آخرین وضعیت طرح مسکن بومیان منطقه آزاد کیش

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش گفت: در فاز بندی‌های تعریف شده در پروژه مسکن ملی در جزیره کیش، فاز یک حدود ۵ هزار متر مربع طراحی شده بود که ما پیشنهاد دادیم آن را به ۸ هزار متر مربع افزایش دهیم. موقعیت زمین برای ساخت واحد مسکونی بسیار مناسب بوده و زیرساخت‌های ساخت این واحد‌ها نیز فراهم شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، چندی است که طرح مسکن بومیان کیش طی تفاهم‌نامه‌هایی کلید خورده و عملیات اجرایی این طرح در زمینی به مساحت 8 هزار مترمربع با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شده است. این طرح‌های مسکنی با مشارکت بنیاد مستضعفان و وزارت مسکن و شهرسازی قرار است مشکلات مسکن در بین بومیان کیش را سر و سامان دهد و آنان را خانه دار کند. از این رو درباره این دو طرح مسکنی با معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید.

ناصر آخوندی با اشاره به نیاز جامعه به مسکن مناسب گفت: طرح مسکن ملی پروژه مهمی در سطح کشور است. چندی پیش به طور مفصل با وزیر راه و شهرسازی صحبت کردیم و تفاهم نامه‌ای را با این وزارتخانه امضا کردیم. پیش نویس آن تهیه شده و منتظر امضا هستیم.

آخوندی با اشاره به اینکه قرار بر این است که مقدمات واگذاری زمین در کیش فراهم شود، گفت: امیدواریم با تفاهم نامه‌هایی که با وزارت مسکن و شهرسازی امضا می‌کنیم، این کار زودتر انجام شود. زمینی که قرار است برای طرح مسکن ملی در کیش کار گذاشته شود، بسیار بزرگ‌تر از زمینی است که با بنیاد مستضعفان برای تامین مسکن کیشوندان در نظر گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: شاخص اقامت در کیش برای ما خیلی مهم است و اولویت با کسانی است که بیشتر اقامت داشته‌اند. در حال حاضر سایتی برای سنجش اولویت‌ها و شاخص‌های تعریف شده در نظر گرفته شده تا کسانی که واقعاً نیازمند مسکن هستند، از آن بهره‌مند شوند و به دست دیگر افراد نیفتد. اصرار ما این است که کسانی در اینجا صاحب مسکن شوند که سابقه کیشوندی دارند و مدت اقامت آنها بیشتر از یک حدی باشد. طبیعتاً ما خیلی علاقه‌مند نیستیم برای کسانی که در شهرهای دیگر ساکن هستند، اینجا مسکن تهیه کنیم. در برخی شهرها این اولویت وجود دارد اما اینجا چنین چیزی نیست.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه بومیان در اولویت طرح‌های مسکن منطقه آزاد کیش هستند، گفت: شاخص‌های طرح مسکن ملی در کیش با شاخص‌هایی که در سرزمین اصلی برای مسکن ملی وجود دارد، قطعاً تفاوت خواهد داشت. همچنین ساکنان کیش نیز که کارت کیشوندی دارند و کسانی که سکونت بیشتری داشته‌اند، اولویت بیشتری خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مستضعفان قرار است از مصالحی مثل سیمان، سرامیک، فولاد و... که خود تولید کننده عمده آن است، در پروژه ساخت مسکن استفاده کند، گفت: قطعاً قیمت خانه‌های بنیاد مستضعفان کمتر از قیمت تولید خانه‌های معمولی خواهد شد چون قرار نیست هیچ سودی به سازمان منطقه آزاد کیش یا بنیاد مستضعفان برسد، لذا بنیاد مستضعفان از این طریق تلاش می‌کند تا هزینه ها را به حداقل برساند.

آخوندی افزود: ما تراکم حداکثری خانه‌ها را از کمیسیون شهرسازی مجلس درخواست کردیم که به لحاظ طرح جامع به بنیاد مستضعفان داده شود که هرچه امکان دارد، تعداد واحدها را بیشتر کنیم. اگر طبق تراکم متوسط ساخته شود، ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خواهد بود اما اگر تراکم را افزایش دهیم می‌توانیم تعداد واحدها را نیز بیشتر کنیم.

همکاری با بنیاد مستضعفان برای ساخت مسکن در کیش

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش با اشاره به پروژه‌های ساخت مسکن ارزان برای بومیان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: بعد از یک فرآیند نسبتاً طولانی، تفاهم‌نامه سازمان منطقه آزاد کیش با بنیاد مستضعفان برای ساخت واحد مسکونی در جزیره کیش عملیاتی و اجرایی شد و آقای فتاح با رویکرد مسئولیت اجتماعی به این موضوع ورود کرد. در جزیره کیش به علت نیاز جدی که اقشار مختلف ساکن در جزیره با اولویت بومیان داشتند، این کار را شروع کردیم. علاوه بر بومیان اقشار دیگری نیز در جزیره کیش هستند که با گرانی قیمت مسکن دچار مشکلات جدی هستند.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه اقداماتی برای شروع پروژه با همراهی بنیاد مستضعفان انجام شد. در فاز بندی های تعریف شده در پروژه مسکن ملی در جزیره کیش، فاز یک در حدود ۵ هزار متر مربع طراحی شده بود که ما پیشنهاد دادیم آن را به ۸ هزار متر مربع افزایش دهیم. موقعیت زمین برای ساخت واحد مسکونی بسیار مناسب بوده و زیرساخت‌های ساخت این واحدها نیز فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان با رویکرد کمک به ساخت مسکن وارد این پروژه شده و قرار بر این است که یک پروژه با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب انجام شود. ما اصرار کردیم که زمین زودتر تحویل داده شود و هرچه سریع‌تر مراحل اجرایی و اداری آن نیز باید شروع شود. امیدواریم در زودترین زمان ممکن این پروژه را تحویل بدهیم.

منبع: اقتصاد۲۴

229546