اصلی و جعلی را از یکدیگر تشخیص دهند و به راحتی افکار عمومی با اظهار نظر این افراد آشفته نشود.

مسئله مهم دیگری که سبب اعتماد مردم به اخبار و نظرات سلبریتی‌ها می‌شود، عدم اعتماد به دولت و مسئولین کشوری می‌باشد. اگر تمامی مسایل با شفافیت از تریبون‌های ملی منتشر شود و اعتماد مردم را کسب کنند دیگر هیچ سلبریتی نمی‌تواند بر موج بی‌اعتمادی مردم به دولت سوار شود.

یگانه بختیاری

231539