به همت دکتر سیروان بهرامی و سیدعلی حجت:

کتاب «فرم و زیرساخت‌های شهری» ترجمه شد

کتاب «فرم و زیرساخت‌های شهری» به همت دکتر سیروان بهرامی و سیدعلی حجت به زبان فارسی ترجمه شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، کتاب «فرم و زیرساخت‌های شهری»، مروری بر ریخت شناسی اثر کیتی ویلیامز به همت دکتر سیروان بهرامی و سیدعلی حجت به زبان فارسی ترجمه شده است.

تحلیل پایه فرم و زیرساخت شهری در انگلستان، تعیین چهارچوب بحث و گفت و گو، فرم شهر، زیرساخت، رابطه بین فرم و زیرساخت شهری، دیدگاه اتخاذشده در این گزارش، روندهای غالب فرم و زیرساخت شهری و علت‌های آنها، اواخر دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰، دهه‌های ۷۰ و ۸۰، دهه ۹۰ میلادی، دهه اول قرن ۲۱ تا به امروز و میراث فرم و زیرساخت شهری و چالش‌های مرتبط با آن از جمله عناوین مطالب مطرح شده در این کتاب است.

میراث فرم شهری، نسبت پائین زمین‌های ساخت‌وساز شده ولی سکونتگاه‌های پرتراکم، توسعه مکانی ناموزون، احیای برخی شهرها، «لبه‌ شهر» جدید، خانه‌های کافی برای رفع تقاضای موجود وجود ندارد، محوطه‌های خُرده‌فروشی و تجاری جدید، محوطه روستایی در حال تغییر، فرم شهری تحت تسلّط ماشین‌ها، میراث زیرساخت، قفل شدن زیرساخت، نبود ظرفیت، جدایی بخشی، زیرساخت فرسوده و نبود سرمایه‌گذاری از دیگر عناوین موضوعات موجود در این کتاب است.

عنوان بخش دوم این کتاب هم نگاه به جلو شامل ارزیابی شواهد محور آینده احتمالی فرم شهری تا سال ۲۰۶۵ است که از جمله عناوین موضوعات این بخش هم شامل فرم و زیرساخت شهری آینده، موضوعات بین‌المللی و درس‌های فراگرفته شده در انگلستان ۵۵، بحث فعلی در مورد فرم‌های شهری «موفقیت‌آمیز»، رشد هوشمند، شهرهای هوشمند، اقلیم - شهرها، جوامع تاب‌آور و ادامه شهرها، شهرهای متکی‌به‌خود (زیستی- منطقه‌ای)، توسعه کم تراکم و پراکنده، کاربری زمین‌های چند شناور (مختلط)، شهرهای رو به تقلیل (بخش‌هایی از شهرها) و دیدگاه‌های جدید نسبت به درک فرم شهرها است.

عوامل تغییرساز آتی و عواقب بالقوه آنها، تغییر محیط‌زیست، تغییرات اجتماعی و جمعیتی، تغییرات اقتصادی، فناوری‌های جدید، خط ‌مشی‌ها و قوانین، عواقب ضمنی این روندها بر نظارت‌های شهری، ویژگی‌های فرم و زیرساخت شهری موفق در آینده (تا سال ۲۰۶۵) و ارزیابی فرم و زیرساخت شهری موفق از دیگر عناوین موضوعات بخش دوم این کتاب است.

در دیباچه این کتاب آمده است: همگونی توده و فضا به عنوان کیفیتی ضروری در حیات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها، در دورۀ مدرن کمتر موردتوجه شهرسازان قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای ‌که پراکندگی و زوال بافت کالبدی شهرها را می‌توان نتیجه عدم توجه به کیفیت در برنامه‌ریزی و طراحی آنها دانست.

گسترش رشته‌های علمی و تخصصی شدن آنها از یک سو و طبیعت پیچیده و چندبعدی شهرهای کنونی از دیگر سو، موجبات مواجه دانش شهرسازی در کشاکش با رشته‌های مختلفی همچون اقتصاد، انواع گرایش‌های مهندسی عمران، معماری، جامعه ‌شناسی، مدیریت، محیط زیست، جغرافیای شهری و غیره شده است؛ درنتیجه نمی‌توان به آسانی به اهداف و روش‌های مشترکی دست پیدا کرد.

بدیهی است در شرایط نوین، دانش و هنر معماری برخلاف گذشته دیگر قادر نیست به‌تنهایی به هستی شهرها، نه‌تنها از نظر عملکردی، بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز پاسخ دهد. هماهنگی میان هنر و فن در شهرسازی، امروزه اسیر کشاکش نیروهایی شده است که نه‌تنها همسویی ندارند، بلکه گاه در تعارض با یکدیگر نیز عمل می‌کنند؛ درنتیجه هماهنگی و سازگاری میان عوامل نامتعارف انسانی و محیطی و همچنین تامین نیازهای زیبایی شناختی از وظایف خطیر شهرسازی است.

این امر، خود مستلزم داشتن شرایط و عوامل ادراک محیط در شهرهای بزرگ و کیفیات نوین بصری است تا مورد بازشناسی قرار گرفته است و روش‌های مناسبی برای رسیدن به آن تدوین شود.

بنابراین بی‌دلیل نیست که «ژورف بلمونت»، معمار و شهرساز متفکر فرانسوی، میگوید: واژه شهرسازی باید روزی جای خود را به واژه‌های دیگری همچون «آمایش شهری» و «هنر شهری» دهد. کتاب حاضر به تحلیل فرم و زیرساخت شهری در کشور انگلستان پرداخته و شکل شهرها را تا سال ۲۰۶۵ بیان می‌کند. امید است این اثر بتواند مورد استفاده جامعه دانشگاهی و مدیران شهری قرار گرفته است و راهگشای سلسله مطالعات آینده، پیرامون حوزه‌های مختلف شهرسازی باشد.

دکتر سیروان بهرامی؛دانش آموخته رشته شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری، دبیر علمی اولین همایش منطقه ای اقتصاد پنهان، دارای ۱۴ عنوان جلد کتاب، بیش از ۶۵ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ۱۶ سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی، همچنین دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی، طراحی و نظارت در رشته شهرسازی و نیز فعالیت در مناصب دولتی و اجرایی از جمله: مشاور فنی شهردار سنندج، معاون مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، سرپرست دفتر پدافند غیرعامل استانداری و مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان است.

براساس این گزارش، سیدعلی حجت دانشجوی دکتری برنامه ریزی شهری دارای چندین مقاله علمی و پژوهشی شاغل در شهرداری منطقه چهار تهران است.

شفیعی ـ استان کردستان

230352