فرمانده سپاه لرستان:

کمبود های تجهیزاتی و حمایتی کشتی را جبران خواهیم کرد

فرمانده سپاه لرستان گفت: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ضعف مدیریت ورزشی در لرستان و نبود حمایت از کشتی گیران منتشر شد که تمامی موارد بررسی گردید.

سردار مرتضی کشکولی؛ فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان امروز در جمع خبرنگاران گفت: جشن بزرگ و ملت انقلاب شکوهمند اسلامی را به همه ایرانیان تبریک می گویم. امنیت امروز ما از رهنمود های امام امت است. شهدای انقلاب اسلامی معلمان اخلاص و عمل هستند، افکار این قهرمانان سرلوحه زندگی امروزی ما است.

وی در ادامه با اشاره به ضعف مدیریت ورزش و سفر رئیس فدراسیون کشتی به لرستان گفت: ورزش را نباید نادیده بگیریم. افتخارات ورزشی ایرانیان همیشه در صدر اخبار جهان و تاریخ ماندگار بوده و هست. لرستان که مهد ورزشهای پهلوانی است نباید در پیشبرد برنامه های ورزشی تعلل کند. در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ضعف مدیریت ورزشی در لرستان و نبود حمایت از کشتی گیران منتشر شد که تمامی به حق بود و درست برسی شده بود.

کشکولی افزود: با برسی خانه های ورزش و خانه های کشتی کمبود ها را به مشاهده کردیم. کشتی گیران لرستانی از وضعیت حال رضایت ندارند. حقوق و پاداش برخی از این عزیزان مدتهاست که پرداخت نشده است. مشکلات بیمه درمانی و نبود محل مناسب برای برپایی اردو از دیگر مشکلات این عزیزان و رشته ورزشی است. تربیت بدنی سپاه چند ارودگاه و سالن ورزشی را برای برپایی اردوها در نظر گرفته است و در اختیار ه‍یئت کشتی خواهد گذاشت.

وی بیان کرد: این رشته ورزش که با فطرت انسان‌ها رابطه دارد در استان ما نیز پیشینه‌ی خوبی دارد و در همین جهت پیشنهاد من به هیات کشتی این است که اولین اقدامشان تکریم از بزرگان کشتی فارغ از نگاه به دسته‌بندی‌ها و سلایق باشد و این را بناگذاری کنند تا آیندگان در این هیات نیز احترام به بزرگان را هدف اولشان بگذارند اقدامی که می‌تواند بسیاری از کدورت‌ها را از بین ببرد و باعث فروکش کردن نقدهایی شود که از همان گام اول، گاه از سوی مخالفین شما شروع می‌شود.

فرمانده سپاه لرستان تصریح کرد: تشکیل نشست‌های اندیشه ورزی نیز می‌تواند در همین مسیر بسیار به شما کمک کند چرا که در این نشست‌ها مهم نظرخواهی از بزرگانی است که در این راه نظر فنی دارند و این می‌تواند باعث ایجاد نزدیکی بیشتر کشتی گیران استان شود

وی دومین اقدام مهمی را که هیات کشتی باید برای خود در نظر بگیرد، ترسیم یک افق چشم‌انداز برای آینده کشتی دانست که باید چند اصل در آن الزامی باشد و تصریح کرد: اولین اصل رفع تبعیض در کشتی استان است، به این معنا که ما فکر نکنیم تنها مرکز استان می‌تواند پله رشد کشتی گیران باشد و یا نگاهمان به روابط باشد چون بنای شما بزرگ کردن کشتی استان است نه بزرگ کردن نام فلان شخص یا فلان شهر و بی‌شک آفت ورزش در لرستان همین تبعیض است چرا که من خود شاهد این‌گونه تبعیض‌ها در بسیاری از رشته‌های ورزشی بوده‌ام، تبعیضی که باعث خفه شدن استعدادهای ورزشی استان شده است و شما باید تلاش کنید این تبعیض و حتی احساس تبعیض در استان از بین برود.

کشکولی با یادآوری برخی شکست‌های کشتی گیران ما در وزن‌های مختلف تاکید کردند: یکی از دلایل این شکست‌ها عدم پرورش همین استعدادهایی بود که شاید در صورت توجه بیشتر می‌توانستند جایگزین مناسبی برای بسیاری از کشتی گیران ما باشند اما با از بین رفتن فرصت‌ها هرگز نتوانستیم برای برخی قهرمانان کشتی خود جانشین خوبی معرفی کنیم درحالی‌که می‌بایست با از بین بردن تبعیض‌ها فرصت پرورش استعدادها بدون در نظر گرفتن روابط برای تمامی جوانان استان فراهم گردد.

فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) دومین اصل را صلاحیت اخلاقی، فرهنگی ورزشکاران دانست و افزود: کشتی باید جای تربیت فرهنگ و اخلاق باشد و باید خانواده‌های ما با اطمینان، فرزندان خود را برای یادگیری این رشته راهی فضایی کنند که قرار است فردی متدین و با اخلاق او را آموزش دهد.

وی تاکید بر کشتی پایه را اصل سوم چشم‌انداز کشتی لرستان دانست و تصریح کرد: باید اصل کار را بگذارید پرورش کشتی نوجوانان و جوانان، کسانی که می‌توانند در یک دهه‌ی بعد چهره‌های شاخص کشتی استان باشند، البته این به معنای عدم برنامه‌ریزی برای کشتی بزرگ‌سالان نیست اما اولویت کشتی پایه باشد و سعی کنید این چهره‌ها را طوری پرورش دهید که ضد کشتی نباشند.

وی برای تشریح واژه ضد کشتی با مثال زدن برخی رفتارهای ناشایست در ورزش کشور گفت: من وقتی برخی فوتبالیست‌ها را می‌بینم که محبوب هستند اما برای گرفتن یک پنالتی، داور را فریب می‌دهند حقیقتاً تأسف می‌خورم، این جوانمردی نیست و اصل ورزش مردانه جنگیدن است لذا شما باید به کشتی‌گیر نوجوان ما آموزش بدهید که اخلاق اصل اول است و قرار نیست برای قهرمانی به رقیب آسیب بزنیم.

فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) ادامه داد: اوج انسانیت این است اگر رقیبت به هر دلیلی نتوانست در مقابل تو بایستد خوشحال نشوی چرا که ایستادن و مبارزه مردانه کردن افتخار دارد و نه حذف رقیب و نهایتاً قهرمان شدن که البته این ایده نیازمند فرهنگ‌سازی دارد.

وی چهارمین چشم‌انداز مدنظر هیات کشتی استان را حضور کشتی گیران استان در تیم‌های ملی فرنگی و آزاد دانست و افزود: شما باید تلاش کنید حتمن در تیم‌های ملی ستاره داشته باشید و این باید هدف‌گذاری شما باشد که هر سال افرادی به تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی اضافه گردد، اتفاقی که این روزها برای سایر استان‌ها اتفاق می‌افتد و حال اینکه زمانی کشتی لرستان حرفی برای گفتن داشت.

کشکولی ادامه داد: لیگ نباید فراموش شود و اولویت دیگر حضور در لیگ کشتی کشور است. ما در کنار ورزشکاران هستیم و برای آنها فضای مناسب تدارک خواهیم دید.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

230921