زارع در گفت و گو با پرسون؛

باورهای غلط مانع شکل گیری شرکت های دانش بینان است

مدیر ارزیابی سازمان حمایت از شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت های تولیدی که 25 درصد فروش محصول آنها با فناوری بالایی باشد شرکت تولیدی نوع 1 هستند و از معافیت های مالیاتی و سایر حمایت ها برخوردار هستند.

به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ،شرکت های دانش بنیان ،موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.

طبق آیین نامه مصوب،شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر ، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.

با شیوع ویروس کرونا نقس سازمان های دولتی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان بیش از همیشه مشهود است.

در این راستا خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با مجتبی زارع یکی از مدیران ارزیابی سازمان حمایت از شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته که به شرح ذیل است.

پرسون: لطفا ضمن معرفی خود بفرمایید دقیقا مشغول چه فعالیتی هستید؟
مجتبی زارع هستم. ما از مرکز حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم. با حضور در نمایشگاه به سوال شرکت های دانش بنیان در رابطه با چگونگی حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از آن ها پاسخ می دهیم. همچنین افرادی را که قصد تاسیس یک شرکت دانش بنیان را دارند نیز راهنمایی می کنیم.

با حضور در نمایشگاه به سوال شرکت های دانش بنیان در رابطه با چگونگی حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از آن ها پاسخ می دهیم. همچنین افرادی را که قصد تاسیس یک شرکت دانش بنیان را دارند نیز راهنمایی می کنیم.


پرسون: در رابطه با شرکت های نو پا نوع یک و نوع دو توضیح دهید.
شرکت ها نوپا و یا تولیدی هستند. شرکت هایی که اظهارنامه ندارند ویا صفر اند شرکت های نوپا محسوب می شوند. شرکت های تولیدی اظهارنامه و فروش دارند. ما شرکت ها را به طور کلی به 4 دسته تقسیم کرده ایم. شرکت های نوپا نوع 1 و 2 و شرکت های تولیدی نوع 1 و 2. تفاوت شرکت های نوع 1 و 2 در سطح فناوری آن ها است. شرکت هایی که سطح فناوری بالایی دارند به تبع محصولی با سطح بالای فناوری دارند. شرکت های تولیدی که 25 درصد فروش محصول شان با فناوری بالایی باشد شرکت تولیدی نوع 1 هستند و از معافیت های مالیاتی و سایر حمایت ها برخوردار هستند.

پرسون: شرکت های نوع 2 از چه حمایتی برخوردار می شوند؟
شرکت های نوع 2 از همه ی حمایت ها به جز معافیت های مالیاتی برخوردار هستند.

پرسون: آیا حمایتی همانند شتابدهنده ها دارید؟
خیر، ما در دانش بنیان ها دنبال این هستیم که یک نمونه اولیه ساخته شده باشد. مراکز رشد و شتاب دهنده ها معولا به ساخت و توسعه بازار کمک می کنند اما دانش بنیان ها ابتدا باید یک نمونه آزمایشگاهی داشته باشند تا بتوانند حمایت های لازم را اخذ کنند و به رشد خود شتاب دهند.

پرسون: چند سال در این زمینه فعالیت دارید؟
شرکت های دانش بنیان بیش از 10 سال است که وجود دارند و فعالیت می کنند.

پرسون: میان نوپاها چقدر شناخته شده هستید که در صورت نیاز از شما کمک بگیرند؟
عنوان شرکت های دانش بنیان بین مردم شناخته شده است. با جستجو می توانند اطلاعات لازم را در سایت ما بخوانند. اما واقعیت این است که شرکت ها اطلاعات دقیق از نمایشگاه ها ندارند ضمن این که یک سری باور غلط نیز وجود دارد. این موضوع که فکر می کنند یک هیئت علمی باید عضو هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان باشد و یا محصولی که قرار است تولید شود حتما باید ثبت اختراع شده باشد از باورهای غلط است.

پرسون: شیوع ویروس کرونا آسیبی به کسب و کارها وارد کرده ؟ در مراجعه کنندگان شما تاثیری داشته؟
بله برخی از شرکت های دانش بنیان از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند که معاونت علمی تلاش کرده حمایت هایی صورت گیرد. اما درخواست هایی که به ما داده می شود اینترنتی است و خللی در فعالیت های ما رخ نداده است.

پرسون: حمایت از شرکت هایی که تحت تاثیر کرونا آسیب دیده اند شامل چه مواردی است؟
حمایت هایی برای استقرار شرکت ها و همچنین تسهیلات مالی در نظر گرفته شده است.

230699