گزارشی از بازار بی ناظر و مشتری کم رمق؛

نبود روغن در بازار کردستان و تکذیب مسئولان/ ناظران بازار کجای شهرند؟

در این روزها پیدا کردن یک بطری روغن برای هرکسی به نوعی یک پیروزی و فتح بزرگ است ولی مسئولان همواره می گویند در بازار می توان به وفور روغن پیدا کرد و خرید. حال منظور مسئولان روغن خوراکی است یا روغن موتور و.....

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، هر روز که از خواب بیدار می شویم، شاهد افزایش قیمت یکی از کالای اساسی در سطح بازار هستیم، به طوری که گرانی به یکی از شئونات زندگی هر ایرانی مبدل شده است.

در این بین هر جنس و کالایی تلاش می کند که گوی گرانی را از دیگر اجناس برباید.

لبنیات و زیرمجموعه های آن هر چند روز یک بار تغییر قیمت البته با شیب رو به بالا دارند.

حال جالب است که رسانه ملی همواره و به صورت منظم یک تیزر تبلیغاتی در ساعات شبانه روز پخش می کند که در آن به اهمیت و جایگاه مهم مصرف لبنیات در جامعه اشاره دارد.

پخش این تیزر تبلیغاتی در این شرابط نابسامان بازار لبنیات چه سودی می تواند برای مخاطب داشته باشد، زمانی که قیمت لبنیات همانند شیر، پنیر، کره و ماست در ماههای اخیر افزایشی بیش از 100درصدی داشته است، بی گمان کمتر خانواده ای می تواند به صورت روزانه به لبنیات موجود در بازار دسترسی داشته باشد.

از سوی دیگر کیفیت پایین لبنیات در بازار یکی دیگر از مشکلاتی است که همواره شهروندان از آن گله مند هستند و با این وجود هنوز هیچ کارشناسی در این باره به افکار عمومی اطمینان خاطر نداده است که مصرف لبنیات زیان بار نیست، ولی در گوشه و کنار فضای مجازی و بعضا برخی از رسانه ها اینگونه اطلاع رسانی می شود شیری که به صورت پاکتی و یا در بطری وجود دارد از شیرخشک تهیه می شود و... البته پذیرش این نظیره دال بر تهیه لبنیات با شیرخشک چیز بعیدی نیست.

میزان تولید شیر به گفته مسئولان استانی در کردستان سالانه بیش از 40 هزار تن است و در دیگر نقاط کشور هم طبیعتا تولید شیر به مانند سال های پیش می باشد و اگر روند صعودی در تولید این مورد نداشته ایم، بی گمان روند نزولی نیز نداشته ایم، لذا گرانی بیش از دو برابری لبنیات کارخانه ای و سنتی چه معنایی می تواند داشته باشد جز اینکه شیرخشکی که در کارخانه های لبنیات کشور استفاده می شود، در گروه کالاهای تحریمی قرار گرفته است.

دیگر کالای اساسی که این روزها پله های گرانی را پیدا طی می کند، قند و شکر می باشد، تا هفته گذشته هر کیلوگرم قند به قیمت 8 تا 9 هزار تومان در بازار عرضه می شد ولی اکنون عرضه این 2 قلم جنس به بیش از 13 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

طاهر محمدی؛ صاحب یکی از فروشگاه های زنجیره ای در سنندج در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: تلاطم بازار همه را چه فروشنده و چه مشتری را دچار سردرگمی کرده است، متاسفانه برخی عامل این وضعیت را ما فروشندگان می دانند در حالی که بیشترین زیان را از این نابسامانی بازار می بینیم.

این فعال بازاری تاکید کرد: به حدی تغییر قیمت ها یعنی گران شدن آنها لحظه ای و بالاست که بخشی از کار روزانه فروشگاه داران به تغییر قیمت و درج قیمت جدید خلاصه می شود!

این در حالی است که بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در جلسه شورای اداری که روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد به بی نظارتی ها در سطح بازار سنندج و نیز گرانی های افسارگسیخته انتقاداتی وارد کرد.

اما مشکلی که در ماههای اخیر به شدت سفره های مردم استان کردستان را کوچک و کوچکتر می کند، همین نبود روغن در بازار است، اگر هم از روی شانس و اقبال به روغنی رسیدیم، جیره یک روزه مشتری تنها یک بطری روغن است، البته این مسئله را مسئولان تکذیب می کنند و همواره اعلام می دارند که روغن به اندازی کافی در انبارها ذحیره شده و مردم احساس کمبود نکنند!

اگر سخنان متولیان اقتصادی در بخش روغن صحت دارد، چرا قفسه های فروشگاه ها از روغن خالی است و مشتریان برای پیدا کردن یک بطری کوچک روغن مجبورند چند بار بازار را دور بزنند.

چند هفته پیش، جلسه ای با حضور مسئولان شهر سنندج به ویژه متولیان حوزه آرد و نان برگزار شد و در این جلسه تلویحا از گران شدن قیمت نان سخنانی به میان آمد که این خبر به نوعی باعث نگرانی بخش بزرگی از مردم به ویژه اقشار مستضعف و کم درآمد این شهر شد.

با توجه به اینکه بیشترین نگرانی مردم کردستان به ویژه شهر سنندج، گرانی نان که قوت غالب مردم این شهر است، می باشد، در صورت عینیت یافتن این موضوع، باید منتظر تبعات بسیاری برای جامعه باشیم زیرا در سالجاری شاهد کاهش محسوس و چشمگیر سهمیه آراد نانوایی ها در شهر سنندج بوده ایم به گونه ای که برخی از واحدهای خباری مجبورند که چند روز از هفته را برای جیره بندی آرد خود تعطیلی اجباری داشته باشند.

گرانی، نبود نظارت، فعالیت آزادانه دلالان و... از عواملی است که این روزها بازار را عملا از دست دولت خارج کرده است و باید گفت که در سالجاری افزایش قیمت ها در کالاهای اساسی و اولیه به یکی از دغدغه های مهم مردم تبدیل شده است و به نوعی تولیدکنندگان برای عرضه گرانتر کالای تولیدی خود یک رقابت عملا رسمی دارند.

آیین مهر ـ استان کردستان

230521