عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران عنوان کرد:

رشد حاشیه نشینی در کردستان/ وجود 70 هزار حاشیه نشین در شهر سنندج

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه  ۵۳۷ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کردستان در محدودیت ها و اکثرا در حاشیه شهر زندگی می کنند افزود: ساکنان این مناطق از کمترین امکانات برای زندگی برخوردارند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، مجید روستا؛ عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران امروز در یازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان که با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، اظهار داشت: این استان بیش از ۲ دهه پایلوت وزارت راه و شهرسازی برای طرح بازآفرینی شهری است که گرایش شدید شهری شدن در آن به چشم می‌خورد.

روستا با اشاره به اینکه ۵۳۷ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کردستان در محدودیت ها و اکثرا در حاشیه شهر زندگی می کنند افزود: ساکنان این مناطق از کمترین امکانات برای زندگی برخوردارند.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: اکنون ۷۵ درصد جمعیت کردستان شهرنشین هستند که تا افق ۱۴۲۰ این آمار به ۸۵ درصد می رسد و این جمعیتی نیست که ناشی از رشد نرخ طبیعی جمعیت باشد، بلکه حاصل جابجایی و مهاجرت است و خاستگاهی برای توسعه سکونت‌گاه‌های غیررسمی خواهد شد.

روستا گفت: یکی از مناطق حاشیه نشین سنندج نایسر است که این ناحیه منفصل شهری اوایل دهه ۱۳۸۰ روستایی با ۵۰ خانوار بود که در حال حاضر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به اینکه یک سوم مساحت ۵۱ درصدی جمعیت شهری کردستان را حاشیه‌ تشکیل داده است افزود: برای جلوگیری از روند رو به رشد جمعیت و مسکن غیررسمی در استان نیازمند تدابیر ویژه‌ای از طرف مسوولین و کارشناسان در این امر هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به ۱۲۵ پروژه بازآفرینی شهری اختصاص دارد که ۴۷ طرح آن ملی است، گفت: ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از منابع محلی به ساماندهی این طرح‌ها اختصاص دارد.

شفیعی ـ استان کردستان

231399