دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با پرسون؛

کیفیت کالا در بازار نیازمند رقابت سالم / قیمت خودروهای خارجی از پراید ارزان تر است

درست از یک سال پیش بود که جرقه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و حتی قیمت کارخانه آغاز شد؛ بخش مهم این افزایش قیمت به کمبود تولید خودرو بر می گردد به طوری که کاهش تولید باعث برهم زدن تعادل بازار می شود و به دنبال آن آشفته بازار قیمت را به وجود می آورد.

به گزارش سایت خبری پرسون، گرچه با طرح های عجیب و غریب خودروسازان کشور برای تحویل خودرو به مشتریان و کاهش قیمت دلار کمی بازار خودرو در آرامش قرار گرفته است، اما فرمول اقتصادی بر این باور است تنها راه کنترل قیمت هر کالایی وفور آن در بازار است تا باعث کاهش التهاب قیمت بازار شود، اما به دلیل اینکه خودروسازان توان تولید خودرو مورد نیاز بازار به میزان یک میلیون و دویست هزار دستگاه در سال را ندارند دست اندرکاران وزارت صمت تنها راه برای ایجاد تعادل در بازار خودرو را واردات می دانند.

از سوی دیگر در چهار دهه اخیر بازار خودرو داخلی به شکل انحصاری در اختیار دو غول خوروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا قرار داشته و بدون هیچ رقیب خارجی نه تنها نتوانسته اند نیاز بازار داخلی را تامین کنند بلکه محصولات تولیدی کیفیت برای رقابت با محصولات خارجی را ندارند.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام داده تا علل ورود پیدا نکردن خودرو خارجی در بازار داخلی را جویا شود.

او در این باره گفت: خودرو های گوناگون تولید خارجی وجود دارند که بسیار با کیفیت تر از خودرو های داخلی و ارزان تر هستند که در صورت مجوز واردات آن کمک بزرگی به بازار داخلی خودرو و رقابت پذیری تولیدکنندگان خودرو در کشور ایجاد می کند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: قیمت خودرو مانند پراید این روزها بیش از ده هزار دلار است در حالی که حداقل 10 خودرو مدل روز جهانی وجود دارد که دارای استانداردهای روز دنیا هستند و اگر وارد شود کمک به کیفیت تولید داخل خواهد شد، به عبارتی اگر خودروسازان داخلی بگذارند حتما واردات خودرو از سر گرفته می شود و تعادل در بازار قیمت خودرو برقرار خواهد شد؛ وقتی خودرو سازی در کشورمان دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت، دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا واردات خودرو صورت نمی گیرد.

دادفر در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه واردات خودرو مغایرتی با تولید داخلی و به نوعی داخل سازی ندارد باتوجه به اینکه رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند که باید از تولید ملی حمایت کرد؟ گفت: درست است که مقام معظم رهبری موضوع تولید داخل را مد نظر مسئولان قرار می دهند و همه ایرانیان تمایل دارند چرخ کارخانه های تولید داخل بچرخد تا اشتغالزایی صورت گیرد، ارزبری وجود نداشته باشد و به نوعی ارز آوری به وجود آید، اما وقتی کیفیت خودروهای داخلی بسیار پایین است و به نوعی بازار انحصاری وجود دارد و همچنین توان تامین بازار داخلی را ندارند بنابراین واردات راهکاری برای رونق تولید داخل است.

آیا خودرو سازان ما توانسته اند خودرو به تعداد نیاز بازار و کیفیت روز بازارهای جهانی بسازند؟ جالب اینجاست که هر وقت از این کارخانه ها ایراد گرفته می شود ربطش می دهند به تحریم، در حالی که به تحریم ارتباطی ندارد.

او افزود: آیا خودرو سازان ما توانسته اند خودرو به تعداد نیاز بازار و کیفیت روز بازارهای جهانی بسازند؟ جالب اینجاست که هر وقت از این کارخانه ها ایراد گرفته می شود ربطش می دهند به تحریم، در حالی که به تحریم ارتباطی ندارد؛ قدیمی ها حرف خوبی می زنند که چاه کن همیشه ته چاه قرار دارد، مسئولان خودروساز کشور شما جلو رقبای خودتان را به شکل های مختلف گرفته اید تا بتوانید بازار انحصاری داشته باشید بازار هم که بدست آوردید اما وقتی نمی توانید جوابگوی بازار باشید چه فایده ای دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد: نیاز واقعی بازار بین یک میلیون تا یک میلیون و سیصدهزار دستگاه است، اوج واردات خودرو به کشور در طول یک سال 95 هزار خودرو بود و تولید داخل حدود یک میلیون بوده است، مابقی سال ها نیز زیر این ارقام تولید و واردات داشته ایم.

دادفر گفت: هدف گذاری خودرو برای سال های آینده 3 میلیون دستگاه خودرو تولید، 10 درصد واردات و یک میلیون دستگاه نیز صادرات انجام شود، بنابر این ما باید به میزانی خودرو بسازیم که یک میلیون آن را صادر کنیم، متاسفانه نتوانسته ایم نیاز بازار داخلی را جواب دهیم چه برسد به اینکه صادرات انجام دهیم.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه داد: دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو کشور در تمامی سال ها 94 درصد بازار خوروی کشور را از آن خودشان کرده اند و 3تا5 درصد هم سهم واردکنندگان بوده و 1تا3درصد بازار نیز متعلق به دیگر خودرو سازان است و برخی از خودروسازان کشور تنها 30 هزار خودرو تولید داشته اند و به عبارتی کل بازار در اختیار دو خوروساز قرار دارد ما نمی گوییم قرار نگیرد، اما در شرایط مساوی قرار گیرد و رقابت سالم ایجاد شود.

گفتگو از: محمد خادمی

230751

سازمان آگهی های پرسون