زیباکلام: لایحهFATF تصویب شود دیگر نمی‌توان تحریم‌ها را دور زند

صادق زیباکلام در یادداشتی نوشت: مخالفان پیوستن ایران به FATF به‌درستی می‌گویند، اگر ما به آن بپیوندیم، دیگر نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. آنها کاملا درست می‌گویند.

به گزارش سایت خبری پرسون، صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی با عنوان «بازی‌خوانی سیاسی» نوشت: غیرمستقیم گفته شده که اگر ما به FATF بپیوندیم، نقل و انتقالات تجاری، صادرات و واردات ایران، حواله‌جات ارزی و... مکشوف و معلوم می‌شود که صد البته سخن درستی است. اگر ما به FATF بپیوندیم، حجم عظیمی از معاملات و مبادلات تجاری که در ایران صورت می‌گیرد، آشکار خواهد شد.

{مثلا} اگر خواسته باشیم یک مثقال زعفران صادر کنیم، باید تحریم‌ها را دور بزنیم. اگر کشور مبدا آن یک مثقال زعفران‌ ایران باشد، با تحریم‌ها مواجه خواهیم شد، بنابراین باید یک کشور صادرکننده ثانویه برای صادرات یک مثقال زعفران پیدا کنیم. سپس باید درآمد آن را که به‌صورت ارز و دلار خواهد بود، با دور زدن تحریم‌ها به‌دست آوریم. یعنی هم در صدور و هم در واردات کالا و هم اگر می‌خواهیم یک دلار به داخل یا خارج از کشور منتقل کنیم، مجبوریم تحریم‌ها را دور‌بزنیم.

مخالفان پیوستن ایران به FATF به‌درستی می‌گویند، اگر ما به آن بپیوندیم، دیگر نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. آنها کاملا درست می‌گویند.

منبع: دنیای اقتصاد

230373