ایرانیان به خواندن چه کتاب هایی علاقه دارند؟

تحلیل یافته‌های «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» با تمرکز بر یافته‌های بخش کتاب و کتابخوانی در قالب یک نشست بررسی می‌شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین نشست از سلسله نشست‌های تحلیل یافته‌های «موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» با تمرکز بر یافته‌های بخش کتاب و کتابخوانی، دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به صورت مجازی برگزار برگزار می‌شود.

در این نشست ابتدا فاطمه فلاح (عضو شورای علمی طرح ملی مصرف کالاهای فرهنگی) گزارشی از یافته‌های این طرح در بخش کتاب و کتابخوانی ارائه خواهد کرد و سپس مسعود کوثری (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران)، علی‌اصغر سیدآبادی (نویسنده و پژوهشگر) و محمود آموزگار (مدیر نشر آمه) یافته‌های این بخش را تحلیل خواهند کرد.

موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است. موج‌های اول و دوم این پیمایش به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۲ انجام شده است.

در موج سوم این پیمایش تعداد ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان‌، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته و سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی» و «تقاضای فرهنگی» در قالب مقولاتی چون: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجله‌خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه‌های صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، بررسی و سنجش شده است.

منبع: خبرآنلاین

230718