گزارش سفر منطقه ای وزیر امور خارجه:

کشورها، بدون دخالت بیگانگان می‌توانند منطقه خود را امن نگهدارند

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به چند کشور منطقه راه رسیدن به صلح پایدار را در گذر از ترتیبات منطقه‌ای فراگیر و همکاری‌های منطقه‌ای جستجو کرده و براین اصل تاکید دارد کشورهای منطقه، مستقل و بدون دخالت بیگانگان می‌توانند منطقه خود را امن و با ثبات نگهدارند.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در یک سفر چند روزه به کشورهای منطقه و قفقاز، باب جدیدی از دیپلماسی منطقه‌ای را باز کرده است. او پیش از ترک تهران تاکید کرد که، تهران خواهان تشکیل «اتحادیه همکاری ۶ جانبه در منطقه است» و آنگونه که از شواهد بر می‌آید و وی نیز بر آن تاکید کرد، این موضوع مهمترین هدف سفر منطقه ای وزیر خارجه ایران به کشورهای حوزه قفقاز به شمار می رود.

وی که دوشنبه گذشته در نخستین ایستگاه به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان رسید، با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان، جیحون بایرام اف همتای آذربایجانی، شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر این کشور دیدار و در باره ابعاد مختلف روابط و همکاری های دو کشور و مسایل منطقه ای گفت‌و گو کرد.

در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مقامات جمهوری آذربایجان در باره فرصت‌های جدید همکاری ایجاد شده در منطقه پس از آزادسازی سرزمین‌های این کشور در قره باغ از جمله مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ تبادل نظر شده است.

همکاری‌های سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در راستای تکمیل کریدور بین‌المللی شمال – جنوب و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های این مسیر ترانزیتی از جمله موضوعات مورد مذاکره وزیر امور خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان بود.

ظریف در پایان دیدارهای خود در جمهوری آذربایجان در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: در باکو گفت‌وگوهایی مفصل و بسیار مثمرثمری را در خصوص روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای با رئیس‌جمهور علی‌اف، شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر و جیحون بایراموف وزیر خارجه به پایان رساندم.

وی تاکید کرد که راه رسیدن به صلح پایدار از ترتیبات منطقه‌ای فراگیر گذر می‌کند، از جمله کریدورهای حمل و نقل که منفعت آن برای همه است.

ظریف و هیات همراه صبح روز سه شنبه باکو را به مقصد مسکو برای دیدار با مقامات روس ترک کرد و مسکو دومین مقصد رییس دستگاه دیپلماسی کشور در منطقه بود.

ظریف در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روسی خود دیدار و موضوعات کلیدی از جمله وضعیت منطقه قره باغ، برجام، حل و فصل مساله سوریه، افغانستان و اوضاع منطقه خلیج فارس و سایر مسائل را بررسی کرد. همچنین در این دیدارها هماهنگی مواضع در مورد روابط ایران و روسیه و گفت‌و گو درباره اقدامات برای پیشبرد آن انجام شد.

وزارت خارجه روسیه با توجه سفر ظریف به مسکو با انتشار بیانیه‌ای به این شکل نوشت که گفت‌و گوهای سیاسی میان روسیه و ایران فشرده‌تر شده است و روسای جمهوری دو کشور سال گذشته چهار بار گفت‌و گوی تلفنی داشتند. تماس‌های بین مقام‌های ایران و روسیه در سطوح مختلف ازجمله از کانال‌های وزارت خارجه، پارلمانی و سایر ساختارها و سازمان‌های دولتی دو کشور هم جریان دارد.

در پایان این بیانیه عنوان شد که کمیسیون همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه که امیدواریم نشست آتی آن در سال جاری برگزار شود، سهم قابل توجهی در گسترش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور داشته و افزایش همکاری‌های بین مناطق ایران و روسیه نقش مهمی در این روند دارد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه آورده است: «مصمم هستیم روابط سودمند متقابل با ایران را همچنان گسترش دهیم و به همکاری با این کشور به نفع ثبات منطقه‌ای و امنیت بین‌المللی ادامه دهیم و امیدواریم گرایش‌های مثبت در تمام عرصه‌های روابط ایران و روسیه تقویت شود».

وزیر امور خارجه کشورمان از ثبت واکسن روسی اسپوتنیک در ایران ثبت و تایید آن از سوی مقامات بهداشتی ایران خبر داد و ابراز امیدواری کردکه بزودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسات مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

وی با اصیل خواندن روابط ایران و روسیه و وابسته به کشورهای دیگر نبودن آن، اعلام کرد که دو کشور در عرصه بین‌المللی دیدگاه‌های مشترک دارند. دیدگاه‌های دو کشور در مسائل سوریه و یمن بسیار نزدیک به یکدیگر است. این سابقه روابط ما از کل تاریخ آمریکا بیشتر است و وابسته به هیچ کشوری نیست.

‌محمد جواد ظریف روز گذشته چهارشنبه به ایروان رفت و پس از دیدار با همتای ارمنی خود با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و آخرین وضعیت روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه خصوصا در دوره پس از درگیری‌های اخیر در قره باغ، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را تبیین کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به حوزه‌های فرصت در روابط دو جانبه و چند جانبه، به نگرانی‌های مشترک در منطقه پرداخت و خواست جمهوری اسلامی ایران برای یک آینده برخوردار از همکاری و صلح در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رعایت حقوق بین‌الملل، حفاظت از مردم، رعایت حقوق اقلیت‌ها، حفظ تمامیت ارضی و عدم توسل به زور در بحران قره باغ را مورد تبیین قرار داد. نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار اشتراکات دو کشور در زمینه‌های صلح، امنیت و توسعه را مورد اشاره قرار داد و مبنای روابط دو کشور را بر پایه بنیان های دوستی در قرون متمادی ذکر کرد.

در این دیدار همچنین بطور مبسوط در خصوص موضوعات مربوط به همکاری‌های مشترک در حوزه تجارت، برق، گاز، همکاری‌های ترانزیتی، ساخت راه های مواصلاتی و راه آهن گفت گو و تبادل نظر شد.

تفلیس چهارمین ایستگاه تور دیپلماسی منطقه‌ای رییس دستگاه دیپلماسی ایران بود که امروز انجام شد. ظریف پس از ورود به تفلیس پایتخت جمهوری آذربایجان با حضور در میدان قهرمانان شهر تفلیس، تاج گل به یادمان قهرمانان ملی گرجستان اهدا کرد. او سپس با رییس جمهور این کشور دیدار کرد و باهم درباره روابط دو کشور ومسائل منطقه‌ای گفت‌و گو کردند. به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونای همتای گرجستانی ظریف، دو وزیر امور خارجه به گفت‌و گوی تلفنی بسنده کردند و ظریف بعد از این گفت وگوی تلفنی با گیورگی گاخاریا نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

روابط دوجانبه، وضعیت‌ همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف مخصوصا برای ایرانیانی که در گرجستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین ایرانیانی که در گرجستان مشکلات قانونی دارند، باز شدن مرزها پس از بحران قره باغ و باز شدن راه‌های مواصلاتی، مسیر ارتباطی ایران گرجستان و مسیر خلیج فارس با دریای سیاه از مهمترین مباحث مطرح شده در نشست ظریف با خانم سالومه زروابیشویلی رییس جمهور و گیورگی گاخاریا نخست وزیر جمهوری گرجستان بود.

براساس این گزارش، ظریف در ایستگاه نهایی به آنکارا خواهد رفت و با کوله باری از ره‌آورد، به سفر خود در منطقه پایان خواهد داد.

230361