رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان:

فاز نخست پارک مشاهیر در مرحله تصویر سازی است

رئیس مرکز مطالعات شورای اسلامی شهر همدان گفت: جانمایی مکان مناسب برای احداث پارک مشاهیر همدان ضرورت دارد، در حال حاضر فاز نخست پارک مشاهیر در مرحله تصویر سازی است.

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، رضوان سلماسی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان در نطق پیش از دستور هشتادمین جلسه صحن شورا، گفت: احداث پارک مشاهیر پیرو پیشنهاد طراحی و اجرای فردوس فرهیختگان در سال نخست دوره پنجم شورای شهر مطرح و مصوب شد که با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های پیش‌رو در دستور کار مدیریت‌شهری و به طور خاص حوزه معاونت خدمات شهری قرار گرفت.

وی در ادامه ضمن ابراز تبریک به‌منظور دریافت جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران از سوی شهرداری همدان در محور فرهنگی، اجتماعی و حفظ بافت تاریخی جشنواره؛ برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشاهیر و رونمایی از تمبر این فراخوان را از دیگر اقدامات قابل قدردانی شهرداری همدان دانست.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان با بیان اینکه طرح احداث پارک مشاهیر در دو فاز مجزا و پیوسته مطرح شد؛ اظهار کرد: فاز نخست معرفی مشاهیر تاریخی و فاز دوم معرفی مشاهیر معاصر بود که در حال حاضر فاز نخست آن در مرحله تصویرسازی و ساخت سردیس یا تندیس مشاهیر تاریخی بوده و خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان مطرح کشور روبه‌رو شده است.

سلماسی ادامه داد: علی‌رغم ارائه برنامه زمان‌بندی و پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه و با توجه به الزامات و شاخص ‌ای طراحی پارک مشاهیر، جانمایی پیشنهادی آن به دفعات دچار تغییر و جابجایی شد؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون پس از برگزاری فراخوان طراحی سردیس و تندیس مشاهیر، متأسفانه هنوز محل قطعی و مناسبی برای طراحی و احداث این پارک معرفی نشده است.

وی معتقد است: تجارب موفق شهری بدون خروجی ماندگار و قابل ارائه، مشمول گذر زمان خواهد شد و اهداف تعریف شده برای این مهم به طور قطعی و کامل، محقق نمی‌شود.

سلماسی افزود: در این راستا تجربه موفق برگزاری «جشنواره شهروندان برگزیده همدان» در 2 سال گذشته، لزوم راه‌اندازی تالار برگزیدگان جشنواره در راستای ماندگاری اهداف آن را به‌خوبی نمایان ساخت.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان همچنین گفت: در خصوص پارک مشاهیر هم عدم تعریف فضای مناسب برای به نمایش درآوردن دستاوردهای سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشاهیر، رسالت این پروژه را از ابتر خواهد گذاشت و همچنین بازتاب اجتماعی و بهره‌مندی شهر از آن، قابل ارزیابی نخواهد بود؛ از این‌رو تسریع در جانمایی مناسب برای احداث پارک مشاهیر قبل از به پایان رسیدن ساخت سردیس‌ و تندیس‌های این سمپوزیوم ضروری است.

وی اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌‎های فرهنگی و اجتماعی اخیر شهرداری و اقدامات صورت گرفته در سطح شهر همدان به‌ویژه در رابطه با پیگیری‌های شهرداری در زمینه حفظ عمارت نورمهال و حریم آن، پیرو مذاکرات متعدد با کمیته امداد امام خمینی(ره) برای تملک پلاک مجاور این عمارت واجد ارزش و تغییر کاربری آن به فضای سبز؛ انتظار می‌رود این مهم هر چه سریعتر با هدف احداث پارک مشاهیر، مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

سلماسی تأکید کرد: تحقق این امر علاوه بر حفظ میراث تاریخی و معرفی مشاهیر همدان، مهر تأیید دیگری بر احترام به سابقه تاریخی شهر و فرهنگ‌دوستی مدیران، برنامه‌ریزان و شهروندان این شهر خواهد بود.

231312

مطالب مرتبط